شناسهٔ خبر: 54306437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آیین رونمایی کتاب شهید سلیمانی در اندیشه نخبگان مطرح شد؛

پاک‌آیین: سردار سلیمانی از تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کرد

تهران - ایرنا - سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه یکی از راهبردهای شهید سلیمانی در نظام بین‌الملل دفاع از تمامیت ارضی کشورها بود، گفت: به عبارتی وی مخالف تجزیه طلبی بود چراکه یکی از سیاست‌های راهبردی آمریکا تغییر مرزها و تکه تکه کردن کشورها به خصوص در منطقه غرب آسیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،  محسن پاک آیین در آیین رونمایی از کتاب شهید سلیمانی در اندیشه نخبگان، با اشاره به چهار راهبرد سردار سلیمانی در نظام بین‌المللی گفت: سردار سلیمانی به عنوان فردی که مدافع مستضعفان و کشورهای مستقل جهان اسلام بود این چهار راهبرد را در نظام بین المللی اگر چه وجود داشت ولی آن را احیا و مطرح کرد.

وی با اشاره به راهبرد اول احترام به حاکمیت ملی کشورها گفت: بعد از فروپاشی شوروی حاکمیت ملی کشورها اصالت پیدا کرد قبل از آن بحث استقلال کشورها مطرح نبود؛ برخی تابع شرق و برخی تابع غرب بودند و سیاست‌های کشورهای با اصطلاح مستقل در کرملین و کاخ سفید تعیین می‌شد.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: بعد از فروپاشی شوروی حاکمیت ملی اصالت پیدا کرد و کشورها به دنبال این بودند که این حاکمیت‌ها که برخاسته از آرای مردم است را تقویت کنند. از سوی دیگر آمریکا و استکبار جهانی که به دنبال تقویت یکجانبه‌گرایی بود و حاکمیت ملی کشورها را هدف قرار داده بود.  سردار سلیمانی با دفاع از حاکمیت ملی کشورها به خصوص در سوریه و عراق و کمک به مردم یمن موفق شد کمک کند این کشورها بتوانند در مسیر استقلال حرکت کنند.

پاک‌آیین با بیان اینکه راهبرد دیگر سردار سلیمانی حمایت از تمامیت ارضی کشورها بود، گفت: به عبارتی وی مخالف تجزیه طلبی بود یکی از سیاست‌های راهبردی آمریکا و استکبار جهانی تغییر مرزها و تکه تکه کردن کشورها به خصوص در منطقه غرب آسیا برای اعمال حاکمیت و پیشبرد اهداف خودشان در این منطقه است که در واقع یکی از اهداف اصلی آمریکا در این منطقه تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: سردار سلیمانی از تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کرد. او در سوریه اجازه نداد این کشور تجزیه شود. در عراق، طرح غربی‌ها که تجزیه عراق به سه بخش سنی، شیعه و کرد نشین بود، سردار سلیمانی مقاومت کرده و کمک کرد که تمامیت عرضی عراق حفظ شود. در داستان اعلام استقلال کردستان عراق هم شاهد بودیم که شهید سلیمانی شخصاً به منطقه رفت و اجازه نداد کردستان از عراق جدا شود؛  بنابراین راهبرد دوم سردار سلیمانی دفاع از تمامیت ارضی کشورها بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راهبرد سوم سردار سلیمانی تامین امنیت منطقه‌ای بود، اظهار کرد: سردار سلیمانی اعتقاد داشت که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و در همین مسیر بود که ایشان به محور مقاومت رسید و با شکل دادن محور مقاومت تامین امنیت منطقه که توسط قدرت‌های بیگانه و خارج از منطقه اعمال می‌شد به خصوص آمریکا را به خود این کشورها سپرد.

پاک‌آیین یادآور شد: ما امروز شاهد این هستیم که محور مقاومت به عنوان یک نهاد مقاومتی دارای یک جایگاه خاص در نظام بین‌الملل تبدیل شده و می‌تواند در زمان‌هایی اهداف خود را تامین کند و در زمان‌هایی هم اجازه ندهد آمریکا به اهداف خود برسد.

وی اتحاد اسلامی را چهارمین راهبرد سردار سلیمانی توصیف کرد و گفت: اتحاد اسلامی امروز مقدمه تمدن نوین اسلامی است که رهبر معظم انقلاب در افق ۴۰ ساله آینده به آن نگاه کرده‌اند که در واقع طلیعه ظهور یکی از ملزومات تمدن نوین اسلامی، ایجاد اتحاد اسلامی است و سردار سلیمانی بدون نگاه به شیعه و سنی در کنار همه مذاهب اسلامی از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشورها دفاع کرد.

عضو شورای راهبردی مجمع جهانی صلح اسلامی افزود: سردار سلیمانی گاهی ۱۱ روز در فلسطین و در کنار فلسطینی‌های اهل سنت بود و در کنار آنها می‌جنگید و هدایت می‌کرد تا در جنگ ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی را شکست بدهد و گاهی بیش از ۳۰ روز در کنار حزب‌الله شیعه در لبنان می‌ایستاد مقاومت و مبارزه می‌کرد و خطر را به جان می‌خرید برای اینکه بتواند اهداف محور مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی را محقق کند.

پاک‌آیین ادامه داد: به همین دلیل کشورهای منطقه اعم از سنی و شیعه و مقامات منطقه‌ای همه به سردار سلیمانی نگاه می‌کردند. مقامات عراق بارها عنوان کردند که در مقاطعی که بین شیعه، سنی و کرد اختلاف وجود داشت ما منتظر بودیم سردار سلیمانی وارد شوند، بنشیند و صحبت کنند و بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ‌نقش ارزنده سردار سلیمانی با این چهار راهبرد در نظام بین‌الملل نقش برجسته‌ای است خداوند روح متعالی وی را عالی فرماید و به همه ما توفیق دهد که بتوانیم در مکتب، مدرسه درس‌آموز و راه سردار سلیمانی که این سه عبارت از عبارت‌های رهبر معظم انقلاب است شاگردی و حرکت کنیم و دِین خودمان را به این مکتب ادا کنیم.

در این مراسم با حضور علیرضا اسماعیلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی، علی زارعی نجفدری دبیرکل اتحادیه ناشران جهان اسلام، داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، علی ناظری رییس پژوهشگاه ناشران دفاع مقدس از پوستر چهارمین کنفرانس مجمع جهانی صلح اسلامی رونمایی شد.

نظر شما