شناسهٔ خبر: 54305536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا راهپیمایی پرچم، همه میدان‌ها را علیه تل‌آویو شعله‌ور خواهد کرد؟

رژیم موقت صهیونیستی بشدت از عواقب برپایی «راهپیمایی پرچم» که قرار است عصر امروز برگزار شود و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه، موجب شعله‌ور شدن همزمان همه میدان‌ها علیه این رژیم شود، هراس دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سیستم امنیتی  رژیم موقت صهیونیستی، امروز (یکشنبه، ۲۹ می)، بیشتر از آن‌که بخواهد بر روی برگزاری «راهپیمایی پرچم» در باب العامود یا سایر رویدادهای مربوط به روز موسوم به «اورشلیم» متمرکز باشد، از بیم شعله‌ور شدن اوضاع و بروز درگیری‌، بیشتر بر روی مسجدالاقصی  متمرکز شده است.

پس از اعلام موجودیت رژیم جعلی رژیم صهیونیستی در یوم‌النکبه (۱۴ می ۱۹۴۸)،  بخش غربی شهر قدس به تصرف این رژیم و قسمت شرقی به تصرف اردن درآمد. اما نهایتاً در پی جنگ شش روزه میان عرب‌ها و رژیم صهیونیستی و پیروزی این رژیم در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی، بخش شرقی نیز به بخش غربی قدس الحاق شد که بر اساس تقویم عربی مصادف با ۲۸ آیار بود. تل‌‌آویو این روز را تحت عنوان «روز اورشلیم» (قدس) جشن می‌گیرد.

سال گذشته، این روز که مصادف بود  با ۲۸ رمضان و تحصن فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی در هفته منتهی به روز جهانی قدس؛ صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی یورش بردند و پس از آن بود که نبرد «سیف القدس» علیه اشغالگران از سوی مقاومت فلسطین رقم خورد و صهیونیست‌ها ناگزیر به لغو راهپیمایی پرچم و تعویق آن شدند.

صهیونیست‌ها برای بزرگداشت این روز، جشن راهپیمایی و رقص پرچم‌ها را هر ساله برگزار می‌کنند و این راهپیمایی از یک مکان مورد توافق در قدس غربی آغاز و با عبور از باب‌های شهرک قدیمی قدس یعنی باب‌های الخلیل و الجدید، خود را به باب‌العامود می‌رسانند و این راهپیمایی همواره با تظاهرات اعتراضی فلسطینی‌ها با وجود تدابیر شدید امنیتی همراه می‌شود. این روز امسال برابر است با امروز (یکشنبه/ ۲۹ می).

قرار است در ساعت ۱۶:۰۰ امروز به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت ایران) «راهپیمایی پرچم» شهرک‌نشینان صهیونیست آغاز شود؛ موضوعی که ممکن است با توجه به هشدارهای گروه‌های فلسطینی مبنی بر پاسخگویی، اوضاع را در اراضی فلسطینی منفجر کند.

وبگاه «الهدهد» با انتشار گزارشی با این محور که نیروهای امنیتی صهیونیستی بیش از آن‌که به فکر برگزاری راهپیمایی پرچم باشند، نگران وضعیت مسجدالاقصی و پاسخ فلسطینی‌ها هستند؛ نوشت: بنا بر گزارش‌های رسیده، سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی بیم آن دارد که ده ها یا صدها فلسطینی متحصن در داخل مسجد الاقصی با سلاح و مواد منفجره حاضر شوند همانطور که در دفعات قبلی که جوانان فلسطینی با شهرک‌نشینانی که صبح با یورش به مسجد الاقصی، فلسطینی‌ها را تحریک کرده بودند روی داد.

کانال ۱۲ تلویزیونی رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات مسئول امنیتی این رژیم اعلام کرد که ماموریت همه نیروهای امنیتی در درجه اول جلوگیری از درگیری و هرگونه اصطکاک و مقابله با تحریک‌ها و تشویق‌ها در شبکه‌های اجتماعی و «اخبار کذبی» که امروز منتشر خواهد شد و می‌تواند ویرانگر باشد و همه چیز را تغییر دهد، است.

بر اساس این گزارش، برای جلوگیری از وخامت اوضاع، شمار زیادی از نیروهای پلیس و "گارد مرزی" در باب العامود و نزدیک مسجد الاقصی مستقر شده‌اند و ارتش "اسرائیل" تعداد نیروها را در منطقه خط تماس برای جلوگیری از حملات افزایش داده و تغییراتی در سامانه پدافند هوایی از بیم شلیک از سمت غزه یا حتی لبنان، ایجاد کرده است. علاوه بر این اقدامات، تعداد نیروهای مستقر در شهرهای مختلط در داخل فلسطین اشغالی، افزایش و تقویت یافته‌اند.

به اعلام این  کانال صهیونیستی،  در حالی که هیچ کس نمی‌داند این رویداد چگونه پیش خواهد رفت، پیامی از طریق قطر و مصر به نوار غزه رسیده و آن این است که «اسرائیل» به هرگونه نقض آرامش، حتی کوچک‌ترین آن،  پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر، جنبش حماس به نوبه خود از جوانان فلسطینی خواست بیرون بروند و خطوط رویارویی با دشمن را در مسجد الاقصی شعله ور سازند و از راهپیمایی پرچم جلوگیری کنند، در حالی که میانجی مصری به حماس و جهاد اسلامی نسبت به هرگونه شلیک موشک در روز یکشنبه هشدار داده است.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، دو شب پیش اعلام کرد که جنبش او و دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه از مدتها قبل، موشک‌اندازهای خود  را برای هر سناریوی احتمالی، آماده کرده‌اند.

وی گفت: ما گزینه های زیادی برای مقاومت در برابر راهپیمایی پرچم و تلاش برای هرگونه هتک حرمت مسجدالاقصی داریم. ما برای همه سناریوها آماده‌ایم و به صراحت می‌گوییم که ساعت به عقب بر نمی‌گردد و مسجد الاقصی حق و دارایی ماست.

پیش از این، خالد مشعل، یکی از رهبران حماس، از «امت عربی و اسلامی» خواسته بود که همزمان با راهپیمایی پرچم، در روز خشم بیرون بروند. وی گفت: ما باید کار بزرگی انجام دهیم تا اشغالگران و حامیان آن بفهمند که حمله به مسجد الاقصی باعث زلزله می شود.

مشعل هشدار داد که «اسرائیل ممکن است فردا یا در روزهای آینده کنترل مسجد الاقصی را در دستور کار قرار دهد». به همین دلیل از «دولت‌های عربی و اسلامی» خواست تا در برابر «اسرائیل» موضع بگیرند، مسئولیت تاریخی خود را بر عهده بگیرند و در قبال آن‌چه در الاقصی و بیت‌المقدس می‌گذرد، موضع‌گیری کنند.

انتهای پیام/ص

نظر شما