شناسهٔ خبر: 54300477 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه نسل‌فردا | لینک خبر

عدم تمدید اعتبار گواهینامه تیبا و سمند منوط به رفع نواقص؛

تیبا و سمند نخرید!

نویسنده : مریم یادگاری / گروه اقتصاد

صاحب‌خبر - «تا رفع نواقص، سمند و تیبا شماره‌گذاری نمی‌شوند.» این حرف را مدیر کل دفتر نظارت براجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد دریک برنامه تلویزیونی گفت ویک روز بعد واکنش برانگیز شد. مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفته بود به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تأیید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یاد شده است و معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره‌گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تأییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است. مهدی انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار سازمان ملی استاندارد، گفت: سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعی العموم کیفیت است نه متولی. منشاء این گزارشات می‌تواند از سه طریق باشد یکی گزارشات واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاه‌های خدمات پس ازفروش خودروسازها درارتباط با تعویض قطعات وخرابی سیستم‌ها و... وجود دارد وسومی بر اساس ارزیابی که شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران ازآن طریق اتفاق افتاد. وی با اشاره به تعهد ۱۵ ماده‌ای خودروسازها ومهلت قانونی برای رفع نواقص، اظهار کرد: تاکنون سی. او. پی (تأیید ایمنی) برای انواع خودروهای سواری، تجاری، فنی، تریلرها و موتورسیکلت به صورت سالیانه صادرمیشد، اما برای تشدید نظارت بر حوزه کیفیت که خواست مردم و شان مردم است زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافت. انگورج همچنین با بیان اینکه یکی از چالشها در ارتباط با تأیید انطباق درابتدای تولید محصول، طراحی و محصول ساخته شده، کیفیت، ایمنی زیست محیطی و عملکردی است، گفت: یعنی درزمان شروع کار تأیید نوع خودرو و بعد از آن در طول دوران درطی تولید انبوه نیز ارزیابی می‌شود تا با خودروی اولیه تطبیق داشته باشد. وی همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوردرشورای عالی استاندارد مبنی بر احیای همه ۹ استاندارد تعلیق شده در دولت قبل باید، گفت: ضمن اینکه خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار را دریافت کند، نباید حتی تبلیغ کند چه برسد به پیش فروش که خود این موضوع غیرقانونی است. ایراد سمند و تیبا چیست؟ به گفته این مقام مسئول عموم ایرادات پرتکرار خودروهای سمند و تیبا، در انتقال قدرت در سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغها بود. دیدگاه‌های مشتریان علاوه بر موضوعات استانداردی جمع آوری شد وبا لحاظ آنها، این خودروها ازفهرست صدورتاییدیه‌های ایمنی، خارج شدند. مدیرکل دفترصنایع فلزی سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: به تشخیص دفترتخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تأیید، مربوط به رفع نواقص یاد شده است. موضوعی که معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تأییدیه سازمان استاندارد منوط کرده است. سمند و تیبا شماره گذاری نمی‌شود در ادامه این برنامه، سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهورنیزگفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا درحال حاضر در لیست تأییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم براساس آن تکلیف قانونی، قطعاً خودروهایی را که بی کیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شماره گذاری نخواهد کرد. وی افزود: درقانون برای هردستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تاییدیه‌های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست به شماره گذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد. بعد از رفع تعهدات، تولید سمند متوقف می‌شود محسن رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو نیز درادامه با اشاره به تعهدات این شرکت گفت: مشتریانی، مخصوصاً در حوزه تاکسیرانی، ثبت نام کرده بودند. بنابراین بعد از اینکه این تعداد تعهد را تولید کردیم و به دست مشتریان رساندیم، تولید سمند ازدستورکارخارج خواهد شد. قرار نبود تولید تیبا ۲ متوقف شود مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا نیزگفت: قطعاً خودروسازان باید ازالزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه خلق الساعه اعلام کنیم خودروبه خاطرعیوب پرتکراربه خودروی ناایمن تبدیل شده، متوجه این موضوع نمی‌شوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی نا ایمنی را کشف کند و تحویل مشتری بدهد. وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی به خودروسازان ابلاغ شد و خودروسازروی آن کار می‌کند. حالا حسب یک شرایط جدید و بدون آن اجماعی که شورای عالی استاندارد به عنوان محوریت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده می‌خواهد این استانداردها را تعلیق کند. براساس دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا خودروی تیبا تا انتهای سال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه را نداشتیم. خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت و کمّیت خودرو ندارند عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش کمیت و کیفیت خودرو ندارند زیرا مردم ناچارند برای خرید خودروهای بی‌کیفیت و گران کنونی نیز صف بکشند. علی جدی با اشاره به نابسامانی بازارخودرودرسالهای اخیرگفت: صنعت خودروسازی با 3 مشکل کیفیت، کمّیت و قیمت روبه‌رو است؛ از آنجا که نیاز کشور سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه است اما تولید خودروسازان در بهترین حالت نیز کمتر از یک میلیون دستگاه است، باید بخشی از این کمبود با واردات رفع شود. نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان داخلی انگیزه‌ای برای افزایش کمّیت و کیفیت خودرو ندارند زیرا مردم ناچارند به دلیل کمبود خودرو برای خرید خودروهای بی‌کیفیت و گران کنونی نیز صف می‌کشند. وی اضافه کرد: برای ترغیب خودروسازان به افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید باید در بازار داخل رقابت ایجاد شود که برای تحقق این مهم ازیک سو باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و از سوی دیگربسترواردات خودرو را فراهم کرد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره شرایط واردات خودرو، توضیح داد: واردات باید به گونه‌ای انجام شود که ازیک سو نیاز بازار تأمین و با انتقال تکنولوژی و فناوری روز دنیا زمینه ارتقا کیفیت فراهم شود و از سوی دیگر برای صنعت خودروسازی نیز آسیبی ایجاد نشود.

نظر شما