شناسهٔ خبر: 54303123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دکتر جلال مولودی متخصص تغذیه بالینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشریح کرد؛

نقش تغذیه در سقط مکرر جنین

دکتر جلال مولودی متخصص تغذیه بالینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان نقش تغذیه در سقط مکرر جنین پرداخت.

صاحب‌خبر -
به گزارش مفدا کرمانشاه، دکتر جلال مولودی در گفتگو با کارشناس روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی گفت: سقط مکرر علل زیادی از جمله مسائل ژنتیکی، عوامل محیطی، ایمنولوژیک و هورمونی دارد که تا حدی شناحته شده اند و معمولا در کسانی که دچار سقط می‌شوند این عوامل ارزیابی می شوند.
یکی دیگر از دلایل سقط مکرر عدم توجه به وضعیت تغذیه است، اما وضعیت تغذیه فقط شامل غذاهایی که در  دوران حاملگی مصرف می‌شود، نیست؛ بلکه وضعیت وزن قبل از بارداری و غذاهایی که قبل از حاملگی مصرف می‌شود نیز تاثیر گذار است، حتی نقش تغذیه پدر نیز تاحدی زیادی  اهمیت دارد. به طور خلاصه  کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی و یا وزن غیر نرمال می‌تواند یکی از عوامل سقط باشد، عوامل محیطی و سموم هم  نیز  سبب سقط می‌شوند.
بررسی هریک از عوامل و راهکارهای سقط جنین:                            
۱:ارتباط سقط و وزن بدن قبل از حاملگی: 
بررسی‌ها نشان داده که چاقی یا لاغری بیش از حد تأثیری منفی بر باروری و تخمک‌ گذاری دارد و حتی در صورت بارداری، می‌تواند باعث سقط جنین شود، این موضوع به ویژه زمانی که نمایه توده بدنی ( BMI ) پایین ‌تر از ۱۸/۵۰ یا بالاتر از ۳۰ باشد بیشتر می‌شود، اما بیش از وزن آنچه اهمیت دارد، چربی‌های دور شکم است. این چاقی در واقع علاوه بر اثرات مضر سبب می‌شود بدنتان مقدار کافی ویتامین‌هایی که سبب جلوگیری از سقط می‌شود را نیز نداشته باشد مثلا اضافه وزن  از جذب اسید فولیک جلوگیری می‌کند و  کمبود آن می‌تواند اثر مضری بر جنین بگذارد، همچنین چاقی سبب کمبود ویتامین دی هم می‌شود، که این کمبود هم با تاثیر بر سیستم ایمنی و سیستم تولید مثل، ممکن است باعث سقط و ناباروری گردد. 
راهکار: این دسته از زنان در صورتی که به طور مرتب ویتامین‌های گروه B را مصرف کنند از سقط پیشگیری خواهد شد و در صورتی که طی دوران بارداری و قبل از آن اسیدفولیک مصرف کنند، سقط جنین ۵۷ درصد کاهش خواهد یافت، همچنین باید قبل از شروع بارداری زیر نظر متخصص تغذیه به وزن نرمال برسند و پیشنهاد می‌شود دور کمر قبل از بارداری زیر ۸۸ سانتی متر برسد. 
۲:عادات تغذیه ای و سقط:
از جمله مواد غذایی دیگری که گاهی احتمال سقط را افزایش می‌دهد، مصرف قهوه است. جالب است بدانید احتمال سقط در صورتی که میزان مصرف کافئین در روز از ۲۰۰ میلی‌ گرم یا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزایش می‌یابد. نکته دیگر اینکه باید متوجه کافئین در چای ، برخی نوشیدنی ها ( به خصوص از نوع انرژی زا ) و شکلات هم وجود دارد، پس مراقب مصرف بیش از حد این مواد باشید. 
۳:اثر الکل و دخانیات بر باروری و سقط: 
لازم به ذکر نیست که بگوییم مصرف نوشیدنی‌های الکلی تا چه حد مضر است زیرا این موضوعی است که به اثبات رسیده و تاکنون در مورد آن بسیار بحث شده است، مصرف سیگار و قلیان نیز با تاثیر بر تخمک و اسپرم و کاهش کیفیت آنها باعث کاهش کیفیت جنین و در نتیجه سقط می‌شود. 
۴:آلودگی‌های محیطی و سقط: 
آلودگی‌های محیطی شامل آلودگی آب، آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محیط شغلی، استرس، مصرف مواد نگهدارنده موجود در صنایع غذایی و محصولات کارخانه ای می‌تواند با تاثیر بر کروموزوم‌ها و جهش های ژنی و اثر بر تقسیمات سلولی، باعث سقط جنین شوند.
راهکارها: کاهش مصرف مواد نگهدارنده و کنسروی مانند انواع کنسروهای آماده در دوران بارداری و عدم استفاده از پلاستیکی و نایلونی به‌خصوص برای فریزر و بسته بندی مواد غذایی است، به‌جای آن از غذاهای خانگی استفاده شود و ظروف شیشه ای برای بسته بندی جایگزین گردد.
دیگر غذاهایی که در دوران  بارداری باید از آنها اجتناب کرد. 
برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، مراقب باشید که هیچ غذایی را بیش از دو ساعت (یا بیش از یک ساعت در هوای گرم) بیرون از یخچال  مانده نخورید. 
مطمئن شوید که کافئین را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. 
گوشت های غیر بهداشتی و هات داگ و سایر گوشت های متفرقه را مصرف نکنید. 
از مصرف صدف خام بپرهیزید. 
مصرف ماهی قزل آلا و دیگر ماهیان معمول مشکلی ندارد اما شاه ماهی خال مخالی، کوسه، اره ماهی و کاشی ماهی که دارای سطوح بالایی از جیوه هستند را مصرف نکنید.
تخم مرغ را خوب بپزید و عسلی درست نکنید. 
سبزیجات را خوب ضد عفونی کنید و یا کاملا بپزید.

نظر شما