شناسهٔ خبر: 54311118 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مهندسین مشاور هفت شهر آریا موفق به کسب عنوان از چهاردهمین جایزه معماری و معماری داخلی ایران گردید

پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان یکی از طرح های برگزیده موجود در این جشنواره بود که توسط گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا طراحی و پیاده سازی شد.

صاحب‌خبر -

درباره جایزه معماری و معماری داخلی ایران :


جایزه معماری و معماری داخلی ایران یکی از معتبر ترین جایزه های اهدا شده در حوزه معماری در داخل کشور می باشد. جشنواره معماری و معماری داخلی ایران برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ برگزار گردید و از آن سال به بعد هر ساله به همت مجله معماری و ساختمان برگزار می گردد. این جشنواره در حوزه جغرافیایی ایران برپا شده و طرح های داخلی را پوشش می دهد. تیم داوری و هیئت داوران موجود در جایزه  معماری و معماری داخلی ایران همواره از افرادی نظیر اندیشمندان، فرهیختگان، معماران و شهرسازان مطرح کشور، مسئولین مربوطه و .. تشکیل می گردد.

به همین دلیل جایزه اهدا شده از طرف این جشنواره همواره از جایگاه ویژه ای در بین افراد فعال در حوزه معماری برخوردار می باشد. در سال ۱۴۰۰ و در چهاردهمین دوره برگزاری این جایزه از اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان، تقدیر ویژه ای به عمل آمد. در ادامه شما را با جزئیات بیشتر از طرح خاص و منحصر به فرد و سایر نکات مرتبط با آن آشنا خواهیم کرد.
 
 
 
طراحی قدیم خونه توسط مهندسین مشاور هفت شهر
 


تقدیر ویژه جایزه معماری و معماری داخلی ایران از مهندسین هفت شهر آریا :


در چهاردهمین دوره برگزاری جایزه معماری و معماری داخلی ایران که در سال ۱۴۰۰ برگزار گردید، بیش از ۱۴۶پروژه حضور پیدا کردند. این طرح های در بخش های مختلفی با نام های گروه طراحی و اجرا بناهای مسکونی ، گروه بازسازی و مرمت بناهای مسکونی ، گروه طراحی و اجرا بناهای عمومی ، گروه بازسازی و مرمت بناهای عمومی به رقابت پرداختند. پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان یکی از طرح های برگزیده موجود در این جشنواره بود که توسط گروه  مهندسین مشاور هفت شهر آریا طراحی و پیاده سازی شد.

این پروژه که در بخش بازسازی و مرمت بنا های عمومی شرکت کرده بود، توانست مورد تقدیر ویژه از سوی هیات داوران جشنواره قرار بگیرد. گروه مهندسان مشاور هفت شهر آریا مفتخر است که این اقامتگاه را به طور کاملا پایدار و طبق معماری بومی ایران بنا کرده است. در ادامه شما را با سایر نکات مهم مرتبط با این پروژه بوم گردی آشنا می کنیم.


ایده معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان :


ایده مرتبط با اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ مطرح گردید. این ایده حاصل تلاش و تجربیات تعدادی از جوانان فعال در حوزه گردشگری می باشد. ایده این اقامتگاه بومی به طور کامل و بر اساس معماری سنتی و بومی قدیم گیلان بنا گردیده است. به طوری که از میراث تاریخی و طبیعی گیلان برای بخش های مختلف این پروژه، الهام گرفته شده است.

ایده معماری سنتی و بومی این پروژه یکی از اصلی ترین چالش های گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا می باشد. زیرا بنا نمودن یک مکان پایدار و استاندارد با روش های منسوخ شده و سنتی معماری، کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز می باشد. با این حال گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا توانسته است که پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان را به نحوی به اتمام برساند که مورد تقدیر هیئت داوران چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران قرار بگیرد.
 
 
اقامتگاه بوم گردی قدیم خونه


بررسی فنی معماری قدیم خانه گیلان :


اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان دارای دو طبقه ی اقامتی مجزا با ۶۰۰ متر زیر بنا می باشد. هر طبقه از این مجموعه سنتی بی نظیر دارای ۴ اتاق اقامتی بوده که هر یک از ان ها دارای سرویس بهداشتی: حمام،‌تاسیسات سرمایشی و گرمایشی می باشند. لازم به ذکر است که تجهیزات و تاسیسات به کار رفته درون اتاق های این اقامتگاه بوم گردی، به طور کامل با ساختار اقلیمی و بومی منطقه سازگار می باشند و هیچ تضادی در مجموعه به چشم نمی خورد. درون پروژه قدیم خانه گیلان، می توانید ۸ اتاق اقامتی همراه با اتاق های مستر و سرویس های بهداشتی مجزا را نیز مشاهده فرمایید.

دقت داشته باشید که هر طبقه از این مجموعه دارای ایوان هایی می باشد که در گویش محلی به نام تلار شناخته می شوند. درون این ایوان ها از ستون ها و نرده های چوبی استفاده شده است تا شباهت اقامتگاه به مکان های سنتی گیلان بیشتر شود. در ادامه برخی از ویژگی های خاص طراحی و معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان را به طور کامل بررسی می کنیم.
 
 
 
مهندسان مشاور هفت شهر


ویژگی های خاص و منحصر به فرد معماری اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان :


استفاده از مصالح قدیمی ۵۰ ساله و طبیعی یکی از مهم ترین ویژگی های این پروژه می باشد. به عنوان مثال تیم طراحی و پیاده سازی پروژه ( گروه مهندسان مشاور هفت شهر آریا ) برای ساخت کرسی چینی چوبی به کار رفته در این اقامتگاه از تیر برق های چوبی قدیمی استفاده کرده است. چوب تیر برق های قدیمی که توسط اداره برق با تیر های جدید جایگزین شده باشند، معمولا به کارگاه های تولید ذغال فروخته می شوند. اما مهندسین مشاور هفت شهر آریا از این چوب ها برای ساخت کرسی های چینی چوبی خانه های سنتی گیلان استفاده کرده است. این ویژگی سبب شده است که فضا اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان بسیار خاص و منحصر به فرد باشد و گردشگران را به مکث کردن در این مکان وادار کند.

از دیگر ویژگی های خاص و منحصر به فرد این پروژه می توان به استفاده از مصالح طبیعی اشاره کرد. گیاه گالی نوعی الیاف گیاهی می باشد که در گذشته برای پوشش سقف های روستایی مورد استفاده قرار می گرفته است. مهندسین مشاور هفت شهر آریا از این گیاه برای پوشش سقف اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه استفاده کرده اند. این مصالح از به وجود آمدن گوشه های برف گیر در سقف مجموعه جلوگیری می کنند.

دقت داشته باشید که موارد فوق تنها نمونه ای از ویژگی های خاص و منحصر به فرد موجود در طراحی و پیاده سازی پروژه این اقامتگاه بوم گردی می باشد. پوشش نقاط و کنج های برف گیر سقف، یکی از اصلی ترین چالش مربوط به معماری این پروژه بوم گردی بوده است.  
 

مهندسان مشاور هفت شهر


آشنایی با تیم طراحی و پیاده سازی پروژه قدیم خانه گیلان :‌


گروه مهندسان مشاور هفت شهر آریا در واقع همان تیم اصلی طراحی و پیاده سازی پروژه اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان می باشد. این گروه مهندسان مشاور در چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران، مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره قرار گرفت. گروه مهندسین مشاور هفت شهر آریا در سال ۱۳۸۳ و به همت مهندس مهرداد هاشم همایونی و جمعی از کارشناسان و مهندسان با تجربه تاسیس گردیده است. این گروه از همان سال های ابتدایی فعالیت خود تا به امروز در زمینه طرح های معماری، طرح های توسعه شهری و شهرسازی، طراحی شهری و همچنین طرح توجیهی شهرسازی فعالیت کرده است. در سال 1397 و بعد از حادثه جانکاه درگذشت مدیریت مجموعه مهندس مهرداد هاشم زاده همایونی، فرزند ایشان مهندس آرش هاشم زاده همایونی مدیریت مجموعه را بر عهده گرفتند. مهندس آرش هاشم زاده همایونی با تلفیق روش های جدید مدیریتی و ... با تجربه سال های گذشته گروه مهندسان مشاور هفت شهر آریا، گامی بزرگ در مسیر ادامه موفقیت های این گروه مهندسی برداشته اند.
 

نظر شما