شناسهٔ خبر: 54307205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

هنر تعزیه‌خوان‌ها تبیین اهداف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دیدار اعضای انجمن تعزیه استان گفت: هنر تعزیه‌خوان‌ها تبیین اهداف قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در دیدار اعضای انجمن تعزیه استان قزوین اظهار کرد: خداوند پیشینیان تعزیه کشور را که به رحمت خدا رفته‌اند با انبیا و اولیای الهی محشور کند، کسانی که رشته محبت مردم با اهل بیت (ع) را برقرار کردند، خدا به اعضای حاضر نیز خیر و برکت دهد که با زحمت و اخلاص، این رشته محبت را حفظ کرده‌اند.

او افزود: ما اگر پیروزی انقلاب اسلامی را ریشه‌یابی کنیم که چه چیزی باعث شد این انقلاب در مملکت ما به پیروزی برسد، می‌بینیم بازاریان، کشاورزان، رانندگان، اساتید دانشگاه، طلبه‌ها، منبری‌ها، همه و همه در این پیروزی دخیل بودند، تعزیه‌خوان‌ها نیز نقش پررنگی در این پیروزی داشتند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام‌حسین (ع) نیز از این قبیل هنرها داشت و به حرّ که یک روز آمد جلوی حضرت را گرفت و نگذاشت به سمت کوفه برود و اشک فرزندان اباعبدالله‌الحسین (ع) را جاری کرد گفت مادرت به عزایت بنشیند، اما همان حرّ به کربلا آمد و به امام‌حسین (ع) گفت آقاجان من می‌خواهم برگردم، حضرت وقتی اخلاص، توبه و صداقت او را دید به او گفت خدا مادرت را رحمت کند، یعنی با هنرمندی به او فهماند که تربیت مادرانه نقش بسزایی در آینده فرزندان دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: هنر انسان به اندازه اخلاص و صداقت اوست، هر چقدر اخلاص و صداقت داشته باشیم به همان اندازه هنرمند هستیم، این موجب موفقیت انسان می‌شود، پیروزی‌های بزرگان به معنای آن است که نفس آن‌ها پاک بوده است، یعنی اخلاص و صداقت در آن‌ها در اوج خود بوده است.

او تصریح کرد: هنر تعزیه این است که ما بتوانیم به مردم اعم از کودکان، پیرمردها و پیرزن‌هایی که مخاطب تعزیه هستند و پای تعزیه اشک می‌ریزند، بفهمانیم که امام‌حسین (ع) برای چه قیام کرد و نهضت ایشان برای چه بود، متأسفانه می‌بینیم برخی بسیار تلاش می‌کنند که بگویند امام‌حسین (ع) به شهادت رسیده تا ما را شفاعت کند که به جهنم نرویم، هنر تعزیه‌خوان، نویسنده، موسیقیدان، هنر شعر و شاعری، همه و همه باید به میدان بیایند که هدف قیام امام‌حسین (ع) را تبیین کنند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امام‌حسین (ع) فرمود قیام کردم تا چیزی که پیغمبر (ص) می‌خواست مردم آن‌گونه باشند اتفاق بیفتد، نه چیزی که ابوسفیان می‌خواست، امام‌حسین (ع) می‌خواست امت اسلام به سیره پیغمبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) برگردند، اگر ما در پرونده خود بگوییم ما این قدم‌ها را برداشته‌ایم که مردم به سیره اهل بیت (ع) برگردند ارزشمند است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گوییم تعزیه‌خوان باید حقایق نهضت حسینی را بیان کند، این حقایق چه چیزهایی هستند؟ نماز یکی از آن‌هاست، یعنی ما باید کاری کنیم که در نمازخوان‌شدن مردم جامعه نقش داشته باشیم، در پاک‌دامنی نقش داشته باشیم.

او افزود: امام حسین (ع) آمد که حق را به ما بفهماند، ایشان به یزیدیان گفت مگر نمی‌بینید به حق عمل نمی‌کنند و باطل را کنار نمی‌گذارند؟ بنابراین اگر ما می‌خواهیم امام حسینی باشیم باید به این موارد عمل کنیم، امام‌حسین (ع) فرمود اگر دین ندارید آزاده باشید، این‌ها معارف امام‌حسین (ع) است که باید روی آن کار کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: تعزیه‌خوانی باید جوانمردی و اخلاق را در جامعه مستحکم کند، یعنی باید در شعر، نمایش و خواندن خود بر جوانمردی تکیه داشته باشیم.

۴۶

برچسب‌ها:

نظر شما