شناسهٔ خبر: 54306004 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

هفت بازی سرگرم کننده برای کودکان در خانه

این روزها آپارتمان‌های کوچک و در کنار آن نداشتن حیاط در خانه‌ها مانع از بازی‌های پرتحرک در خانه شده و مشغول کردن کودکان در خانه تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها به خصوص در خانه‌های کوچک شده است. با توجه به اینکه کودکان روحیه لطیف داشته و نیاز به آرامش دارند بهتر است در خانه برای آنها لوازم و وسایل سرگرم کننده تهیه کرده تا در مدت زمانی که در خانه هستند نیز مشغول باشند.

صاحب‌خبر -

با توجه به شیوع ویروس و بیماری کرونا در سراسر کشور و حتی سراسر جهان خانواده‌ها کمتر می‌توانند از فضاهای عمومی مانند پارک و خانه‌های بازی استفاده کنند. بنابراین ما در ادامه به چند ایده برای بازی و سرگرمی کودکان در خانه پیشنهاد می‌کنیم. پس با ما همراه شوید.

1. بازی‌های فکری

بازی‌های فکری هم گزینه خوبی برای سرگرم کردن بچه‌ها در خانه است. با استفاده از وسایل ساده یا بازی‌های ساده فکری مانند شطرنج، مار و پله و غیره می‌توانید این کار را انجام دهید. قیمت شطرنج دست ساز هم با توجه به جنس صفحه و کارخانه‌ای یا دست ساز بودن آن مشخص می‌شود. برای خرید انواع شطرنج توجه داشته باشید که سایز و وزن آن به صورتی باشد که به راحتی بتوانید مهره‌ها را جابجا کنید و بچه‌ها هم با آن راحت باشند. استفاده از این بازی ذهن بچه‌ها را فعال کرده و صبور بودن را به آنها آموزش می‌دهد.

2. نمایش خلاق با عروسک‌ها

داستان گفتن و اجرای نمایش همیشه برای بچه‌ها جذاب بوده و کودکان به آن علاقه دارند. در این بازی کودک با استفاده از عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایی که دارد می‌تواند خودش هم داستان بسازد و آن را برای شما و دیگران تعریف کند. فقط کافی است با استفاده از چند عروسک یک داستان را برایش شروع کنید و اجازه دهید که او ادامه داستان را برای شما بگوید. با این کار روند داستان را می‌توانید هدایت کرده و یک شنونده فعال تربیت کنید.

3. بولینگ خانگی

هفت بازی سرگرم کننده برای کودکان در خانه

این روزها همه لوازم ورزشی در سایز کوچک و سبک برای خانه هم طراحی شده‌اند. یکی از این وسایل بولینگ اسباب بازی است که برای بچه‌ها بسیار مهیج است و می‌توانند هیجان خود را به خوبی تخلیه کنند. شما حتی می‌توانید با استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف هم این بازی را طراحی کنید و با استفاده از یک توپ کوچک آنها را هدف قرار دهید. این بازی کودک شما را تا ساعت‌ها در خانه مشغول خواهد کرد.

استفاده از این بازی تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد هماهنگی چشم و دست دارد. هدف گیری کودکان را تقویت کرده و حتی برای بزرگسالان نیز جالب است. در واقع این بازی محدود به سن خاصی نمی‌شود و نمونه‌های ساده آن برای بچه‌های کوچک‌تر مناسب است.

4. ابزار اکتشافی

بچه‌های به کشف و جستجو و آزمایش علاقه زیادی دارند و تهیه لوازم آزمایش که به آنها در پیدا کردن یک موضوع جدید کمک کند، برای آنها بسیار جذاب است. یکی از این وسایل که برای همه بچه‌ها جذاب است؛ ذره بین است. برای خرید ذره بین در کنار توجه به قیمت آن باید بدانید که ذره بین دارای انواع دیجیتال، ساده، کوچک یا بزرگ است و انواع چراغ دار آن برای دانش آموزان گزینه مناسبی است زیرا در شرایط نور کم هم می‌توانند آزمایشات متنوعی را انجام بدهند.

5. بازی انتقال تخم مرغ

این بازی یک بازی بی‌سر و صدا و آرام است که در خانه به راحتی می‌توانید انجام دهید. یک تخم مرغ پلاستیکی را بر روی یک قاشق یک بار مصرف قرار دهید و آن را در دهان کودک خود بگذارید یا اجازه دهید او با دست این کار را انجام دهد. از او بخواهید که بدون اینکه تخم مرغ از قاشق بیفتد آن را به چند متر دورتر در ظرفی مشخص بیندازد. اگر این بازی را با استفاده از دهان انجام می‌دهید؛ استفاده از دست در این بازی ممنوع است و کودک باید بتواند بین عضلات دهان و پاها هماهنگی خوبی را ایجاد کند. این بازی تمرکز فرزند شما را نیز افزایش می‌دهد. این بازی کودکانه در خانه سرو صدای زیادی ندارد و تحرک زیادی هم از کودک طلب نمی‌کند با استفاده از تمرکز بالای کودک او می‌تواند یک بازی خوب را انجام دهد و تمرین صبر و در عین حال سرعت را بکند.

6. بازی با ماسک

این بازی هم یکی از بازی‌های جدید و جذاب است که خلاقیت کودک شما را بیشتر می‌کند. نقاشی کردن بر روی بدن یکی از بازی‌های مهیج کودکان است که به دلیل وجود مواد شیمیایی در ماژیک و دیگر لوازم رنگی، انجام دادن آن توصیه نمی‌شود. اما شما با داشتن یک طلق شفاف می‌توانید به این نیاز کودکان پاسخ دهید. برای آماده کردن این بازی کودکانه در خانه شما باید طلق را به اندازه صورت کودک ببرید و یک کش از کناره‌های آن رد کنید تا بتواند آن را بر روی صورت خود قرار دهد. بهتر است برای تنفس راحت‌تر، دو سوراخ کوچک بر روی طلق در نزدیکی قرارگیری سوراخ بینی ایجاد کنید. به کودک اجازه دهید بر روی طلق نقاشی‌های جذاب مثل صورت شیر، پلنگ، خرگوش یا هر شکلی که دوست دارد کشیده و به خوبی سرگرم شود. این ایده برای کودکانی که به لوازم رنگی و آرایش علاقه دارند هم گزینه خوبی است و مدت‌ها آنها را سرگرم می‌کند.

7. ترامپولین

هفت بازی سرگرم کننده برای کودکان در خانه

بچه‌ها به پریدن علاقه زیادی دارند. ترامپولین یکی از بازی‌هایی است که در خانه‌های بازی یا شهربازی وجود دارد و شما می‌توانید آن را در خانه هم تهیه کنید. اما اگر جای این وسیله را ندارید می‌توانید آن را با استفاده از چند بالشت یا تشک درست کنید. فقط مراقب باشید که اطراف کودک لوازم خطرناک یا تیز نباشد به خصوص برای بچه‌های کوچک‌تر باید مراقب باشید که موقع پرش اطراف آنها امن سازی شود. در ترامپولین‌های شهربازی‌ها هم اطراف ترامپولین‌ها بسته است و بچه‌ها با خیال راحت بازی می‌کنند. پرش بر روی وسایل نرم نه تنها برای کودکان جذاب است بلکه هیجان آنها را تخلیه کرده و یک نوع ورزش به شمار می‌رود.

نظر شما