شناسهٔ خبر: 54306532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در چهل و چهارمین جلسه شورای شهر اصفهان چه گذشت؟

شناسایی ۵۰۰ نقطه ناایمن در شهر اصفهان

طاهره شفیعی

اعضای شورای شهر اصفهان در چهل و چهارمین جلسه علنی این شورا ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان و مصیبت‌زدگان حادثه متروپل آبادان، همچنین نسبت به ساختمان‌ها و فضاهای نا ایمن شهر اصفهان تذکر داده و بر لزوم توجه دستگاه‌های متولی و همکاری با مدیریت شهری برای رفع نقاط حادثه‌خیز تأکید کردند.

صاحب‌خبر -

سید امیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه حادثه متروپل می‌تواند هشداری برای ما باشد، اظهار کرد: ممکن است در هر بخش، کوتاهی و قصور حتی کوچکی صورت گیرد، اما وقتی این کوتاهی‌ها در کنار هم قرار گیرند منجر به چنین حوادثی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان با اشاره به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، گفت: بر اساس این قانون باید «تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و اماکن عمومی باید اتخاذ شود». شهرداری باید این موارد را شناسایی و مأمور فنی را اعزام  کند و پس از کسب نظر مأمور فنی اخطار ‌دهد. مالک نیز موظف است تغییرات لازم را انجام دهد.

سامع با اشاره به اینکه در ادامه تبصره آمده «اگر این اتفاق نیفتاد، شهرداری این کار را انجام دهد و هزینه‌ها و درصدی را از مالک دریافت کند.» در حال حاضر در شهرها، مأمور فنی به محل اعزام می‌شود و دو مرتبه اخطار می‌دهد. در بعضی موارد که تکلیف ساختمان مشخص است و پیگیری انجام می‌شود، اما برخی اماکن عمومی مثل بازار و مجتمع‌های تجاری که مالکین آن‌ها مشخص نیست یا به وراث رسیده‌اند، یا مستأجر دارند. در این شرایط شهرداری دچار چالش می‌شود.

این عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اینکه  برخی مجتمع‌های تجاری همچنان ناایمن هستند به این دلیل است که شهرداری کار خود را انجام داده، اما متولی خاصی برای ساختمان و فضاهای شهری وجود ندارد. برخی از این ساختمان‌ها و مجتمع‌ها نیز از نظر استحکام بنا مشکل دارند و گاهی مشکلات مرتبط با تأسیسات برق و گاز است.  

سامع با بیان اینکه در این زمینه اتحادیه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش دارند و موظف هستند که ایمنی کارگاه را حفظ کنند، گفت: به‌عنوان مثال اگر در یک پاساژ یا انبار کارگاه خیاطی شکل گرفته که از نظر تجهیزات و فنی ایمن نیست، ادارات مربوط و بازرس صنف باید وارد عمل شوند، چون این مسئولیت‌ها تقسیم شده، اما همچنان در مدیریت آن با مشکل مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: در این راستا دستگاه‌های مسئول باید کنار هم بنشینند و دستگاه قضا نیز به‌عنوان مدافع حق عمومی حضور داشته باشد. اگر هر یک از دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند می‌توانیم بر این مشکل فائق آییم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان یادآور شد: بارها به این اماکن اخطار داده شده، اما همچنان شاهد وضعیت ناایمن در شهر هستیم. برای برخورد با چنین مشکلاتی جلوگیری از فعالیت کسبه مطرح می‌شود اما بلافاصله این نکته مطرح می‌شود که معیشت مردم با مشکل روبرو خواهد شد، درحالی‌که دستگاه‌های موردنظر می‌توانند راهکار ارائه کنند تا چنین معضلی برای کسبه از نظر معیشت ایجاد نشود.

سامع با بیان اینکه راهکارهای کوتاه‌مدتی که با کمترین هزینه قابل انجام است باید مدنظر قرار گیرد، تأکید کرد: مواردی مثل خروج مواد مستعمل و خطرناک کار سختی نیست و نصب کلید برق ایمن نیز هزینه زیادی ندارد. امروز مجتمع‌هایی داریم که اگر اتفاقی در آن بیفتد حتی آتش‌نشانی نمی‌تواند به آن صحنه ورود کند.

عضو شورای شهر اصفهان گفت: گاهی می‌بینیم فروشگاه‌ها و کارگاه‌ها هزینه‌های زیادی برای دکوراسیون انجام می‌دهند، اما برای ایمنی کمترین هزینه را نمی‌کنند، ولی گاهی یک کپسول آتش‌نشانی می‌تواند یک کارگاه را نجات دهد و این موارد از سوی اصناف و کارگاه‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

اخطار به ساختمان‌های ناایمن رسانه‌ای شود

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای شهر اصفهان با تأکید بر لزوم اخطار به ساختمان‌هایی که به هر دلیلی ایمنی لازم را ندارد، اظهار کرد: این اخطار باید رسانه‌ای نیز شود تا مردم بدانند وقتی وارد ساختمانی می‌شوند آیا آن ساختمان ایمنی لازم را دارد یا خیر.

وی افزود: البته اینکه این موضوع به چه شکل در رسانه مطرح شود تا مصداق تشویق اذهان عمومی نیز نباشد موضوعی است که باید به آن توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به جلوگیری از ساخت‌وسازهایی که الزامات فنی و مهندسی در آن به‌درستی رعایت نمی‌شود، گفت: نمی‌شود چشم خود را به روی این مسائل ببندیم تا اتفاقاتی مشابه ساختمان متروپل رخ دهد. این ساختمان نوساز بوده، اما نگرانی ما ساختمان‌هایی است که زمان زیادی از احداث آن‌ها می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، این عضو شورای شهر اصفهان افزود: در برخی ساخت‌وسازها بعد از اینکه بتون‌ریزی می‌شود میلگردها از بتون بیرون کشیده می‌شود که کار بسیار خطرناکی است. کسانی که اقدام به انجام این کار می‌کنند خائن و جنایتکار هستند و باید با آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد.

قربانی با تأکید بر اینکه همفکری در راستای مقابله با سودجویی مهم است، تصریح کرد: با نادیده گرفتن جان مردم در ساخت ساختمان‌های تجاری چنین حوادث تلخی رقم می‌خورد. مسئولان شهرداری و سازمان نظام مهندسی در جلساتی موضوع را بررسی کرده و تصمیم جدی در این خصوص باید اتخاذ کنند.

وجود ۵۰۰ نقطه خطر ناایمن در شهر اصفهان 

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، عضو شورای شهر اصفهان گفت: در شهر اصفهان به اذعان معاونت خدمات شهری ۵۰۰ نقطه خطر داریم که باید به آن‌ها تذکر داده شود تا شاهد چنین اتفاقاتی در شهر خود نباشیم.

وی افزود: اکنون شاهد بروز پدیده‌های طبیعی در اصفهان هستیم که ممکن است در نتیجه آن، بعدها شاهد اتفاقات تلخی باشیم. یکی از این عوامل طبیعی، فرونشست است. از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم در سفر خود به اصفهان به موضوع مهم جاری بودن آب در زاینده‌رود که دغدغه همه است توجه داشته باشد، چراکه خشکی زاینده‌رود از مهم‌ترین علل فرونشست زمین است.

انتهای پیام

نظر شما