شناسهٔ خبر: 54301715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اروپایی‌ها چگونه رانندگی می‌کنند؟/ نظرسنجی از ۱۱ کشور اروپایی

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- روزنامه ایندیپندنت در گزارشی درباره فرهنگ رانندگی در قاره اروپا ویژگی‌های رانندگان کشورهای مختلف اروپایی را بر اساس تلقی و دیدگاهی که مردم کشورهای مختلف از رانندگی خود دارند، به طور خلاصه بیان کرده است. این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی گسترده تنظیم شده است، کلیشه‌های پرتعدادی را درباره شیوه و اخلاقیات رانندگی در میان مردم کشورهای مختلف اروپایی ایجاد کرده- یا شکسته و زیر سوال برده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از روزنامه ایندیپندنت؛ فرانسوی‌ها خودشان را بهترین رانندگان اروپا می‌دانند، اما نکته جالب درباره مردم این کشور این که آن‌ها رانندگی کشورهای دیگر را هم زیر سوال نمی‌برند و درباره‌شان نظر نمی‌دهند. بقیه کشورها اما به کلیشه‌هایی درباره فرهنگ رانندگی خودشان و دیگر کشورهای قاره اروپا باور دارند.

روزنامه ایندیپندنت در این گزارش نوشته: بر اساس یک نظرسنجی گسترده که در مورد فرهنگ رانندگی در سراسر اروپا انجام شده، رانندگان بلژیکی‌ به عنوان رانندگانی مضطرب، آلمانی‌ها به عنوان رانندگانی بددهن، لهستانی‌ها رانندگانی ستیزه‌جو و بریتانیایی‌ها نیز به عنوان کسانی که توجه چندانی به قوانین رانندگی‌ در بزرگراه‌ها ندارند، شناخته می‌شوند. در این میان فرانسوی‌ها خود را رانندگانی عالی و به مراتب بهتر از بقیه می‌دانند- که به این معناست که اهالی فرانسه رانندگی بقیه را افتضاح به حساب می‌آورند.

این نتایج بر اساس نظرسنجی ایپسوس به دست آمده- که در جریان آن از ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر از رانندگان ۱۱ کشور اروپایی خواسته شده بود فرهنگ و رفتارهای عمومی خود و دیگران را در زمان رانندگی ارزیابی کنند.

پاسخ‌ها اما جالب و حتی شگفت‌انگیزتر و تعجب‌آورتر از حد تصور هستند- و کلیشه‌های تثبیت شده زیادی را زیر سوال برده و شکسته‌اند. مثلاً کلیشه خونسردی رانندگان آلمانی- با اعتراف ۶۰ درصد از آلمانی‌ها درباره این که در پشت فرمان از الفاظ ناپسند استفاده می‌کنند و به عبارت بهتر به رانندگان دیگر ناسزا می‌گویند، به چالش کشیده شده است.

از این نظر تنها فرانسوی‌ها و یونانی‌ها بیشتر از آلمانی‌ها بددهنی می‌کنند. در این نظرسنجی ۶۵ درصد از فرانسوی‌ها و ۶۷ درصد از یونانی‌ها از تمایل خود به ناسزاگویی گفته‌اند. این رقم در مورد بریتانیایی‌ها ۵۱ درصد بوده.

این نظرسنجی نکات بامزه دیگری را نیز درباره اخلاق و رفتار اروپایی‌ها آشکار می‌کند. مثلاً ۳۶ درصد از لهستانی‌ها گفته‌اند که وقتی خشمگین می‌شوند، ماشین‌شان را ترک کرده‌ و با رانندگان دیگر دعوا می‌کنند. نکته جالب این که بعد از لهستانی‌ها از این نظر، رانندگان ایتالیایی و بریتانیایی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند- که البته تنها ۱۶ درصد از مردم این دو کشور دست به این کار می‌زنند.

در سوی دیگر ماجرا، اما، اسپانیایی‌ها آرام‌ترین رانندگان اروپا هستند- و ۶۹ درصد از شرکت‌کنندگان اسپانیایی این نظرسنجی گفته‌اند که در هنگام رانندگی می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند.

سوئدی‌ها نیز البته با ۶۲ درصد کنترل خشم فاصله چندانی با اسپانیایی‌ها ندارند. حدود یک سوم رانندگان سوئدی البته هنگام عصبانیت، ماشین خود را به پشت ماشین جلویی می‌چسبانند- که یک رفتار نمایشی پرخاشگرانه محسوب می‌شود.

این رفتار نمایشی را بلژیکی‌ها نیز- به رغم این که رانندگان با‌ملاحظه‌ای به نظر می‌آیند- با بوق زدن بیش از حد در ترافیک نشان می‌دهند.

بلژیکی‌ها هم‌چنین از نظر جدی نگرفتن تاثیر الکل هنگام رانندگی‌ نیز جزو مللی هستند که توی چشم هستند. در واقع در شرایطی که تنها نه درصد از اروپایی‌ها اقدام به رانندگی در حال مستی می‌کنند، این میانگین در بین بلژیکی‌ها نوزده درصد است.

بریتانیایی‌ها اما به ویژگی دیگری معروفند. ظاهراً مردم این کشور از نظر رعایت قوانین رانندگی در بزرگراه‌ها بسیار بد عمل می‌کنند- تا جایی که ۴۳ درصد از رانندگان این کشور می‌گویند که در بزرگراه‌ها از سمت خلاف سبقت گرفته‌اند. کاملاً برعکس پاسخ‌دهندگان فرانسوی- که بیش از ۹۷ درصدشان خود را در زمان رانندگی با صفاتی چون هشیار، آرام، مودب و بادقت توصیف کرده‌اند.

 

نظر شما