شناسهٔ خبر: 54299691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهاورد سفر نمایندگان مجلس به گلستان، کشاورزی استان جان می‌گیرد

گرگان - ایرنا - حضور سه روزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و بازدید از پروژه های گلستان نشان می‌دهد بهارستان‌نشینان مجلس همراه با قوه مجریه به دنبال پیدا کردن راه حل های موثر و هدفمند برای جان گرفتن دوباره کشاورزی این استان شمالی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حدود ۹۰ روز از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به گلستان و تصویب بیش از ۱۲۰ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان می گذرد؛ مصوبه هایی که بنا به ساختار جغرافیایی، اقلیمی و تاریخی این استان بیشتر رنگ و بوی کشاورزی دارند.

اختصاص اعتبارات کافی برای پروژه هایی مانند پرورش ماهیان خاویاری، گسترش شش هزار هکتاری سایت میگو، توسعه زهکشی اراضی و افزایش مزارع بهره مند از سامانه های نوین آبیاری، لایروبی خلیج گرگان، احیای تالاب گمیشان، شتاب بخشی به اتمام سدنرماب و پروژه های آبرسانی، بخشی از مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان بود که نهایی شدن آنها می ‌تواند علاوه بر اشتغالزایی و رونق دوباره کشاورزی، معیشت مردم منطقه را ارتقا دهد.

 سفر سه روزه رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گلستان و بازدید از پروژه های مختلف این استان به همراه دیدار چهره به چهره با بسیاری از فعالان اقتصادی بخش کشاورزی نوید بخش آن است که بزودی شاهد احیای دوباره کشاورزی در سرزمین طلای سفید باشیم.

ویژه بینی دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و تکاپوی میدانی نمایندگان مجلس نشان می دهد حمایت و پشتیبانی از کشاورزان در این بزنگاه سخت اقتصادی سیاسی کشور یک سیاست راهبردی و میدانی است که تا مزارع گلستان نیز پیگیری می شود.

رهاورد سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به سرزمین هیرکان؛ کشاورزی گلستان جان می‌گیرد

 افزایش تعداد کمباین های اختصاص یافته به کشاورزان،  تامین سرمایه در گردش فعالان حوزه روغن گیری از دانه های روغنی مثل کلزا ، کاهش قطع برق واحدهای صنایع تبدیلی بخش کشارزی ، حل مشکل سوخته ادوات کشاورزی، علاج بخشی برای تعدادی از آب‌بندان های کوچکی منطقه ، حل معضل جادههای بین مزارع و بهسازی آنها و تاکید بر استمهال تسهیلات بانکی و تاکید بر عدم فشار بانکها به مشتریان بخش کشاورزی از جمله مصوبات این سفر بود که به طور  یقین آثار و ثمرات متعدد آن نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در اقتصاد کلان گلستان به زودی پدیدار خواهد شد

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص ظرفیت های بخش کشاورزی گلستان گفت: محصولات کشاورزی گلستان به دلیل ارگانیک بودن به ۲۵ کشور دنیا صادر می شود و به یقین این استان ظرفیت و قابلیت های ویژه ای در این بخش دارد.

محمد جواد عسکری افزود: محصولات استان گلستان و رعایت دوره کارنسش برای کشور ظرفیت و قابلیتی ویژه در حوزه ارز آوری، اشتغال و تولید است.
وی اظهارداشت: استان گلستان ظرفیت ها و قابلیت های ویژه ای دارد در حوزه تولید محصولات کشاورزی، باغی، دامی و شیلات جایگاه منحصر به فردی دارد.
به گفته وی گلستان اکنون حدود ۵۰ درصد پروتئین مورد نیاز استان تهران را تامین می کند.

 افزایش تعداد کمباین های اختصاص یافته به کشاورزان،  تامین سرمایه در گردش فعالان حوزه روغن گیری از دانه‌های روغنی مثل کلزا ، کاهش قطع برق واحدهای صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ، علاج بخشی برای تعدادی از آب‌بندان های کوچک، حل معضل جاده‌های بین مزارع و تاکید بر استمهال تسهیلات بانکی از جمله مصوبات این سفر بود که به طور  یقین آثار و ثمرات متعدد آن نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در اقتصاد کلان گلستان به زودی پدیدار خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درخصوص ظرفیت های بخش کشاورزی گلستان گفت: محصولات کشاورزی گلستان به دلیل ارگانیک بودن به ۲۵ کشور دنیا صادر می شود و به یقین این استان ظرفیت و قابلیت های ویژه ای در این بخش دارد.

محمدجواد عسکری افزود: گلستان ظرفیت ها و قابلیت های ویژه ای دارد در حوزه تولید محصولات کشاورزی، باغی، دامی و شیلات از جایگاه منحصر به فرد برخوردار است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس بازدیدهای انجام شده قرار است گلستان به عنوان استان پایلوت (پایه) تولید محصولات کشاورزی فعالیت کند و در قالب نقشه راه و برنامه زمان بندی شده به اجرای آن امیدواریم.

عسکری اضافه کرد: گلستان کشاورزانی پیشرو، همگام و به روز دارد که توانسته به تناسب علم روز کشاورزی حرکت کنند.

وی ادامه داد: مقوله کشاورزی و گردشگری از اولویت ها و ظرفیت های استان های شمالی به ویژه گلستان است که باید به طور ویژه به آن پرداخت.

عسگری گفت: هرچند در اجرای تمامی پروژه ها، حفظ و پاسداری از منابع طبیعی و محیط زیست را به عنوان یک اصل جدی مدنظر داریم اما برآوردهای ما حاکی از آن است که احداث تله کابین در گلستان مشکل زیست محیطی ندارد و باید هرچه سریعتر اجرا شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی همه جانبه از محصولات کشاورزی، تولید کننده و مصرف کننده در کمیته حمایت از بخش کشاورزی تولید به طور خاص مرغ، تخم مرغ، گوشت، پروتئین سفید و قرمز برای تداوم تولیدات از دولت سیزدهم انتظار است.

رهاورد سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به سرزمین هیرکان؛ کشاورزی گلستان جان می‌گیرد

عسکری خاطرنشان کرد: در تولید محصولات کشاورزی با مشکل خشکسالی، تحریم، جنگ اوکراین و روسیه و دیگر اتفاقات بین المللی رو به رو شدیم ولی به یقین در بخش تولید با جدیت و قاطعیت و تصویب قوانین مناسب از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت می کنیم.

وی اظهارداشت: در راستای حمایت همه جانبه از بخش تولید نگاه و رویکردمان این بوده که دولت باید تولید محور و مصرف محور حرکت کند تا مردم دچار مشکل نشوند.

 عسکری ادامه داد: در گذشته به مشکلات بخش کشاورزی توجه نشده بود ولی در این دوره از مجلس شورای اسلامی از نظرات نخبگان، اهل فن، پژوهشگران و استادان دانشگاه استفاده شد و در قالب طرح امنیت مشکلات این بخش حل می شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: بانک ها به ویژه بانک کشاورزی در شرایط فعلی حق ندارند به تولید کنندگان بخش کشاورزی بابت تاخیر در پرداخت اقساط از طریق معرفی به دادگستری فشار بیاورند و در صورت مشاهده بانک ها به طور حتم برخورد خواهد شد.

عسکری گفت: به جز بانک کشاورزی، سایر بانک ها باید ۱۵ درصد از اعتبار خود را به بخش کشاورزی اختصاص می دادند در حالی براساس گزارش گیری صورت گرفته این رقم بین پنج تا ۱۲ درصد است که در بازه زمانی مشخص بانک ها باید پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی را به ۱۵ درصد برسانند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تولید کننده ای به بانک کشاورزی مراجعه کرد و متقاضی سرمایه در گردش باشد بانک بدون توجه به وام قبلی باید نسبت به پرداخت سرمایه در گردش اقدام کند.

عسگری گفت: ارتباط نداشتن حوزه اجرا (دولت، مجلس) با دانشگاه، مشکل اساسی بخش کشاورزی در کشور است که اگر این ارتباط برقرار نشود چون کشاورزی، محور توسعه است به رشد اقتصادی کمک می‌کند و از سوی دیگر غذا به کشاورزی وابسته بوده و تامین غذایی به امنیت ملی گره خورده در آینده نزدیک دچار ضرر و زیان خواهیم شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه مشکلات کشاورزی مشکلات را گردن همدیگر می‌اندازیم و این نشان می‌دهد، نان و غذا به عنوان آینده کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

 در پایان سفر سه روزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به گلستان که شامگاه دیشب (شنبه) به پایان رسید مقرر شد جمعی از مدیران استانی به همراه استاندار با حضور در کمیسیون کشاورزی و همراهی وزیر جهادکشاورزی و محیط زیست مصوبات این سفر را برای عملیاتی شدن به دستگاه های اجرایی ابلاغ کنند.

مطابق داده های سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

اقتصاد اصلی استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است

نظر شما