شناسهٔ خبر: 54309264 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در نشست شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شد؛

آمادگی مسئولان کهگیلویه‌وبویراحمد برای جام جهانی قطر/ عمان مقصد جدید صادرات استان

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: جام جهانی قطر یک فرصت برای استان کهگیلویه‌وبویراحمد است، مسئولان آمادگی لازم را جهت برقراری ارتباط با قطر داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس دومین جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور استاندار و جانشین فرمانده سپاه فتح و مدیران کل دستگاه های اجرایی و ادارات استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست شهابی‌فر گفت: برای سال جدید برای همه استان ها رشد اقتصادی پیش بینی شده است برای این استان ۹ درصد رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است، در بحث اشتغال جمعیت فعال استان باید افزایش پیدا کند.

وی گفت: نرخ  بیکاری استان به ۹.۱ رسیده است در سال ۹۹ این نرخ بیکاری ۱۰ بود، این موضوع نشان می دهد شرایط بهبود پیدا خواهد کرد، ۶۴ هزار میلیارد تومان برای رشد ۹ درصدی اقتصاد استان پیش بینی شده است این مبلغ از منابع مختلف از جمله دولت، بانک ها، بخش خصوصی و ... تامین می شود.

شهابی گفت: برای رسیدن به این رشد یک سری تنگناها وجود دارد، ما ضعف زیرساخت های ارتباطی داریم یکی دیگر از مشکلات توزیع نامتوازن جمعیت است، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، ۵۰درصد واحدهای صنعتی ما غیر فعال هستند،  عدم شرکت های تخصصی در استان است.

وی گفت: بیواتانول باشت و فسفات چرام نیز باید پیگیری شود که بتوانیم به رشد اقتصادی لازم برسیم برای هر سه حوزه استان در سند آمایش برای رشد اقتصادی در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری پیش بینی هایی شده است، ما باید با سمت باغها بریم، دامپروری و کشت گیاهان دارویی، پرورش آبزیان باید مد نظر قرار بگیرد.

شهابی فر گفت: مرکز توسعه تجارت در هر استان باید راه اندازی و یک کشور مقصد برای صادرات مد نظر قرار گرفته شود، بخش دولتی با فعالان اقتصادی در بخش افزایش  و توسعه صادرات  باید همکاری کنند.

معاون برنامه و بودجه استان گفت: ظرفیت مهمی در تبصره قانون بودجه کشور پیش بینی شده است  که برای رشد و پیشرفت استان های کشور است.

عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شیوه برنامه ریزی متناسب با واقعیت های موجود استان نیست، در این برنامه ریزی نقص های برنامه ریزی مشاهده می شود.

وی گفت: همه دستگاه ها باید برای برقراری  ارتباط با قطر با جدیت وارد شوند، اتاق بازرگانی نیز باید ورود عملیاتی داشته باشد، کشور روسیه نیز کشور دیگری است که مد نظر است روسیه اکنون نیز به برخی کالاها نیاز دارد، مثلا در میوه نیاز هایی دارد، برقراری ارتباط با روسیه بسیار مهم است، برای قطر و روسیه برنامه ریزی هایی انجام شده است.

عسکری گفت: در بحث سرمایه گذاری و رشد پیگیری این دو کشور بسیار مهم است، در حوزه صادرات ظرفیت ها را فعال کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: آهنگ کار کند است فرصت خیلی زیادی نداریم، یک بازار بزرگ در کنار ما در حال شکل گیری است باید در قطر و کشورهای عربی بازار فروش پیدا کنیم، اولین مورد آب معدنی است که باید به استاندارد جهانی برسد، ما می توانیم برای جام جهانی قطر آب معدنی صادر کنیم، میوه استان از جمله سیب استان کیفیت بسیار خوبی دارد، گچساران و باشت ما بهترین لیمو ترش را دارد، در تولیدات دانش بنیان فعالیت هه بیشتر شود.

احمد زاده تصریح کرد: چیزهای زیادی در استان برای صادرات وجود دارد، این موارد سریع تر باید اجرا شود و سریعا بتوانیم به این کشورها صادرات داشته باشیم نیاز است رابطه ای بین مسولان قطر و مسولان استان رخ دهد.

نماینده ارشد دولت در استان گفت: روسیه بازی در می آورد صادرات فلفل استان به روسیه متوقف شد و مجبور شدیم از طریق ترکیه وارد شویم که کشاورز ما به شدت آسیب دید.

وی ابراز داشت: کشور عمان در حال تبدیل شدن به یک کشور اقتصادی است، عمان را به جای روسیه انتخاب کنیم زود با کشورهای عمانی وارد مذاکره شویم و برای صادرات حساب کنیم، برای استان بازاریابی کنیم، اکنون بهترین بازار سیمان مارگون در کویت است از این ارتباطات استفاده شود تمام کالاهایی که ظرفیت صادرات دارند را احصا و سریع تر برنامه  ریزی کنیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما