شناسهٔ خبر: 54299857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دخالت نمایندگان در انتصابات بر خلاف انقلابی‌گری و ولایت ‌مداری است/ وجود شائبه رانت و فساد

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دخالت نمایندگان در انتصابات را بر خلاف انقلابی گری و ولایت مداری خواند. 

صاحب‌خبر -

مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، مورد تأکید ویژه مقام معظم رهبری، بود گفت: بنده از سال 90 که وارد عرصه انتخابات شدم، بارها استدلال کردم که نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند. باتوجه به سنت و عُرفی که در میان نمایندگان شکل گرفته است،  برخی از وکلای ملت چنین موضوعی را بر نمی‌تابند و آن را تضعیف جایگاه نمایندگی می‌دانند.
  
ویس کرمی با بیان اینکه تفکیک و استقلال قوا، اصل پذیرفته شده قانون اساسی است، اظهارداشت: قوای سه گانه به صورت مستقل زیر نظر ولایت فقیه انجام وظیفه می‌کنند. انتصاب مدیران طبق قانون از اختیارات و وظایف قوه مجریه است، همان طور که نمایندگان مجلس نمی توانند در انتصاب قاضی در قوه قضائیه دخالت کنند، در انتصاب مدیران در قوه مجریه نیز نباید دخالت کنند اما از گذشته به خاطر ابزار نظارتی که نمایندگان بر وزرا و مسئولان داشتند، این موضوع به صورت عُرف وجود داشته است. 

وظیفه نمایندگان نظارت بر اجرای قوانین است، نه نظارت بر نصب مجری قانون

وی، استدلال برخی نمایندگان را مبنی بر اینکه «برای نظارت بر عملکرد مسئولان، در انتصابات دخالت می کنیم»، نوعی مغالطه خواند و گفت: وظیفه نمایندگان نظارت بر اجرای قوانین است، نه نظارت بر نصب مجری قانون.  

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در انتخاب وزرا اعمال نظر می‌کنند و رأی اعتماد می دهند، ابزار سوال، تذکر و استیضاح هم برای نظارت بر عملکرد وزیران وجود دارد، حتی ظرفیت ماده 234 نیز برای شکایت از عملکرد دستگاه ها در نظر گرفته شده است. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: برخی نمایندگان مغالطه می کنند و می گویند برای اینکه افراد مناسبی در مسئولیت ها قرار بگیرند، پیشگیرانه در انتصابات دخالت می کنیم‌.

ویس کرمی افزود: سوال اینجاست که آیا نمایندگانی که معتقدند باید تمام عیار در انتصابات دخالت کند، حاضرند  به صورت تمام عیار، ایرادات و اشکالات مدیر منصوب شده را بپذیرند؟ اگر شخصی که از طرف نماینده تحمیل می شود، مورد قبول مدیر دولتی نباشد، چگونه می خواهد با او کار کند؟ اگر این فرد ناتوان بود، چه کسی باید او را بر کنار کند؟  

دخالت نمایندگان در انتصابات قطعا خلاف قانون اساسی است

وی اظهارداشت: نمایندگان طبق کدام اصل از قانون اساسی یا حتی قوانین عادی در انتصابات دخالت می کنند؟ دخالت نمایندگان در انتصابات قطعا خلاف قانون اساسی است و باعث بر هم خوردن روال عادی مدیریت کشور می شود، همچنین در گذشته موجب ایجاد رانت های پشت پرده شده و برخلاف سوگند نمایندگان مبنی بر پایبندی به قانون اساسی می باشد.

ویس کرمی گفت: تأکید مقام معظم رهبری به دلیل این است که این موضوع مهم است. وظیفه نمایندگان قانونگذاری است، در بحث نظارت نیز هر جا دیدند که حق مردم ضایع می شود، ابزارهای قانونی برای دفاع از حق مردم وجود دارد، می توانند از وزرا سوال کرده یا به آنها تذکر دهد و یا وزرا را استیضاح کند. در هیچ جای قانون اساسی وظیفه پیشگیرانه برای نمایندگان در نظر گرفته نشده است. مثل این است که  کسی قصاص قبل از جنایت کند و در موضوعی که به آنها ارتباطی ندارد، دخالت کند.

وی ادامه داد: از کجا معلوم مدیری که از طرف نماینده به دولت تحمیل می شود بهترین فرد برای حضور در آن جایگاه مدیریتی است؟ 

استخدام‌های غیرقانونی نتیجه دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی است

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تأکید کرد: بسیاری از دخالت‌ها در انتصابات برای این است که منویات نمایندگان محقق شود که این منویات لزوما خواست و اراده مردم و منطبق بر قانون و عدالت نیست. 

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درصدی از استخدام‌های غیرقانونی نتیجه دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی است.نمایندگان باید وظایف خود را در چارچوب قانون اساسی انجام دهند و به ابزارهایی که قانون اساسی برای نظارت برای دولت برای مجلس پیش بینی کرده است پایبند باشند زیرا تکلیفی بیش از این ندارد. 

مهرداد ویس کرمی تصریح کرد: نمایندگان وظیفه ندارند که مدیری را بر خلاف قانون اساسی به قوه مجریه تحمیل کنند به امید اینکه شاید این مدیر خوب باشد، تجربه گذشته کشور نیز نشان می‌دهد که این رفتارها آسیب‌زا و فسادخیز است. در سال ۱۳۹۰ در این خصوص مقاله‌ای نوشتم که منتشر شد،خداوند را شکر می کنم که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کردند که نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کند زیرا هیچ استدلال منطقی برای دخالت نمایندگان در انتصابات وجود ندارد. بلکه از نظر من این اقدام شائبه لابی، رانت و فساد داشته و منشأ بسیاری از استخدام‌های غیرقانونی است. 

 وی  گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات، خلاف قانون اساسی است و با سوگند نمایندگی سازگار نمی‌باشد و حتی تخلف محسوب می‌شود . نمایندگان اگر در انتصابات دخالت کنند وارد بده بستان نامبارکی با قوه مجریه شده و نخواهند توانست وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در طول دو سال نمایندگی مردم خرم آباد و چگنی با این  روش رفتار کردم، معتقدم با این روش هم می‌توان خوب کار کرد. و با هیچ یک از مدیران تعارف ندارم چون فردی را نصب نکرده و بده بستانی با قوه مجریه ندارم با هیچ مدیری هم تعارف ندارم لذا اگر مقام اجرایی در هر جایگاه تخلفی انجام دهد از طریق نهادهای نظارتی پیگیری می‌کنم. 

عدم دخالت نمایندگان در انتصابات معیاری برای ولایت مداری است

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مشورت قوه مجریه با نمایندگان اظهار داشت: اگر دو نفر  نامزد مدیریت با شرایط مساوی پیشنهاد شوند قطعاً مدیری که تعامل بیشتری با نمایندگان دارد، می‌تواند موثرتر باشد.  مشورت به این معناست که تصمیم‌گیری بر عهده مدیران دولت است و نمایندگان طرف مشورت هستند مشورت نباید به معنای غلطی تحریف شود که بازهم منجر به دخالت نمایندگان در انتصابات شود 

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصابات ناشی از مغالطه و تفسیر به رای برخی قوانین و مقررات، جایگاه ها و مناصب سیاسی است. اکنون دیگر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات معیاری برای ولایت مداری است زیرا اقدامی مستدل است حتی اگر این کار خلاف قانون اساسی نیز نبود چون رهبری امر کردند اجرای آن مصداق بارز ولایتمداری بود.من با هرکسی که فکر میکند این کار درست است، حاضرم در هر جایی مناظره کنم.

نظر شما