شناسهٔ خبر: 54307841 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

دست سودجویان از بازار گوشت کوتاه‌تر می‌شود

روزنامه ایران

در شرایطی که دلالان درصدد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند و از سوی دیگر اصلاح ارز۴۲۰۰ تومانی و اعلام قیمت جدید برای نهاده‌های دامی باعث شد تا سودجویان به سمت بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار حرکت کنند، اما طی روزهای گذشته در فرایند عرضه و تقاضا، قیمت‌ها بتدریج در حال تعدیل هستند.

صاحب‌خبر -
در شرایطی که دلالان درصدد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار هستند و از سوی دیگر اصلاح ارز۴۲۰۰ تومانی و اعلام قیمت جدید برای نهاده‌های دامی باعث شد تا سودجویان به سمت بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار حرکت کنند، اما طی روزهای گذشته در فرایند عرضه و تقاضا، قیمت‌ها بتدریج در حال تعدیل هستند.
 
 مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طی روزهای اخیر بارها از اجرای تمهیدات و تشدید نظارت‌ها برای کاهش قیمت گوشت قرمز خبر داده‌اند و دولت سیزدهم هم در تلاش است تا اصلاح قیمت‌ها در بازار اتفاق بیفتد.
 
واردات روزانه ۱۰۰ تن به بازار
یکی از راهکارهای دولت واردات روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن گوشت‌ قرمز از کشورهای مختلف به کشور است تا کمبودی در بازار به وجود نیاید و قیمت گوشت مجدداً دچار شوک نشود. علاوه بر این در حال حاضر دولت طبق احکام بودجه ۱۴۰۱ عوارضی برای صادرات دام سبک و سنگین اعمال و به گمرکات نیز این موضوع را ابلاغ کرده است به همین دلیل مشکلی در تأمین بازار گوشت قرمز نخواهیم داشت.
طبق آمار جدید سازمان دامپزشکی، نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن است که بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از محل تولیدات داخلی و نزدیک به ۱۰۰ هزار تن آن از محل واردات تأمین می‌شود و طبق گفته مسئولان کمبودی در تولید دام زنده و گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداریم.
 
مازاد گوشت قرمز درکشور
طبق اعلام منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، طی سال‌جاری با افزایش عرضه گوشت قرمز خصوصاً گوشت گوسفندی روبه‌رو بوده‌ایم و انتظار می‌رود روند عرضه گوشت قرمز در شش ماه ابتدایی سال ‌جاری با افزایش محسوسی روبه‌رو باشد، به‌طوری‌که علاوه‌ بر بره‌های پرواری سایر دام‌ها نیز در بازار عرضه می‌شود.
با توجه به مازاد تولید دام در استان‌های جنوبی و غربی کشور از جمله خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه و لرستان در ماه‌های آینده با افزایش عرضه روبه‌رو خواهیم بود.
بنابراین با وجود کاهش تقاضا و مازاد جمعیت دامی به انضمام تلاش دولت سیزدهم برای تنظیم بازار این محصول از طریق واردات گوشت قرمز گرم و منجمد به کشور، به نظر می‌رسد قیمت این محصول در بازار متعادل باشد اما هر گونه نوسان قیمت در محصولات دیگر چون نهاده‌های دامی و گوشت سفید نیز بر بازار این محصول تأثیرگذار است.
 
درخواست اتحادیه دامداران برای عرضه گوشت در میادین میوه و تره‌بار
مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران نیز با تأکید بر مازاد تولید دام در کشور گفته است: «شرکت پشتیبانی امور دام به‌ازای هر کیلوگرم گوشت گوساله به دامدار ۷۵ تا ۸۰هزار تومان پرداخت می‌کند.»
عالی همچنین از رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار خواستار عرضه مستقیم گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران این طور عنوان کرده است: «با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای توزیع مستقیم تولیدات از طریق تشکل‌های کشاورزی به منظور حذف دلال‌ها و کاهش قیمت گوشت قرمز، این اتحادیه در نظر دارد در ۱۵ غرفه از غرفه‌های اصلی میادین میوه و تره‌بار تهران اقدام به عرضه مستقیم این کالا کند.»
 
 
با عرضه مستقیم گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌های بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت روند کاهشی خواهد داشت.
اکنون در میادین میوه وتره‌بار قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان، راسته بدون استخوان ۱۷۷ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، گردن گوسفندی ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ران گوسفندی با استخوان ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ران گوساله ۱۳۹ هزار تومان است. هرچند قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.
 
منبع: روزنامه ایران

نظر شما