شناسهٔ خبر: 54303585 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشارکت وزارت علوم، دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در راه‌اندازی جایزه فناوری

تهران- ایرنا- معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای را برای راه‌اندازی جایزه فناوری و نوآوری با هدف گسترش زیست‌بوم نوآوری و ترغیب فعالان این حوزه امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آیین امضای یادداشت تفاهم‌ جایزه فناوری و نوآوری یونسکو بین کمیسیون ملی یونسکو -ایران و دانشگاه تهران با حضور علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و حجت‌الله ایوبی رییس این کمیسیون برگزار شد.

این جایزه اقدامی مشارکتی بین سه دستگاه با هدف استعدادیابی، توسعه خلاقیت، جذب مشارکت حداکثری و شناسایی ظرفیت های فناوری کشور، بهره مندی از منابع مشارکتی دستگاه های دولتی و غیردولتی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در آیین امضای این تفاهم نامه به شعار سال ۱۴۰۱ باعنوان تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین اشاره کرد و اظهار داشت: گسترش گفتمان نوآوری و زیست بوم فناوری یکی از اهداف معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم است.

خیرالدین افزود: بعد از جلسات مختلف با مدیران کمیسیون ملی یونسکو ایران به این نتیجه رسیدیم که تشویق فعالان این حوزه یک ضرورت است.

دبیرخانه جایزه فناوری و نوآوری در دانشگاه تهران

وی در توضیح چگونگی برگزاری این جایزه اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نقش حمایتی و سیاست‌گذاری را در این جایزه برعهده دارد؛ دانشگاه تهران هم به عنوان نماد عالی آموزش عالی مسوولیت دبیرخانه را برعهده دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم توضیح داد: جایزه فناوری و نوآوری متشکل از شورای عالی سیاست گذاری است که اعضای آن وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رییس شورای عالی، معاونت‌ فناوری و نوآوری به عنوان دبیر، رییس کمسیون ملی یونسکو - ایران نایب رییس، رییس دانشگاه تهران عضو این شورا و رییس دبیرخانه است که حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، روسای اتاق بازرگانی و پنج وزیر مختلف هستند.

خیرالدین ادامه داد: همچنین فرآیند تشکیل جایزه شامل هیات امنا، کمیته اجرایی، کمیته ارزیایی و بین الملل است‌. دبیرخانه جایزه در دانشگاه تهران مستقر است و قرار است هرساله برگزار شود.

وی تاکید کرد: این جایزه همه فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری را پوشش می دهد.

معاون وزیر علوم همچنین گفت: در حال حاضر 49 پارک علم و فناوری، 246 مرکز رشد، 11 هزار واحد فناور، هزار و 100 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک ها و بیش از 6 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می کنند.

مرمت آثار تاریخی ازبکستان با همکاری دانشگاه تهران/ توسعه مراکز رشد و واحدهای فناور در دستور کار

رییس دانشگاه تهران نیز در ادامه این نشست هدف از راه اندازی جایزه فناوری و نوآوری را معرفی برترین‌ها و ترویج فناوری و نوآوری دانست و افزود: تاسیس این جایزه با همکاری سه نهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیسیون ملی یونسکو- ایران و دانشگاه تهران شکل گرفته است.

مقیمی به وجود 7 کرسی از مجموع 17 کرسی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در دانشگاه تهران اشاره کرد و ادامه داد: کرسی ها باید تقویت شوند.

وی در تشریح موقعیت های بیشتر همکاری دانشگاه تهران با کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: دانشگاه تهران تفاهم نامه ای با وزارت امور خارجه ازبکستان برای مرمت آثار باستانی این کشور در شهرهای سمرقند و بخارا امضا کرده است که این کمیسیون می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

رییس دانشگاه تهران به شعار سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین اشاره کرد و گفت: اکنون 2 هزار واحد فناور و مرکز رشد در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، یکی از دغدغه های ما استفاده از ظرفیت های این دانشگاه برای افزایش این واحدها است.

مقیمی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه هایی با وزارتخانه های دیگر برای استفاده از ظرفیت و گسترش شرکت های دانش بنیان امضا کرده ایم که جایزه فناوری و نوآوری مکمل خوبی برای سیاست توسعه شرکت های دانش بنیان است.

وی با تاکید بر تبدیل شدن زبان فارسی به زبان علم افزود: پیشنهاد اتحادیه دانشگاه های زبان فارسی با محوریت دانشگاه تهران را مطرح کرده ایم تا جنبه های ترویجی و تبلیغی تبدیل شدن زبان فارسی  به زبان علم تسهیل شود.

دیپلماسی علمی، حرف کمتر گفته شده ایران در منطقه و جهان

رییس کمیسیون ملی یونسکو –ایران نیز با تاکید بر دیپلماسی علمی اظهار داشت: حرف کمتر گفته‌شده ما در منطقه و جهان، دیپلماسی علمی است که می تواند در منطقه و جهان قدرت علمی ما را نشان دهد.

ایوبی به اقدامات این کمیسیون اشاره کرد و گفت: اکنون 22 باشگاه و 20 جایزه ثبت شده، پنج شهر خلاق و پنج شهر یادگیرنده از ایران در یونسکو ثبت شده است.

وی ادامه داد: البته ما در جایزه های علمی سهم زیادی نداریم، جایزه ابن سینا برای اخلاق در دانش را داریم که هر دو سال یک بار اهدا می شود که طی سال های جاری به دلیل نپرداختن حق عضویت با مشکل روبرو شده بود، وزیر علوم در این زمینه تلاش هایی را در دست کار دارند که امیدواریم مشکل حل شود.

رییس کمیسیون ملی یونسکو –ایران همچنین گفت: جایزه فناوری و نوآوری که با هدف ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه برگزار می شود، در سال اول در سطح ملی و به تدریج در منطقه طرح خواهد شد.

ایوبی اظهار داشت: اگر در منطقه کشوری باشد که هر سال شایسته سنجش و اعطای جایزه در زمینه علم و فناوری و نوآوری باشد، ایران است و کشورهای دیگر هم از حضور فعالانه ایران در این زمینه استقبال می کنند.

نظر شما