شناسهٔ خبر: 54305603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۳ شهر جدید در اطراف تهران ایجاد خواهد شد | وعده افتتاح مترو پرند تا دهه فجر امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی از مطالعه برای ایجاد سه شهر جدید فردوس، خوارزمی و اعتمادیه در اطراف تهران خبر داد و در رابطه با مترو پروند گفت: در حال حاضر مترو پرند به شدت فعال است و امیدواریم شاهد افتتاح آن در دهه مبارک فجر سال جاری باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با واحدهای مسکن مهر که تکمیل نشده‌اند، گفت: اغلب این واحدها در استان تهران قرار دارد که در این زمینه استاندار و معاونت عمرانی استان، همکاری بسیار خوبی با ما دارند. این اراده در کل عناصر مدیریتی دولت وجود دارد که بتوانیم موضوعات مسکن مهر را با وجود آنکه بودجه سنگینی به دولت تحمیل می‌کند، تا پایان امسال به سرانجام برسانیم.

بخشی از گفتگوی معاون وزیر راه و شهرسازی به نقل ایسنا را در ادامه بخوانید:

*پروژه نهضت ملی مسکن ابعاد مختلفی دارد و نباید نگاهمان این باشد که فقط در زمین‌های تحت اختیار کلنگ بزنیم و پروژه را شروع کنیم بلکه باید سه نکته را مدنظر قرار دهیم. اولین مساله اینکه بر اساس موقعیت متقاضیان موثر، ظرفیت‌سازی کنیم. مساله دوم این است که بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، ظرفیت توسعه شهری را به وجود بیاوریم. در کنار آن طرح‌های زیربنایی و روبنایی را احداث کنیم. این نکته برای من حائز اهمیت است، من فقط به فکر مسکن‌سازی نیستم بلکه دنبال شهرسازی هستم. در واقع باید سکونت مطلوب برای زیست شهروندان ایجاد کنیم.

*در اطراف تهران، شهر جدید فردوس، خوارزمی و اعتمادیه در مرحله مطالعات است. جمعیت‌پذیری که در این شهرها در نظر می‌گیریم بر اساس استعدادهای تامین زیرساخت‌ها بخصوص موضوعات مرتبط با وزارت نیرو در حوزه آب است. مساله دیگر به معارضات مربوط می‌شود که باید تعیین تکلیف شود.

* درباره سرنوشت تعدادی از واحدهای مسکن مهر باقیمانده در استان‌های تهران و البرز، تاکید آقای رییس‌جمهور و دستور وزیر راه و شهرسازی این است که مسکن مهر تا پایان سال تعیین تکلیف شود. در این زمینه دو ملاحظه داشتیم؛ یکی بحث بودجه و اعتبارات مورد نیاز است که درخواست کردیم یا از طریق صندوق ملی مسکن یا تهاتر بتوانیم بودجه مورد نیاز را برای تکمیل مسکن مهر داشته باشیم. با نظر مثبت ساختار دولت و وزارت راه و شهرسازی، امیدواریم که بحث تامین منابع مالی و بودجه رفع شود. مساله دوم تعیین تکلیف پیمانکاران است. با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در اتمام عملیات عمرانی شکل گرفته است، امیدواریم بتوانیم وضعیت پیمانکاران را تعیین تکلیف کنیم. در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها همکاری مناسبی شکل گرفته است. اغلب این واحدها در استان تهران قرار دارد که در این زمینه استاندار و معاونت عمرانی استان، همکاری بسیار خوبی با ما دارند. این اراده در کل عناصر مدیریتی دولت است که بتوانیم موضوعات مسکن مهر را با وجود آنکه بودجه به دولت تحمیل می‌کند تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم.

* درخصوص مترو شهر جدید پرند، شرکت عمران متعهد شده که در راستای این طرح ملی، تامین اعتبار کند. این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم و بقیه منابع هم توسط شهرداری تهران و شرکت مجری تامین می‌شود. در حال حاضر مترو پرند به شدت فعال است و امیدواریم شاهد افتتاح آن در دهه فجر سال جاری باشیم. مترو پردیس هم بر اساس مطالعات نشریه ۷۷۷ که ضوابط آیین‌نامه‌ای بازنگری طرح های حمل و نقل را شامل می‌شود توسط مشاور در حال بازنگری است. هم اکنون برآوردها و طرح اجرایی در حال بررسی دوباره است. مترو پردیس هم یک پروژه ملی است که برای تسهیل در رفت و آمد ساکنان شهر جدید پردیس با شهرهای همجوار اهمیت بسیاری دارد. امیدواریم بتوانیم این قضیه را بعد از کار کارشناسی دقیق تعیین تکلیف کنیم.

نظر شما