شناسهٔ خبر: 54304195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان:

افراد دارای علائم آبله در منزل قرنطینه بمانند

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: افراد مشکوک و دارای علائم آبله به ویژه دانه‌های پوستی حاوی مایع تا زمان مشخص شدن نتیجه نهایی آزمایش تشخیص آبله مرغان یا میمون در منزل قرنطینه بمانند.

صاحب‌خبر -

رضا فدایی گفت: تاکنون هیچ مورد نمونه گیری درباره آبله میمون در استان اصفهان نداشتیم، اما با توجه به سرایت این بیماری در نقاط مختلف دنیا احتمال مشاهده موارد مشکوک در کشور و استان وجود دارد.

او می‌گویدافراد در صورت مشاهده علائم این بیماری به ویژه دانه‌های پوستی حاوی مایع باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود، اظهارنظر نهایی درباره تشخیص این بیماری با انجام آزمایش‌های مولکولی در انستیتو پاستور تهران انجام می‌شود که تاکنون نمونه گیری نداشتیم که به تهران ارسال شود.

به گفته فدایی انتقال بیماری آبله میمون از راه پوستی و تنفسی است، همچنین علائم آن شباهت زیادی به سایر بیماری‌های هم‌خانواده آن به ویژه آبله مرغان دارد و دانه‌های حاوی مایع بر روی دست و پا مشاهده می‌شود.

شیوع آبله مرغان در فصل بهار باعث شده است که در برخی موارد بیماران مبتلا به این بیماری با عنوان مورد مشکوک به آبله میمون تلقی شوند.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: از افراد دارای علائم آبله می‌خواهیم که با رعایت موارد بهداشتی در خانه تا زمانیکه دانه‌های پوستی خشک شود و بریزد، قرنطینه بمانند، زیرا این بیماری چه آبله باشد و چه سایر بیماری‌های ویروسی باعث انتقال به اطرافیان می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت تا کنون فقط ۶ مورد مشکوک به آبله میمون در کشور شناسایی شده که نتیجه آزمایش سه نفر آن‌ها منفی شده است.

پژمان عقدک می‌گوید اگر مورد مثبتی از این بیماری در استان اصفهان شناسایی شد درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.

او راه‌های انتقال این بیماری را تنفسی و پوستی اعلام کردو گفت: برای پیشگیری از این بیماری لازم است همان شیوه نامه‌های بهداشتی که برای کرونا انجام می‌شد رعایت شود مانند شست و شوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی.

آبله میمون نخستین بار در سال ۱۹۵۸ در دو گروه از میمون‌های یک مرکز تحقیقاتی گزارش شد و نخستین گزارش شیوع انسانی به عنوان یک بیماری حدود ۸۰ سال پیش در جمهوری کنگو بود و بعد از آن فقط در برخی کشور‌های آفریقای غربی گزارش شد.

تاکنون سازمان جهانی بهداشت گزارشی از موارد تایید شده از آبله میمون در ۱۲ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا و ۹ کشور اروپایی شامل انگلستان، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد دارد.

علایم آبله میمون در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمون و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

دوره کمون (فاصله آلودگی فرد تا اولین علامت) در حدود ۶ تا ۱۴ روز است، اما پنج تا ۲۱ روز هم گزارش شده بنابراین در صورت تماس قطعی با فرد مبتلا باید دوره قرنطینه را حتی تا ۲۱ روز رعایت کرد. فرد بیمار بعد از بروز تب، سردرد، خستگی و بثورات پوستی آبله‌ای بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن مشاهده می‌کند و خود به خود درمان می‌شود و به مصرف دارو خاصی نیاز نیست.

نظر شما