شناسهٔ خبر: 54300956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی مطرح کرد؛

روند نزولی ولادت درخراسان جنوبی/لزوم استفاده از فرصت پنجره جمعیتی

بیرجند- مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: اگرچه روند نزولی ولادت از سال ۹۵ تاکنون در استان به صورت مشهود به چشم می‌آید اما باز هم رتبه دوم نرخ ولادت در کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

علیرضا مهرآور در گفت و گو با مهر با اشاره به نرخ تولد در خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه روند نزولی ولادت از سال ۹۵ تاکنون در استان به صورت مشهود به چشم می‌آید اما باز هم خراسان جنوبی رتبه دوم نرخ ولادت در کشور را دارد.

وی ادامه داد: نرخ ولادت در سال ۹۵ قریب به ۲۴ در هزار بوده که در سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۸.۲ در هزار کاهش یافته است.

مهرآور ادامه داد: همچنین نرخ رشد طبیعی جمعیت از ۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۵ با طی روند نزولی به ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مهرآور بیان کرد: بیشترین سهم ولادت‌ها در سال ۱۴۰۰، با بیش از ۴۰ درصد ولادت‌ها مربوط به مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله بوده است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه ولادت در سال ۱۴۰۰ در شهرستان بیرجند با افزایش قریب به چهار درصدی همراه بوده است، افزود: همچنین در همین مدت دو مورد سه قلو زائی و ۸۰ مورد دوقلو زائی در بیرجند به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ولادت‌ها در سال ۱۴۰۰ در بیرجند مربوط به تولد فرزندان دوم خانواده‌ها بوده است، اظهار کرد: نام‌های امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی و حسین در گروه پسران و نام‌های فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، ریحانه و حلما در گروه دختران بیشترین فراوانی نام در سال گذشته را داشته‌اند.

مهرآور با تاکید بر بهره‌مندی از فرصت پنجره جمعیتی، افزود: خراسان جنوبی با ۶۵ درصد جمعیت فعال در فرصت پنجره جمعیتی قرار داشته و باید از این مهم استفاده بهینه شود.

نظر شما