شناسهٔ خبر: 54301878 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«تهران تایمز» بررسی کرد؛

ایران در اقدامی متقابل نفتکش‌های یونانی را توقیف کرد

رامین حسین آبادیان

جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر یونان در توقیف یک نفتکش با پرچم خود و ارسال محموله آن به آمریکا را با توقیف دو نفتکش با پ‍رچم یونان در آب های خلیج فارس ‍پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در شماره امروز خود به اقدام جمهوری اسلامی ایران در توقیف دو نفتکش یونانی پرداخت. مطلب این روزنامه به شرح ذیل است؛

جمهوری اسلامی ایران اقدام اخیر یونان در توقیف یک نفتکش با پرچم خود و ارسال محموله آن به آمریکا را با توقیف دو نفتکش با پ‍رچم یونان در آب های خلیج فارس ‍پاسخ داد. یونان نزدیک به یک ماه پیش یک نفتکش با پرچم ایران را در سواحل خود توقیف و سپس محموله آن را به آمریکا منتقل کرد. خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در این باره نوشت ایالات متحده نفت ایران را که در یک کشتی تحت اداره روسیه در نزدیکی یونان نگهداری می شد، مصادره کرده و محموله آن را با کشتی دیگری به این کشور ارسال خواهد کرد.

در گزارش رویترز آمده است، پگاس، کشتی مذکور با پرچم ایران، یکی از پنج کشتی است که واشنگتن در ۲۲ فوریه – درست دو روز قبل از شروع جنگ در اوکراین- مشمول تحریم‌های خود علیه بانک Promsvyazbank، اعلام کرد. بانک مذکور وابسته به بخش دفاعی روسیه است و برای آن حیاتی قلمداد می شود.

اقدام یونان در توقیف محموله نفتی ایران به سرعت با واکنش جمهوری اسلامی روبرو شد و زمانی که اعلام شد نفت ایران به آمریکا منتقل خواهد شد، ایران دیگر تاب نقض قوانین بین المللی از سوی یونان را نداشت.

در اولین گام جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از کانال های دیپلماتیک پیگیری کرد. کاردار یونان برای اعلام اعتراض شدید به این اقدام به وزارت خارجه جمهوری اسلامی فراخوانده شد. جمهوری اسلامی تسلیم شدن یونان در برابر فشارهای آمریکا در این باره را غیرقابل قبول توصیف کرد. وزارت خارجه ایران به دیپلمات یونانی اعلام کرد توقیف محموله کشتی با پرچم ایران نمونه ای از دزدی دریایی بین المللی است که آتن و کسانی که آن را به طور غیرقانونی توقیف کرده اند، مسئول آن خواهند بود.

جمهوری اسلامی همچنین کاردار سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار کرد تا اعتراض شدید خود علیه این اقدام محرک از سوی واشنگتن را به وی ابلاغ کند. جمهوری اسلامی ایران ضرورت پایان فوری توقیف کشتی پگاس و محموله آن را به کادار سوییس تاکید کرد.

در گام بعدی ایران برای پاسخ به حرکت یونان در توقیف کشتی نفتکش خود رو به اقدام نظامی آورد. دفتر رسانه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه طی خبری اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو نفتکش یونانی را به دلیل نقض قوانین در خلیج فارس توقیف کرده است.

رسانه های ایرانی در آن زمان اعلام کردند که توقیف نفتکش های یونانی در واکنش به اقدام آتن در توقیف نفتکش ایرانی صورت گرفته است. خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین به سایر کشتی‌های یونانی که در خلیج فارس تردد می‌کنند، هشدار داده است.

تسنیم در گزارش خود هشدار می دهد هنوز ۱۷ کشتی یونانی در خلیج فارس در حال تردد هستند که در صورت ادامه اقدامات آتن، احتمالاً از سوی سپاه توقیف می شوند.

با این حال یونان که خود ابتدا اقدام به توقیف غیر قانونی نفتکش ایران کرده بود، در واکنش به توقیف کشتی‌های خود، ایران را به دزدی دریایی متهم کرد. وزارت خارجه یونان با صدور بیانیه ای ضمن هشدار به شهروندان خود در خصوص سفر به ایران، اعلام کرد: این اقدامات برابر با دزدی دریایی است.

این در حالیست که اقدام یونان در انتقال نفت ایران به ایالات متحده نقض فاحش قوانین و مقررات بین المللی است، زیرا یونان ملزم به اجرای تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران نیست.

رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل در حساب کاربری خود در توییتر آورد: بنا به اعلام وزارت خارجه یونان، توقیف تانکرهای نفتی اگر بر اساس قوانین فراسرزمینی ایالات متحده انجام شود، کاملاً قانونی است. اما اگر به عنوان یک اقدام متقابل توسط یک کشور آسیب دیده انجام شود، دزدی دریایی و خلاف قوانین اساسی حقوق بین‌الملل و ناوبری بین‌المللی است!

علی رضا سلیمی، از اعضای هیئت رئیسه مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره گفت جمهوری اسلامی حق دارد کشتی های یونانی را توقیف کند، زیرا یونان قوانین بین المللی را نقض کرده است. عضو مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد یونانی ها باید مسئول اقدامات خود باشند و توقیف دو کشتی یونانی بخشی از حقوق ایران است.

نظر شما