شناسهٔ خبر: 54307835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رویداد «عصر امید»/ ۱۵۹؛

تولید بیودیزل از پسماند حیوانی و گیاهی

مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: یکی از مسائل روز جهان، تأمین انرژی از طریق مواد تجدیدپذیر به روش‌های مصنوعی و استفاده نکردن از سوخت فسیلی بوده که بیودیزل یکی از انواع آن است.

صاحب‌خبر -

علی بهلولی در حاشیه برگزاری نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای تهران که با تولید «بیودیزل از پسماند حیوانی و گیاهی» در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور این رویداد حضور دارد به خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره این طرح گفت: یکی از مسائل روز جهان، تأمین انرژی از طریق مواد تجدیدپذیر به روش‌های مصنوعی و استفاده نکردن از سوخت فسیلی بوده؛ بنابراین در مسیر مطرح کردن منبع انرژی جدید که پاک و تجدیدپذیر باشد به انواع سوخت‌های زیستی می‌رسیم که بیودیزل یکی از انواع آن است.

وی افزود: بیودیزل منوالکیل استرهای اسید چرب با زنجیره بلند که از مواد خام چرب تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی یا چربی‌های حیوانی تهیه می‌شود و مانند گازوئیل در موتورهای احتراقی- فشاری (دیزل) کار کرده و برای این کار اصولاً هیچ‌گونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل حاوی هیچ محصول نفتی نیست؛ اما با پترودیزل کاملاً سازگار است و می‌تواند با هر نسبتی با آن مخلوط شود تا یک مخلوط پایدار بیوسوختی تشکیل دهند. این سازگاری باعث شد که بیودیزل به‌عنوان یکی از خوش آتیه‌ترین جایگزین‌های سوخت اتومبیل‌ها مطرح شود. با توجه به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ (پیمان‌نامه اقلیمی پاریس)، اهمیت استفاده از بیودیزل در جهان چندبرابر شده است.

بیشتر بخوانید:

تولید ماشین‌آلات سنگ‌شکن و تأسیسات جانبی‌

آزمایشگاهی برای خدمت به طرح‌های پژوهشی و علمی محققان

محصول گل محمدی دانشگاه آزاد زیر ذره‌بین مشتریان خارجی

ایجاد بستری بومی، امن و انعطاف‌پذیر برای تحلیل علمی داده‌ها

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی) که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه بیودیزل مشغول فعالیت است، برخی از مزایای بیودیزل را برشمرد و گفت: بیودیزل در مقایسه با دیزل نفتی روان‌کنندگی بیشتری دارد، فرسودگی موتور را کاهش می‌دهد، تقریباً هیچ گوگردی در ترکیب خود ندارد و باعث کاهش آلودگی تولیدی توسط موتورها می‌شود، سمیت بسیار کمتری داشته و در زمان نشت به محیط خسارات کمتری را به دنبال خواهد داشت و منابع تولید آن قابل تجدید بوده و می‌توان به‌راحتی به آنها دست یافت.

بهلولی اضافه کرد: در واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود از ضایعات حیوانی و روغن‌های پسماند خوراکی به‌عنوان مواد اولیه و برای نخستین‌بار در جهان از لجن کارخانه‌های سنگ‌بری به‌عنوان نانو کاتالیست برای تولید بیودیزل استفاده و بیشتر سعی شده برای پایین آوردن و مقرون‌به‌صرفه کردن هزینه‌های تولید از مواد اولیه پسماند استفاده شود. در روند تهیه بیودیزل محصول جانبی به نام گلیسیرول هم تولید شده که در صنایع بهداشتی و داروسازی و صابون‌سازی استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: جایگاه خالی ایران به‌عنوان صادرکننده بیودیزل با توجه به پایین بودن قیمت مواد اولیه در مقایسه با سایر کشورها به وضوح دیده می‌شود. امیدواریم با توجه به حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی و فرصت بزرگی که با شرکت در رویداد ملی عصر امید به ما داده شده، بتوانیم با جذب سرمایه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های بیودیزل با کیفیت بالا (در سطح جهانی) وارد شویم و ظرف چند سال بتوانیم جایگاه خود را در سطح خاورمیانه به دست آوریم.

مدیرعامل شرکت فناور فیدار فرتاک ایرانیان درباره برگزاری رویداد ملی عصر امید عنوان کرد که فرصت بزرگی را فراهم کرده تا ایده‌پردازان، شرکت‌های فناور و خلاق بتوانند ارتباط مستقیمی با سرمایه‌گذاران داشته باشند، فرصتی که قبل از این‌رویداد فراهم نبوده است. در اکثر موارد ایده‌ها، استارت‌آپ‌ها بدون دیده شدن و شنیده شدن از بین می‌رفتند. دانشگاه آزاد اسلامی گام بزرگی به‌سوی دانشگاه اشتغال آفرین برداشته است. عموم مردم همیشه با دید دانشگاه بدون امکانات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و توان علمی کم به دانشگاه آزاد اسلامی نگاه می‌کردند؛ اما رویداد ملی عصر امید می‌تواند این نوع دیدگاه را به‌طور کلی عوض کرده و سبب کسب اعتماد از سوی آحاد مردم به سمت این دانشگاه شود.

به گزارش آنا، رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» به‌منظور معرفی و ارائه تجهیزات، محصولات، دستاوردها و فعالیت‌های حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه با هدف ارائه بستری برای ایجاد کسب و کارهای نوپا و دانش‌بنیانی و فرصتی برای اشتغال‌آفرینی دانشجویان در چهلمین سالگرد راه‌اندازی این دانشگاه با شعار ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، ۱۰۰۰ ایده و استارت‌آپ و ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق برنامه‌ریزی شده است.

رویداد ملی گام دوم (رویداد عصر امید) از امروز هشتم تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ به مدت چهار روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار و بخشی از فعالیت ۴۰ ساله دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش نیروی انسانی، فرهنگ، اقتصاد، علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی و ... عرضه می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

نظر شما