شناسهٔ خبر: 54303907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار:

ساختمان‌های پرخطر استان مرکزی تعطیل شوند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: ساختمان‌های پرخطر و نا ایمن این استان باید تعطیل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فرزاد مخلص الائمه» روز یکشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان مرکزی، افزود: تمامی مالکان ساختمان‌های غیر ایمن به طور حتم مسئول هستند و از آنان بازخواست می شود و منتظر حادثه نخواهیم ماند و با شتاب موثر باید به سراغ این ساختمان ها رفت.

وی ادامه داد: سوابق ساختمان‌ها با اولویت ساختماهای پرخطر عمومی باید در فرمانداری‌های شهرستان‌های استان مرکزی تشکیل شود تا تحرکی به نفع مردم در این استان آغاز شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: برخی کلینیک‌ها و مجموعه‌های درمانی این استان از شرایط مناسبی برخوردار نیستند و بعضی خدمات پیش پاافتاده نیز در آنها وجود ندارد و نیاز است مقداری از درآمدهای حاصله در این مکان‌ها برای آسایش مردم هزینه شود.

مخلص الائمه گفت: پاساژ طلای اراک که تمامی مردم نسبت به نا ایمن بودن آن نیز هشدار داده اند باید ایمن سازی شود.

وی اظهار داشت: استانداری مرکزی نسبت به ایفای تعهدات و دستگاه‌های اجرایی و حقوق مردم مسئول است و شهرداری‌ها در این مهم در خط مقدم قرار دارند و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست. 

استاندار مرکزی با یادآوری حادثه متروپل آبادان افزود: این حادثه زنگ خطر مجددی به مدیران، ناظران و مالکان ساختمان‌ها است تا در انجام وظایف خود کوتاهی نکنند.

مخلص الائمه اظهار داشت: وقوع این حوادث موجب می شود کشور در زمینه ایمن سازی و جلوگیری از وقوع حوادث چند قدم به جلو حرکت کند و پس از وقوع این حوادث مسئولان به دنبال سندسازی مبنی بر انجام دادن وظایف خود هستند. 

وی ادامه داد: صدور هشدارهای کتبی توسط مسئولان کار درستی است و باید آتش نشانی و دستگاه‌های مسئول وظایف خود را در قالب تشریفات اداری و صدور هشدارها انجام دهند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کشور ما جزو ۱۰ کشوری است که بیشترین حوادث را در جهان به خود اختصاص داده‌ است.

«علی اکبر کریمی » افزود: افزایش و تقویت سطح آمادگی‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با بحران‌ها دستاوردهای بهتری را برای کشور به همراه دارد.

وی ادامه داد: قانون نظام مهندسی برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله در کشور وجود دارد که توجه بیشتر به این قانون در نظام ساخت و ساز، کاهش مشکلات برای کشور را به همراه دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود برخی ساختمان‌های قدیمی از جمله بازار اراک در استان مرکزی گفت: چارچوب‌های ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در این بناها باید رعایت شود.

کریمی افزود: برخی ساختمان‌های اداری و مدارس نیز از ایمنی کافی برخوردار نستند و باید کمیته‌ای برای این ساختمان‌ها تشکیل شود و تمام ساختمان‌های قدیمی فهرست‌بندی و ساختمان‌هایی که موجودیت آنها خطر آفرین است تعیین و تکلیف شوند.

وی با اشاره سوال از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۱۰۰ میلیارد ریال باید برای بازسازی بازار اراک اختصاص یابد که بخشی از آن محقق و بخشی باقی مانده‌ است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سایر دستگاه‌های استان مرکزی از جمله اداره کل اوقاف و امور خیریه که از بازار اراک منتفع می شوند باید در بازسازی بازار تاریخی اراک مشارکت داشته باشند.

کریمی گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور نسبت به نرم جهانی پایین تر است و ساختمان‌های ساخته شده در کشور پس از ۳۰ تا ۴۰ سال تخریب می شوند که نیاز است با جدی گرفتن نظارت‌ها و افزایش کیفیت زمینه افزایش عمر مفید ساختمان‌ها در کشور افزایش یابد.

وی با تاکید بر برخورد با متخلفان در حوزه ساختمان سازی افزود: اکنون نقشه‌ای برای ساخت ساختمان تهیه و به شهرداری فرستاده می‌شود و در کنار آن نقشه دیگر تهیه و ساختمان بر اساس این نقشه ساخته می شود که نیاز است برخورد با این تخلفات در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظارت بر ساخت ساختمان‌ها اکنون تا حد زیادی به تشریفات تبدیل شده و نظارت‌ها به چند نوبت سرزدن هنگام ساخت و چند گزارش خلاصه شده‌ است.

کریمی افزود: گزارش هایی که ارایه می‌شود نیز دقت و برخورد لازم برای آنها انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون انجام نما در ساختمان‌های بلند مرتبه با مصالح با کمترین وزن و با چسبندگی زیاد انجام می‌شود ولی در شهر اراک و استان مرکزی پدیده شومی با نام نمای رومی رواج یافته که در هنگام حوادث مشکلات بسیاری به همراه دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تصویب نما اکنون در شهرداری تهران فعال شده و نیاز است این کمیته در شهرداری اراک نیز فعال شود.

کریمی افزود: نیاز است در شهرهایی که بلند مرتبه سازی انجام می‌شود تجهیزات شهرداری و آتش نشانی نیز در آن شهرها برای مقابله با حوادث احتمالی تهیه شود.

سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی گفت: بر اساس قانون جدید مدیریت بحران، وظایف تعریف شده و در هر شهر فرماندهی میدان ، فرماندار شهرستان و در استان استاندار است.
«بهنام نظری» افزود: با توجه به دغدغه‌های استاندار مرکزی، برخی مساجد با وجود سازه‌های قوی به نکات ریز ایمن‌سازی توجه نشده‌ است.

وی ادامه داد: درب مساجد به سمت داخل باز می‌شود و با توجه به حجم خروج در هنگام حوادث مشکلاتی به وجود می‌آورد.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما