شناسهٔ خبر: 54303981 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حسن روانشید

سره از ناسره!

همان‌ها که نتانیاهو از آنان با عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران یاد می‌کرد و شیمون پرز تأکید می‌کرد که آن‌ها به نمایندگی از اسرائیل علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند! نگاهی به آنچه می‌گویند و می‌نویسند بیندازید!

صاحب‌خبر -
آنروز یعنی ۱۵ آبان ۹۶ که روزنامه کیهان تیتر زد «هدف بعدی یعنی دبی» چنان ولوله‌ای در میان اصلاح‌طلبان وقت و روزنامه‌های اجاره‌ای که سوار بر خر مراد بودند افتاد تا متولیان امر را مجاب به تعطیل کردن سه‌روزه این نشریه ملی کنند که همیشه پیش‌بینی‌هایش درست از آب درآمده است؛ اما زمانی که چندی بعد انصارالله از عمق یمن شهر‌های امارات را یک‌به‌یک نشانه رفتند هیچ‌کدام از آتش بیاران معرکه تعطیلی سه‌روزه کیهان در رأس قدرت نبودند تا از مدیرمسئول و سردبیر آن به خاطر خبط و خطایی که انجام شده بود عذرخواهی کنند و این جفا به رسانه‌ای از جنس مردم همچنان مغبون ماند!
 
کیهان از آغاز انتشار تاکنون تلاش داشته تا همیشه یک رسانه مردمی باشد و هرگز نان را به نرخ روز نخورده است که همانند بعضی از هم‌دوره‌ای‌های خود یا به محاق تعطیل همیشگی رفته و یا مهر ننگ را از انتشار سیاه‌نامه‌ها با امضا‌های جعلی در بحرانی‌ترین روز‌های شکوه انقلاب اسلامی برای همیشه روی پیشانی خود داشته باشند. نامی که بالای این یادداشت به چشم می‌خورد و شاید برای بعضی‌ها ناشناخته باشد متعلق به روزنامه‌نگاری است که از سال ۱۳۳۷ شمسی یعنی در سن ۹ سالگی و کلاس دوم ابتدایی کار خود را با نوشتن داستانک‌های دو یا سه پاراگرافی انتقادی برای مجله کیهان بچه‌ها آغاز کرده و همچنان و تا به این لحظه این مسیر پرافتخار را نه در کیهان بلکه در دیگر مطبوعات معتبر داخل کشور ادامه داده است تا معدودی در بیرون نیز بازنشر شود و از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون به شهادت گوگل کاندیدای پرکارترین روزنامه‌نگار برای کتاب گینس است و اگرچه در نیم‌قرن پایانی افتخار همکاری با کیهان را نداشته، اما یکی از مطالعه کنندگان پر و پا قرص آن بوده و هست تا با حساسیتی که به آن دارد در صورت مشاهده نقطه‌ضعفی هرچند ناچیز تذکر داده و از نقاط قوت آن احساس غرور نماید؛ بنابراین علی‌رغم مطالعه اکثر روزنامه‌های مطرح و مدعی و اجاره‌ای! از طریق «جار» در هر سحرگاه به قیاس مع‌الفارق پرداخته و تا این لحظه روزنامه کیهان را همانند اسم جهانیش آیینه تمام‌نما و متعهد به جمهوری اسلامی، بنیان‌گذار و معمار آن یافته چرا که مسئولیت و مدیریت تحریریه آن حداقل در دو دهه اخیر تحت نظر انسانی مخلص و متدین می‌باشد و توانسته است از ورود خزنده اجانب به دامن پاک آن جلوگیری نماید و بازهم اگر نیازی پیش آمد دست سلاح خود یعنی قلم شود و ندا دهد و افشا کند تا سره از ناسره مجزا بماند و تعقیب‌کنندگانی، چون من نیز آرزومندیم که اصحاب رسانه جان‌برکف جمهوری اسلامی برای استادان خود در نشر حریم قائل شوند و از تریبون‌هایی که در اختیار دارند برای حمایت استفاده کنند نه تأمین خوراک جهت رسانه‌های اجاره‌ای داخلی و برون‌مرزی! که دم از ارشاد می‌زنیم و تنها کشوری هستیم که وزارتخانه‌ای به این نام دارد تا رسانه‌های مختلف زیرمجموعه و تابع نظرات خیرخواهانه آن باشند و نباید همسایه نزدیک و دیواربه‌دیوار را با طولانی‌ترین مرز مشترک به شیادان غرب بفروشیم بلکه موظف هستیم اگر خللی در آن‌ها می‌بینیم به ارشاد پرداخته و امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم، زیرا از هر مذهبی که باشند مسلمان هستند و احکام مشترک را می‌پذیرند.
 
ضمن اینکه از یک ملت گرفتار فقر، گرسنگی و تروریست داعش بیش از این انتظار نیست که بتواند با آرامش مطلق شنونده نصایح دیگران باشند و باید با آن‌ها و گروهی از همین قبیله که توانسته‌اند بیگانگان را از خاک و سرزمین خود بیرون کنند مدارا و مروت کرد. آخرین یادداشتی که از مدیر و سردبیر کیهان خواندم «افلاطون اگر بود از خنده غش می‌کرد» است تا مثل همیشه نکاتی ریز و ارزنده‌ای در خود داشته باشد و یکی از آن‌ها بند چهارم این رنج‌نامه بود که می‌گوید: «هم‌اکنون، هزاران سایت در فضای مجازی و صد‌ها کانال تلویزیونی فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی‌زبان همراه با صد‌ها نشریه مکتوب، به‌طور شبانه‌روزی به تبلیغات سوء، دروغ‌پراکنی و سیاه نمایی علیه ایران اسلامی مشغولند. خُب چه خبر است؟! حضرت امام -رضوان‌الله تعالی علیه- خطاب به آمریکا می‌فرمودند؛ اگر می‌گویید اتفاقی نیفتاده، چرا این‌قدر سروصدا می‌کنید؟! آیا حجم انبوه توطئه‌ها و تبلیغات دشمنان ریزودرشت و پادو‌های وطن‌فروش داخلی آن‌ها، نشانه اوج قدرت و بلندای قله‌ای نیست که امروزه جمهوری اسلامی ایران بر فراز آن ایستاده است؟! اگر اینگونه نیست، اینهمه سروصدا و هجوم بی‌وقفه برای چیست؟! اگر آنگونه که برخی از کاسه‌لیس‌های داخلی ادعا می‌کنند، انقلاب درگذر زمان رو به افول بوده است! چرا توطئه‌ها و حملات دشمنان هرروز شتاب بیشتری گرفته است»؟! و یا در بند پنجم آن که می‌نویسد: «در این میان فلاکت‌بار‌ترین اقدامات علیه ایران اسلامی از سوی ستون پنجم و پادو‌های داخلی آمریکا و اسرائیل صورت می‌پذیرد.
 
همان‌ها که نتانیاهو از آنان با عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران یاد می‌کرد و شیمون پرز تأکید می‌کرد که آن‌ها به نمایندگی از اسرائیل علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند! نگاهی به آنچه می‌گویند و می‌نویسند بیندازید! دروغ‌های خنده‌دار، تحلیل‌های آبکی، ناسزا‌های چارواداری، کفگیر‌هایی که به ته‌دیگ خورده است و چنته‌هایی که خالی مانده است و به‌عنوان‌مثال و فقط مشتی از خروار‌ها از بی‌سوادی آمیخته به کینه‌توزی این جماعت می‌توان واکنش آن‌ها به مردمی شدن یارانه‌ها را آدرس داد. نوشته‌اند (احیای کوپن به‌جای احیای برجام دستاورد یک‌ساله دولت و مجلس انقلابی)» امروز دیگر زمان بشدت برای دنیا به تنگ آمده و آن‌هایی که جوامع را زیر بار فشار‌های اهرمی گذاشته بودند نیز تحت تأثیر ثمرات انقلاب اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته قرار گرفته و واقعیات را لمس کرده‌اند و آرام‌آرام در حال جمع‌کردن بساط شعبده‌بازی‌های خود هستند، بنابراین وقت آن رسیده تا ماهم در داخل اگر خودمان را به خواب نزده‌ایم بیدار شویم و سره را از ناسره تشخیص دهیم و الا آنگونه که نباید بیدارمان خواهند کرد!

نظر شما