شناسهٔ خبر: 54303595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

چشم انداز برجام

به نظر می‌رسد که رسانه‌ها در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا از ثمربخشی مذاکرات جاری ناامید شده‌اند. کیهان از سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها می‌نویسد و شرق معتقد است که دولت به فکر ادامه سیاست‌های فعلی به رغم همه مشکلات اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - وضعیت مذاکرات هسته‌ای پیچیده و مبهم است و تحلیلگران برای ارزیابی وضعیت یا ترسیم چشم‌انداز مذاکرات به مشکل برخورد کرده‌اند. همین است که مدام شاهد حرف‌های تکراری هستیم. در روزهای اخیر اما گزارشات منتشر شده در این رابطه بیشتر منفی بوده است گویی که رسانه‌ها امید چندانی به ثمربخشی مذاکرات جاری ندارند. 

مثلا امروز روزنامه کیهان در واکنش به ماجرای توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط یونان و مقابله به مثل کشورمان، نوشته: «آمریکا در حالی اقدام به دزدی محموله نفت ایران کرده است که همچنان مدعی است به‌دنبال احیای برجام بوده و خواهان توافق با ایران است. تناقضات سیاسی آمریکا چیز جدید و تعجب‌آوری نیست. تعجب از برخی داخلی‌هاست که این آمریکای شیاد را رنگ کرده و انگشت اتهام را در مسائل مختلف به سوی ایران دراز می‌کنند.»

این روزنامه ادامه داده: ایران هر حرکتی در راستای منافع خود انجام بدهد، متهم به سنگ‌اندازی برای احیای برجام می‌شود اما قبله آمال آنها اگر نفت ایران را بدزدد لابد ‌اشکالی ندارد و اصلاً تقصیر خودمان است که زودتر کوتاه نیامدیم و امتیازات مدنظر آمریکا را تقدیم نکردیم.

کیهان با اشاره به اینکه  اغلب راهزنی‌های دریایی آمریکا با مشارکت کشور ثالث انجام می‌شود،‌ افزوده: این کشورها باید بدانند که اقدامات‌شان بدون هزینه نیست و هزینه سنگین و چند برابری آن را قاطعانه و سریع متحمل می‌شوند و باید پرداخت کنند.

کیهان درحالی از سنگ اندازی آمریکایی‌ها در مسیر برجام می‌گوید که روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» هم درباره آینده برجام ناامیدانه می‌نویسد. 

روزنامه شرق معتقد است: شواهد نشان می‌دهد در یک سال گذشته، هیچ‌گاه تا این حد چشم‌انداز احیای برجام مبهم و دور از دسترس نبوده است.

این روزنامه افزوده: امیرعبداللهیان در مصاحبه با زکریا گفت که «آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد وقت را تلف کند یا اینکه به تعهدات برجامی آمریکا برگردد... اما اگر این اتفاق هم نیفتد ما بالاخره در ایران در 40 سال گذشته در مقابل این فشارها تحمل کرده‌ایم و حتما گزینه‌های دیگری روی میز داریم». این جملات وزیر خارجه مسئولیت بی‌سرانجامی احیای برجام را متوجه طرف آمریکایی می‌کند، اما درعین‌حال به‌نوعی از این جمله رئیس‌جمهور که «ما قرار است تصمیم‌های سخت بگیریم» نیز رمزگشایی می‌کند؛ تصمیمات سختی که تداوم سیاست خارجی کنونی را با وجود فشارها به هزینه عمومی امکان‌پذیر می‌کند.

این ناامیدی ها در حالی است که اگرچه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «پس از گذشت بیش از یک سال از گفت‌وگوها... زمان رو به اتمام است. ما توافقی با ایران نداریم و چشم‌انداز دستیابی به آن در بهترین حالت، ضعیف است».  اما حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با فرید زکریا در داووس اظهار کرد که «ایران پنجره دیپلماسی را باز گذاشته و برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار، جدی و مصمم است.»

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما