شناسهٔ خبر: 54305524 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

همگام با رویداد «عصر امید»/ ۶

قرارداد ۸۰۰ میلیون تومانی آزمایشگاه واحد همدان از اکتشاف نفت در دشت آبادان

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان همدان از قرارداد ۸۰۰ میلیون تومانی این آزمایشگاه از اکتشاف نفت در دشت آبادان خبر داد و گفت: پردرآمدترین کارگاه آزمایشگاه همدان دستگاه گرانی‌سنج یا ژئوفیزیک است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که استان همدان ۱۱۵ آزمایشگاه و کارگاه دارد و ما در رویداد عصر امید بخش زیرساخت‌ها در ۶ زمینه حضور داریم، اظهار کرد: یکی از زمینه‌های حضور ما در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی است که به صورت مرکزی یا تحقیقاتی اداره می‌شوند و ارائه خدمات می‌کنند. برای مثال کارگاه مرکزی CNC نخستین کارگاه ماست که با فضایی حدود ۲۴۰ متر مربع، به تجهیزات پیشرفته فرز CNC مجهز است.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان همدان با اشاره به این که کارگاه CNC مجهز به دستگاه‌های تراش CNC، فرز CNC، تراش منوآل، دریل ستونی و چند دستگاه رشته ساخت و تولید است، افزود: این کارگاه در حال حاضر ارائه خدمات دارد. قراردادهایی با شرکت‌های تولید قطعات خودرو و صنایع دفاع دارد و حدود هشت سال است که درآمدزایی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارگاه‌های شرکت‌کننده در رویداد، کارگاه بیومکانیک ورزشی است که در زمینه آنالیز حرکت‌های بدن، حرکت‌های اصلاحی و کنترلی بدن در قسمت‌های پایین تنه و بالاتنه فعالیت می‌کند. در کنار این کارگاه، گروه پژوهشی بیومکانیک هم در رویداد حضور پیدا کرده است. کارگاه بیومکانیک دارای ۲۰۰ متر مربع مساحت در قسمت اول و یک سالن هزار متری در کنار آن است.

اکبری با تصریح بر این که دستگاه موجود در کارگاه بیومکانیک ورزشی بیش از ۲ میلیارد تومان ارزش دارند، گفت: این کارگاه فعال بوده و چند سال است که به درآمدزایی رسیده است.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان همدان با تاکید بر این که کارگاه سوم در رویداد عصر امید، کارگاه کشش یونیورسال است، یادآور شد: این کارگاه با مساحتی حدود ۱۵۰ متر مجهز به دستگاه کشش ۶۰ تن سنتام است. این دستگاه منحصر به فرد است و حداقل در چهار استان غرب کشور وجود ندارد و ما در حال خدمت‌رسانی به این استان‌ها هستیم.  

وی افزود: این دستگاه قابلیت کشش میلگردها از سایز ۶ میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر را دارد که معمولا در صنعت ساختمان و در کارخانه‌های تولید فولاد برای کنترل نمونه‌های تولیدشده، مورد نیاز است. این دستگاه تقریبا سه سال است که ارائه خدمات می‌دهد. برنامه ما برای کارگاه کشش یونیورسال در ۱۴۰۱، گرفتن همکار استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران است. ذاین سه کارگاه توانایی خاصی دارند و از کارگاه‌های بی‌نظیر دانشگاه آزاد در سطح کشورند.

اکبری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارگاه‌ها، کارگاه گرانی‌سنجی یا ژئوفیزیک است. این کارگاه دارای دستگاهی به نام CG۵ یا دستگاه گرانی‌سنج است. تخصص این دستگاه و این کارگاه عملا اکتشافات است، یعنی این دستگاه بر اساس قرارداد به خارج از دانشگاه ارسال می‌شود و در خصوص اکتشاف نفت، گاز، معادن و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارگاه پردرآمدترین کارگاه ما در چند سال اخیر است. یک قرارداد ۸۰۰ میلیون تومانی در مورد اکتشاف نفت در دشت آبادان و یک قرارداد ۶۰۰ میلیون تومانی هم در زمینه اکتشاف نفت در منطقه مکران در حوالی سیستان و بلوچستان داشته است.

دستگاه گرانی‌سنج آزمایشگاه همدان درآمدزایی بسیار بالایی دارد

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان همدان با بیان این که دستگاه گرانی سنج قوی‌ترین دستگاه به لحاظ درآمدزایی است که می‌تواند با شرکت نفت همکاری کند، گفت: در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در این زمینه قرارداد داشته‌ایم. پنجمین کارگاه ما در این رویداد، آزمایشگاه میکروبیولوژی است که در زمینه کشت‌های مختلف گیاهی و میکروبی فعال است. دستگاه‌هایی مانند انکوباتور CO۲ یا PCR می‌توانند در زمینه علوم پایه و میکروبیولوژی و محیط زیست خدمات ارائه دهند.

وی تصریح کرد: ششمین کارگاه، کارگاه هسته تعمیرکاران است. در دانشگاه آزاد تخصص‌های زیادی وجود دارد مانند متخصصان تعمیر دستگاه‌های تراش که خودمان از آن بی خبر هستیم. از سیاست‌های پژوهشگاه این بود که هسته ای در کشور ارائه دهند که تعمیرکاران و متخصصان خودمان خدمات را ارئه دهند. یک هسته تعمیرکاران بسیار خوب داریم که در زمینه ماشین ابزارها (دستگاه‌های تراش)، سرویس، تعمیر دستگاه های تراش، تخصص و تجربه بیش از ۱۰ سال را دارند.

اکبری بیان کرد: هر کارگاه ما بین ۲ تا ۵ میلیارد تومان فقط تجهیزات و دستگاه دارند. ۶ کارگاهی که گفتم چون زیرساخت قوی و نیروی متخصص دارند. هر کدام در زمینه خاص خودش اگر بتوانند سازمان ها را جذب کنند، درآمدزایی بسیار خوبی خواهد داشت. 

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان همدان در پایان اظهار کرد: درآستانه ۴۰ سالگی دانشگاه آزاد، توصیه من، تمرکز بر زیرساخت‌های عظیم دانشگاه برای ورود به صنعت در کنار آموزش است تا انشالله شهرک فناوری دانشگاه با زیرساخت‌های خود دانشگاه شروع به فعالیت کند.

انتهای پیام/

نظر شما