شناسهٔ خبر: 54307128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ناامنی غذایی ممکن است از غلات به شکر هم برسد

صاحب‌خبر -

شفقنا- کارشناسان هشدار می‌دهند عدم امنیت جهانی غذا می‌تواند شامل شکر هم بشود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از راشاتودی؛ انتظار می‌رود به دلیل محدودیت‌های صادراتی که توسط تعدادی از کشورهای تولیدکننده کلیدی که به دنبال مهار افزایش قیمت مواد غذایی داخلی هستند، قیمت شکر افزایش یابد. تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ نیز که به طور جدی زنجیره‌های تأمین جهانی را تضعیف کرد، به‌طور چشمگیری با بحران اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن بر روسیه تشدید شده است. درگیری بین دو صادرکننده عمده غلات باعث اختلال در عرضه جهانی شده و این احتمال وجود دارد که عدم امنیت جهانی غذا به شکر هم تسری یابد.

دوشنبه گذشته قزاقستان ممنوعیت شش ماهه صادرات شکر سفید و نیشکر را آغاز کرد. گزارش ها حاکی از آن است که هند برای اولین بار در شش سال گذشته برای جلوگیری از افزایش قیمت های داخلی، محدودیت هایی بر صادرات شکر اعمال می کند. انتظار می رود که ممنوعیت هند حدود ۱۰ میلیون تن از صادرات این فصل را هدف قرار دهد.

هفته گذشته رویترز گزارش داده بود که کارخانه‌های نیشکر در برزیل، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شکر در جهان، قراردادهای صادرات شکر را لغو کرده و تولید خود را به اتانول تغییر داده‌اند تا از قیمت بالای انرژی بهره ببرند. میزان تخمین زده شده از لغو تولید شکر می تواند معادل ۴۰۰۰۰۰ تن باشد.

از سوی دیگر در اوایل ماه جاری، پاکستان به دلیل نگرانی شدید در مورد تورم، صادرات شکر را به طور کامل ممنوع کرد و در ماه مارس نیز روسیه صادرات شکر را تا پایان ماه اوت ممنوع اعلام کرد.

خبر اصلی را در راشاتودی ببینید

نظر شما