شناسهٔ خبر: 54307682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ مشاور زلنسکی: هر گونه توافق با روسیه یک پاپاسی هم ارزش ندارد! / آمریکا: پوتین علاقه‌ای به گفت‌وگو با زلنسکی ندارد/ روسیه قدرت نیروهای مسلح را تقویت می کند/ هشدار سازمان ملل نسبت به بحران گرسنگی

صاحب‌خبر -

شفقنا- تقریبا ۱۰۰ روز از مناقشه روسیه و اوکراین می گذرد؛ چند ماه پیش یک هیئت اوکراینی چندین جلسه مذاکره با مقامات روس در ترکیه داشتند که وزیر امور خارجه اوکراین همان زمان اعلام کرد که از نتایج این گفت‌وگوها رضایت ندارد و مذاکرات از آن زمان متوقف شده است. طبق گفته وزیر دفاع اوکراین، این کشور در حال تقویت قدرت نظامی موشکی خود است و مشاور رئیس جمهور اوکراین و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای صلح با مسکو، هم امروز عنوان کرد که «هر گونه توافقی با روسیه در حد حتی یک پاپاسی هم ارزش ندارد!» از سوی دیگر پوتین با حذف افراد تا ۶۵ سال تلاش دارد قدرت نیروهای مسلح روسیه را تقویت کند.

به گزارش شفقنا، در ادامه اخرین اخبار از تحولات اوکراین را می خوانید:

مشاور زلنسکی: به توافق با روسیه نمی‌توان اطمینان کرد

اوکراین بر طبل لجاجت خود با روسیه کوبیدبه گزارش رویترز، میخائیل پودولیاک مشاور زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای صلح با مسکو مدعی شد که به توافق با روسیه نمی‌توان اطمینان کرد و تنها راه برای جلوگیری از روسیه، توسل به زور است.

وی در این رابطه در پیامی که در کانال تلگرام خود منتشر نوشت: «هر گونه توافقی با روسیه در حد حتی یک پاپاسی هم ارزش ندارد. آیا امکان دارد با کشوری که همواره دروغ می‌گوید مذاکره کرد؟»

پیشتر زلنسکی اعلام کرده بود که حاضر است با شخص پوتین مذاکره نماید چرا که وی براین باور است که پوتین تصمیم گیرنده نهایی در مسکو است.

پوتین قانون جذب افراد تا ۶۵ ساله در ارتش را امضا کرد

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قانونی را به تایید رساند که محدودیت سنی برای انعقاد اولین قرارداد با نیروهای مسلح روسیه را ملغی می‌کند.

براساس اطلاعیه دومای روسیه، مردم اکنون می‌توانند تحت قرارداد و تا زمان بازنشستگی که برای زنان ۶۰ سال و برای مردان ۶۵ سال است، در ارتش خدمت کنند. دومای دولتی روسیه در ۲۵ مه قانونی را مورد تایید قرار داد که محدودیت سنی برای امضای اولین قرارداد برای خدمت نظامی در روسیه را لغو می‌کند.

معاون وزیر دفاع روسیه در این رابطه شفاف‌سازی کرده و گفت که از این طریق امکان امضای اولین قرارداد برای خدمت نظامی در روسیه تا سن ۵۰ سالگی به وجود می‌آید. قانون روسیه قبلا مقرر کرده بود که شهروندان روسی ۱۸ تا ۴۰ ساله و اتباع خارجی ۱۸ تا ۳۰ ساله می‌توانند اولین قرارداد خود را برای خدمت سربازی امضا کنند.

جان کربی: پوتین علاقه‌ای به گفت‌وگو با زلنسکی ندارد

به گزارش پایگاه خبری صدای جدید اوکراین، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند اکنون کار درست را انجام دهد؛ با خارج کردن نیروهایش از اوکراین، با دیدار با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود و دیگر اوکراینی‌ها و با مذاکره با نیت خوب.

او تصریح کرد: اما به نظر می‌رسد که چنین امیدی برای مذاکره در حال حاضر وجود نداشته باشد. پوتین نشان داده است که علاقه‌ای به چنین راه‌های دیپلماتیکی ندارد. اتفاقا برعکس، او علاقه زیادی به پیگیری این جنگ در منطقه دونباس از خود نشان داده است.

کربی همچنین گفت، روسیه به تجمیع نیروهایش در منطقه دنباس ادامه می‌دهد، گرچه در ۱۰۰ روز گذشته جنگ پیشرفت چندانی در این منطقه نداشته است.

این سخنگو گفت: «تقریبا ۱۰۰ روز از جنگ گذشته و پوتین به هیچ یک از اهداف استراتژیک خود دست نیافته است.»

وی افزود: او حق حاکمیت اوکراین را نگرفت، اتفاقا برعکس. حقیقت امر این است که فکر می‌کنم او اهمیت استقلال برای مردم اوکراین را تقویت کرده است و می‌بینید که آن‌ها هر روز برای این (استقلال) ‌می‌جنگند، ‌نه فقط سربازان، بلکه همه شهروندان.

وزیر دفاع اوکراین: موشک‌های ضد کشتی و توپخانه هویتزر دریافت کردیم

وزیر دفاع اوکراین: موشک‌های ضد کشتی و توپخانه هویتزر دریافت کردیم

به نوشته خبرگزاری رویترز، اُلکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین گفت: «دفاع ساحلی کشور ما نه تنها از موشک‌های هارپون استفاده خواهد کرد، بلکه توسط تیم‌های آموزش دیده اوکراینی استفاده خواهد شد».

این مقام نظامی اوکراین توضیح داد که موشک‌های ساحل به کشتی هارپون در کنار موشک‌های نپتون اوکراینی در دفاع از سواحل این کشور از جمله بندر اودسا عملیاتی خواهند شد.

رزنیکوف اظهار داشت: «اوکراین همچنین طیف وسیعی از توپخانه‌های سنگین از جمله هویتزرهای خودکششی ساخت ایالات متحده را دریافت کرده است که به ارتش اوکراین اجازه می‌دهد اهداف را از فواصل طولانی‌تر مورد حمله قرار دهد».

سفیر روسیه در انگلیس: مسکو قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای راهبردی علیه اوکراین را ندارد

مسکو قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای راهبردی علیه اوکراین را نداردبه گزارش النشره، «آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس در سخنانی اظهار داشت: «مسکو» قصد استفاده از تسلیحات هسته‌ای راهبردی علیه اوکراین در جریان عملیات نظامی ویژه در این کشور را ندارد.

سفیر روسیه در انگلیس در ادامه اظهاراتش عنوان کرد: قطعا تسلیحات هسته ای راهبردی در عملیات نظامی ویژه در اوکراین استفاده نخواهند شد. طبق دکترین نظامی روسیه، در چنین منازعاتی از تسلیحات هسته ای راهبردی کمک گرفته نخواهد شد.

این شخصیت روسی همچنین اظهار داشت: می توانم با صراحت بگویم که هیچ ارتباطی میان تسلیحات هسته ای راهبردی با منازعه نظامی در اوکراین وجود ندارد. فهرستی از شروط سخت‌گیرانه وجود دارد که تنها طبق آن ها می توان از تسلیحات هسته ای راهبردی استفاده کرد.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با ایندیا تودی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین برنامه‌ای دارد یا خیر گفت، برنامه کشورش این است که تنها از تسلیحات متعارف استفاده کند.

روزنامه آلمانی: برلین ارسال تسلیحات به اوکراین را به حداقل رسانده است


روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» با استناد به اسناد مرتبط گزارش داد که دولت آلمان در ۹ هفته گذشته ارسال تسلیحات به اوکراین را به حداقل کاهش داده است.

براساس گزارش این روزنامه آلمانی، مساله مذکور به تسلیحات به اصطلاح سبک مربوط می‌شود که از پایان ماه مارس هیچ عرصه قابل توجهی از آن صورت نگرفته است.

کلیسای ارتدوکس اوکراین رابطه خود را با کلیسای روسیه قطع کرد

به گزارش فرانس۲۴؛ اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس اوکراین گفت: وضعیت طوری است که جماعت کلیسا دیگر نمی‌‎تواند ساکت باشد.

روز جمعه، کلیسای ارتدوکس اوکراین که قرن‌ها تحت نظارت و حمایت همتای روس خود بود، استقلال خود را اعلام کرد و روز شنبه نیز همه روابط خود را با این کلیسا قطع نمود. این اقدام روحانیون اوکراینی، به خاطر حمایت صریح «کریل» اسقف اعظم روسیه از تهاجم مسکو به اوکراین نشات می‌گیرد.

اسقف «کلیمنت» ضمن قطع ارتباط با کلیسای روسیه گفت: درک توضیح یا سکوت نمایندگان کلیسای مسکو در مورد فاجعه‌ای که امروز روی می‌دهد برای من دشوار است، زیرا ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها آواره شده‌اند.

مسکو: ۲۰ روزنامه نگار حامی روسیه در اوکراین به قتل رسیده اند

 ۲۰ روزنامه نگار حامی روسیه در اوکراین به قتل رسیده اندروسیه اعلام کرده است که حداقل ۲۰ روزنامه نگار حامی روسیه در اوکراین تا کنون به قتل رسیده اند.

به گزارش جورزالیم پست، هیئت روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۰ روزنامه نگار در اوکراین به قتل رسیده اند.

ترامپ: بحران اوکراین احتمالا به جنگ‌ جهانی سوم ختم می‌شود

دونالد ترامپ در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است که وضعیت در اوکراین می‌تواند بدتر شود و این وضعیت احتمالا به جنگ جهانی سوم ختم خواهد شد؛ همچنین وی خواستار کاهش قیمت‌ها در حوزه انرژی شد، اقدامی که به گفته ترامپ، روسیه را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز شنبه خطاب به حامیانش در وایومینگ گفت: «کل کشور اوکراین محو خواهد شد. به دلیل حماقتی که وجود دارد، احتمالا این جنگ، به جنگ جهانی سوم ختم شود.»

ترامپ مدعی شد که حمله روسیه به اوکراین به واسطه پولی که این کشور از فروش منابع انرژی به دست می‌آورد، در حال قدرتمندتر شدن است.

وی افزود: «از آنجایی که آنها پول بسیار زیادی کسب می‌کنند، ارزش روبل مثل همیشه بالاست. اگر می‌خواهید جنگ را متوقف کنید، باید بهای نفت و قیمت انرژی را پایین بیاورید.»

دو قانونگذار روس مخالف جنگ، از جلسه اخراج شدند

پس از آنکه دو مقام منطقه‌ای در روسیه از رئیس‌جمهوری این کشور خواستند جنگ را تمام کند، به عنوان خیانتکار شناخته شده و از یک جلسه قانونگذاری اخراج شدند.

به گزارش پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، «لئونید واسیوکویچ» و «گنادی شولگا» که از اعضای حزب کمونیست روسیه هستند، این سخنان را در مجمع قانونگذاران «سرزمین پریمورسکی» در شرق روسیه مطرح کردند.

ویدیویی این جلسه نشان می‌دهد که واسیوکویچ به شکلی غیرمنتظره از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد که به جنگ اوکراین پایان دهد؛ او می‌گوید که روسیه دارد در جنگ شکست می‌خورد و جان بسیاری از شهروندانش را به خطر می‌اندازد. اندکی بعد شولگا نیز در حمایت از واسیوکویچ سخن گفت.

مسکو: رسانه های آمریکایی، نیروهای مسلح روسیه را شیطانی جلوه می دهند

رسانه های آمریکایی، نیروهای مسلح روسیه را شیطانی جلوه می دهند سفارت مسکو در واشنگتن رویکرد رسانه های غربی در اتهام زنی به ارتش روسیه مبنی بر ارتکاب جنایات در اوکراین را عملیات روانی برای بدنام کردن نیروهای روسی قلمداد کرد.

به گزارش تاس، سفارت روسیه در واشنگتن اتهاماتی را که رسانه های جمعی آمریکایی مبنی بر نسل کشی توسط روسیه در اوکراین پخش و منتشر می کنند، بخشی از یک کارزار جهت شیطانی جلوه دادن نیروهای مسلح روسیه عنوان کرد.

سفارتخانه مذکور در بیانیه ای در این باره اعلام کرد: گزارش موسسه غیردولتی راهبرد و سیاست «نیو لاینز» که در رسانه های جمعی ایالات متحده منتشر شد و روسیه را متهم به تحریک نسل کشی در اوکراین کرد، از چشم ما دور نماند. نیش و کنایه هایی که برضد روسیه به کار گرفته می شوند، عناصر کارزاری است که غرب برای شیطانی جلوه دادن نیروهای مسلح روسیه ترتیب داده است.

سفارت روسیه در آمریکا همچنین تاکید کرد: اوضاع و امور در آنجا کاملا بر خلاف آنچه ادعا می شود، است. کمک های بشردوستانه در مناطقی از اوکراین که تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه قرار دارند در حال ایجاد و گسترش است.

این سفارتخانه در پایان افزود: طرف روسی امنیت کریدورهای بشردوستانه در اوکراین را ضمانت می کند.

آمادگی پاکستان برای واردات نفت از روسیه

سخنگوی دفتر خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد پاکستان بر اساس منافع ملی، برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، سیاست باز دارد. روزنامه اکسپرس تریبون به نقل از عصام افتخار نوشت: سیاست ما از نظر توسعه روابط اقتصادی و تجاری روشن است. ما بر اساس منافع ملی، یک سیاست باز داریم. هر وقت که ببینیم یک منفعت ملی وجود دارد، گزینه‌ها و راه‌ها را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی دفتر خارجه پاکستان این اظهارات را در هنگام پاسخ به پرسشی درباره این که آیا پاکستان واردات نفت و غلات از روسیه را بررسی کرده است، بیان کرد.

تغییر پیشنهاد اروپا برای شکستن طلسم تحریم نفت روسیه

به گزارش بلومبرگ کمیسیون اروپا پیشنهاد بازبینی شده را روز شنبه به دولتهای اتحادیه اروپا فرستاد. بر اساس پیشنهاد بازبینی شده، صادرات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا که منبع اصلی واردات نفت از روسیه به مجارستان است، از تحریم در امان می ماند.

به گفته منابع آگاه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردات نفت دریابرد از روسیه را در مدت شش ماه و واردات فرآورده‌های نفتی را در مدت هشت ماه متوقف خواهند کرد.

این پیشنهاد فرصت بیشتری به مجارستان می دهد تا راه حل فنی برای تامین نیازهای انرژی خود پیدا کند. همچنین به نگرانی سایر کشورهای محصور در خشکی شامل اسلواکی و جمهوری چک پاسخ می‌دهد.

تحت لایحه بازبینی شده، بلغارستان یک دوره مهلت تا ژوئن یا دسامبر سال ۲۰۲۴ خواهد داشت و کرواسی برای واردات نفت گاز خلاء از روسیه، معافیت خواهد گرفت. کمیسیون اروپا همچنین پیشنهاد کرد صادرات مجدد نفت روسیه که از طریق خط لوله دریافت شده است به سایر اعضای اتحادیه اروپا یا کشورهای دیگر محدود شود.

همچنین به نظر می رسد کمیسیون اروپا دامنه مقرراتی که بر خدمات مربوط به حمل نفت به کشورهای دیگر تاثیر می گذارد را محدود کرده است. این لایحه در حال حاضر فراهم کردن کمک فنی، خدمات واسطه‌گری یا تامین مالی یا کمک مالی در مدت شش ماه پس از تصویب این لایحه را ممنوع می کند. پیشنهاد قبلی شامل هر خدمات دیگری بود که به عنوان اشاره به فراهم کردن بیمه برای حمل نفت تفسیر شده بود.

سفیران اتحادیه اروپا قرار است روز یکشنبه برای بحث درباره بسته بازبینی شده تحریمها دیدار کنند. بعضی از کشورهای عضو خواستار توافق پیش از دیدار روز دوشنبه سران اتحادیه اروپا در بروکسل برای بحث درباره جنگ در اوکراین هستند.

سازمان ملل نسبت به بحران گرسنگی به دلیل جنگ اوکراین هشدار داد

به گزارش خبرگزاری تاس، سازمان ملل اعلام کرده که ممکن است میلیون‌ها نفر به دلیل بحران اوکراین گرسنه بمانند و اگر کشورها برای مقابله با بحران غذا با یکدیگر همکاری نکنند، تعداد گرسنگان احتمالاً افزایش خواهد یافت تا آن جا که شاید میلیون‌ها نفر به دلیل بحران اوکراین گرسنه بمانند.

«مائوریتزیو مارتینا»، معاون سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود که تعداد افرادی که در جهان با گرسنگی حاد مواجه هستند به دلیل بحران اوکراین ۱۸ میلیون افزایش یابد.

طبق برآوردهای این سازمان، در سال ۲۰۲۱، قحطی ۵۳ کشور را تحت تأثیر قرار داد و تقریباً ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج بردند و جنگ اوکراین این سناریو را بیشتر تشدید کرد. مارتینا گفت: «برآوردهای اولیه ما حاکی از افزایش ۱۸ میلیون نفری گرسنگان است، اما واضح است که خیلی به توسعه مکان درگیری نیز بستگی دارد.»

وی خاطرنشان کرد که وضعیت تهدید جهانی برای عرضه غلات برای کشورهای در حال توسعه نگران کننده شده است، زیرا ۳۶ کشور دارای بحران غذایی قبلاً بیش از ۱۰ درصد گندم خود را از روسیه و اوکراین خریداری می‌کردند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که تنها برای ۱۰ هفته عرضه گندم جهانی امکان پذیر است.

این مقام سازمان ملل می‌گوید، علاوه بر مشکلات حمل و نقل، تأمین غلات به دلیل بنادر در حال حاضر مسدود شده دریای سیاه، جایی که حداقل ۶ میلیون تن گندم و ۱۴ میلیون تن ذرت وجود دارد، درگیری در اوکراین و تحریم‌های ناشی از آن دچار مشکل شده اند. در روسیه نیز قیمت و در دسترس بودن کود تأثیر می‌گذارد. مجموع این عوامل باعث افزایش قیمت گندم می‌شود که می‌تواند بحران غذایی را در سطح جهانی بدتر کند.

همانطور که بانک جهانی تخمین زده است، افزایش ۱ درصدی قیمت مواد غذایی اساسی می‌تواند به معنای حداقل ۱۰ میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی باشد… اگر قیمت [کودهای شیمیایی] تا این حد بالا بماند و دسترسی به کشاورزی در کشورهای در حال توسعه دشوارتر و دشوارتر شود، عواقب آن با کاهش شدید محصولات بسیار مشکل ساز خواهد بود و هیچ سیاست ملی نمی‌تواند به تنهایی با ناامنی غذایی جهانی مقابله کند.

به گفته مارتینا، بنادر دریای سیاه باید بازگشایی شوند، زیرا می‌توان مقادیر زیادی کالا از طریق آنها جابه‌جا کرد و مسیرهای جایگزین مانند راه‌آهن و جاده‌ها نمی‌توانند محموله‌های کافی و به موقع را انجام دهند.

نظر شما