شناسهٔ خبر: 54302784 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ورود محصولات ایران‌ساخت به بازار با تلاش 340 شرکت دانش‌بنیان و خلاق تسهیل شد

همیشه تجاری‌سازی محصولات یکی از دشوارترین مراحل یک کار اقتصادی محسوب می شود. سهم این سختی کار برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالا است، بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در واقع تجاری سازی محصولاتی که بر مبنای نوآوری و دانش به تولید می رسند به دلیل عدم شناخت درست بازار از ضرورت تولید آنها و عدم اطمینان به کارآییشان دشوارتر است و موانع بیشتری سر راه آنها قرار دارد. کالایی‌هایی که با سطح فناوری بالایی تولید می‌شوند در لبه تیغ حرکت می کنند یعنی در حین داشتن حاشیه سود بالا، ریسک سرمایه گذاری بیشتری هم دارند.

به همین دلیل اقناع بازار برای خرید و اطمینان به این محصولات نیازمند شگردها و دانشی است که معمولا خود شرکت‌های تولیدکننده چندان به آنها واقف نیستند به همین دلیل، بسیاری از آنها در فرآیند ورود به بازار با مشکلات و چالش های جدی روبرو می شوند. اما شرکت هایی هستند که با تیم های تخصصی خود، به مجموعه‌های دانش‌بنیان و خلاق کمک می کنند تا بتوانند به شکلی درست و اصولی به بازار ورود کنند و ماندگار شوند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با استفاده از توان تخصصی این شرکت ها به مجموعه‌هایی که در مرحله ورود به بازار با چالش مواجه هستند کمک می کند تا بتوانند محصول خود را در یک فرآیند مطمئن و اصولی به بازار برسانند.

در حال حاضر هم 339 مجموعه دانش‌بنیان در کشور با توان تخصصی و دانشی خود به شرکت هایی متقاضی خدمات تجاری سازی ارائه می کنند. خدماتی که به مفهوم به کارگیری روش‌های کسب وکار برای کسب سود معنا می شود. این کار در حوزه محصولات فناورانه کمی دشوارتر و نیازمند به کارگیری شاخص‌ها و عواملی چون شناخت بازار، شناسایی بازار هدف، به کارگیری فناوری‌های به روز دنیا، تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به محصول است. مسیری جدید در بازار فروش محصولات است.

اما در ایران مجموعه‌هایی شکل گرفته اند که به این فرآیند سرعت داده‌اند. شرکت‌هایی چون «آروند پرتو انرژی راهبردی»، «هوشمند اول بهشتی»، «توسعه پارک های شیمیایی ایرانیان»، «شتابدهنده نو آوری و فن آوری تخشا قشم»، «آتیه اندیش تک تفتان»، «صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان ایلام»، «سامان صدرای دانا شریف»، «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی شهید بهشتی»، «خطرپذیران نوین آفرینش» و غیره.

انتهای پیام/

نظر شما