شناسهٔ خبر: 54309223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

درخشش مریخ و مشتری در آسمان سحرگاه

صاحب‌خبر -
گروه علمی: سیاره‌های مریخ و مشتری از اوایل صبحگاه فردا دوشنبه به نزدیکترین فاصله خود از دید ما می‌رسند و درخشش‌شان همراه با زهره و زحل قابل مشاهده خواهد بود.به گزارش ایسنا ، طبق گفته ناسا، سیاره‌های مریخ و مشتری تنها با فاصله ۰.۶ درجه از یکدیگر در آسمان شرقی-جنوب شرقی در صورت فلکی ماهی(حوت)، حدود ۴۵ دقیقه قبل از طلوع به وقت منطقه زمانی شرقی ظاهر خواهند شد.
 
آنها از فردا در ساعت ۴:۵۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳:۲۷ به وقت ایران) از دید ما به نزدیک‌ترین حالت خود خواهند رسید، اگرچه می‌توان آنها را در روز سه‌شنبه(۳۰ مه) نیز در فاصله نسبتاً نزدیک از هم دید.
گفتنی است که سیاره‌های زهره و زحل نیز در نزدیکی مریخ و مشتری در فاصله نزدیک قابل مشاهده خواهند بود.
"میتزی آدامز" ستاره شناس و محقق مرکز پرواز فضایی "مارشال" ناسا در آلاباما گفت: مشتری درخشان‌تر از بقیه خواهد بود و با قدر ظاهری منفی ۲.۲ می‌درخشد، در حالی که مریخ با قدر ظاهری ۰.۷ قابل رویت خواهد بود.
برای مقایسه باید گفت که کم‌نورترین ستارگانی که معمولاً توسط چشم انسان قابل مشاهده است، دارای قدر ظاهری ۶ هستند و ماه کامل با قدر منفی ۱۲.۶ می‌درخشد. قدر ظاهری مقیاسی است که ستاره شناسان برای اندازه‌گیری میزان روشنایی یک جرم در آسمان از آن استفاده می‌کنند.

مریخ و مشتری در این رویداد در فاصله بسیار نزدیک به هم ظاهر می‌شوند، زیرا در صفحه فرضی منظومه شمسی از دید ما که به آن "دایره البروج" نیز می‌گویند، در نزدیکی هم حرکت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که ماه، خورشید و سیاره‌های دیگر منظومه شمسی از مسیر یکسانی در آسمان زمین عبور می‌کنند.

اما در واقعیت، همانطور که ناسا اشاره می‌کند، هر دو سیاره میلیون‌ها کیلومتر از ما دور هستند. سیاره مریخ در این رویداد تقریباً ۲۱۹ میلیون کیلومتر(۱۳۶ میلیون مایل) از زمین فاصله خواهد داشت، در حالی که سیاره مشتری چهار برابر دورتر از آن است. برای مقایسه بد نیست بدانید فاصله زمین و خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر(۹۳ میلیون مایل) است.این تقارن‌ها در آسمان زمین بسیار رایج هستند و با نزدیک شدن به فصل تابستان، می‌توان همزمان پنج سیاره عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل را با چشم غیرمسلح در آسمان قبل از طلوع آفتاب دید. ضمن اینکه تلسکوپ‌های قوی ممکن است اورانوس و نپتون را نیز نشان دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما