شناسهٔ خبر: 54300088 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از صعود و سقوط در لیگ کشتی تا الزام برگزاری لیگ نوجوانان در همه استان‌ها

تهران- ایرنا- رئیس سازمان لیگ فدراسیون کشتی گفت: امسال لیگ برتر، دسته اول و منطقه‌ای نوجوانان را برگزار خواهد شد. تاکنون ۲۱ تیم برای لیگ دسته اول اعلام آمادگی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

«حمید یاری» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنا داریم امسال لیگ کشتی را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا دهیم. پس از وقفه‌ای ۶ تا ۷ ساله دوباره راه‌اندازی خواهد شد.

وی از تکمیل آیین‌نامه لیگ پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و یادآور شد: امسال قرار است لیگ برتر، دسته اول و منطقه‌ای نوجوانان در رده پایه برگزار شود. همچنین از ۲۱ خردادماه استان‌ها برای حضور در لیگ دسته یک اعلام آمادگی کردند که در این راستا تاکنون ۱۱ تیم در کشتی آزاد و ۹ تیم در کشتی فرنگی حضورشان را اعلام کردند که پیش‌بینی می‌کنیم استقبال خوبی از لیگ دسته اول داشته باشیم.

رئیس سازمان لیگ کشتی بیان کرد: برگزاری لیگ دسته یک کشتی از دهه آخر تیر آغاز و تا شهریور ماه ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه لیگ دسته یک برای نخستین سال برگزار خواهد شد، تعداد تیم‌ها را محدود نکردیم. لیگ دسته یک در ۴ مرحله و به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

یاری در خصوص بدهی برخی باشگاه‌ها به کشتی‌گیران گفت: این موضوع مربوط به چند تیم با تعدادی کشتی‌گیر محدود است. سه تیم در سال ۱۳۹۹ و همین میزان در سال ۱۴۰۰ با کمتر از ۸ کشتی‌گیر تسویه حساب نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به ضابطه‌مند کردن آیین‌نامه‌ها حد و حدود تیم‌ها مشخص شده است. سال گذشته در بخش آزاد و فرنگی ۳۰ تیم شرکت داشتند که برای سال جدید نیز از آنها برای حضور در لیگ دعوت بعمل آمده است.

رئیس سازمان لیگ کشتی ادامه داد: در خصوص لیگ برتر، بنا داریم تا حداقل ظرفیت‌ها را برای تیم‌ها را داشته باشیم. تیم‌ها برای حضور باید منابع مالی و یا حامیان مالی خود را اعلام کنند چرا که یکی از الزامات باشگاه‌های حرفه‌ای است. همین طور در لیگ یک نیز شرایط مالی تیم‌ها را در بخش آورده‌ها و رزومه رصد خواهیم کرد.

یاری گفت: برای سال آینده و امسال بنا داریم به گونه‌ای چرخه لیگ‌داری را با نظم و آیین‌نامه برگزار کنیم تا شرایط برای صعود تیم‌های لیگ یک به برتر و برعکس برای سقوط تیم‌های لیگ برتری به دسته یک ایجاد شود.

وی به رده پایه نیز اشاره کرد و افزود: استان‌ها را ملزم کرده‌ایم که لیگ کشتی نوجوانان را برگزار کنند، در این خصوص اگر استانی ظرفیت داشته باشد که در رده‌های سنی دیگر شرایط رقابت را داشته باشند نیز استقبال خواهیم کرد. استان‌ها توان و ظرفیت نداشته باشند باید حداقل در رده نوجوانان لیگ کشتی را برگزار کنند. همچنین پس از برگزاری لیگ داخلی نوجوانان، لیگ منطقه‌ای نوجوانان از شهریور و یا مهر ماه در هشت منطقه تقسیم شده در سراسر کشور آغاز خواهد شود. حضور همه استان‌ها که یک نماینده و حامی مالی داشته باشند مطلوب بوده و اگر نداشته باشند باید منتخب استان در لیگ منطقه‌ای (رده سنی نوجوانان) حضور داشته باشد چرا که این چرخه در رتبه‌بندی استان‌ها و چرخه انتخابی در رده نوجوانان برای تیم ملی ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان لیگ کشتی در خصوص اینکه آیا برای برگزاری جام باشگاه‌های جهان برنامه‌ای دارید یا خیر؟ تاکید کرد: هزینه این رقابت‌ها سال‌های گذشته از سوی فدراسیون تامین می‌شد. با توجه به اینکه جام باشگاه‌های جهان در تقویم جهانی دارای زمان مناسب و ثابتی نبود هنوز برای برگزاری آن پیش‌بینی نکرده‌ایم. با توجه به هزینه ارزی زیادی که این مسابقات دارد، باید در شهریور ماه و پس از قرعه‌کشی لیگ برتر با حامیان مالی صحبت کنیم و یا از وجود تیم‌هایی که حامی مالی خوبی دارند، بهره‌مند شویم.

یاری تاکید کرد: برگزاری لیگ برتر کشتی کشور از اواخر مهر آغاز و تا دی ماه ادامه خواهد یافت. تیم‌های لیگ برتری در این مسابقات می‌توانند از سه کشتی‌گیر خارجی بهره‌مند شوند که شرط حضور این نفرات خارجی در این رقابت‌ها داشتن عناوین قاره‌ای و جهانی است.

نظر شما