شناسهٔ خبر: 54298820 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک گام تا تکمیل طرح‌های نیمه تمام

بیمارستانی که پس از سه دهه از کما خارج شد

شهریار - ایرنا - این روزها با مصوبات سفر رئیس جمهور به شهرستان شهریار، بارقه های امیدی برای تکمیل و بهره برداری از آغاز عملیات اجرایی بیمارستان امام خمینی (ره) که قریب به چهار دهه از تصمیم به راه اندازی آن می گذرد، شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرستان شهریار در غرب استان تهران، با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر، بر اساس شاخص های ارزیابی در اسناد توسعه استان از وضعیت محدودیت شدید در سرانه تخت بیمارستانی رنج می برد.

این موضوع دست مایه این بود که آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در سفر به غرب استان تهران که در اواخر فروردین امسال رخ داد، سری به پروژه نیمه تمام بیمارستان امام خمینی(ره) بزند و در جریان علت تاخیر در اجرا و بهره برداری از آن قرار گیرد.

این بازدید موجب شد تا یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به غرب استان تهران، تسریع در عملیات عمرانی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شهریار و لزوم تکمیل آن تا پایان سال ۱۴۰۱ باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز سوم اردیبهشت در ادامه برنامه‌های سفر به شهرستان‌های غرب استان تهران ضمن بازدید از بیمارستان نیمه تمام امام خمینی شهریار، در گفتگو با پیمانکار و مسئولین وزارت بهداشت و درمان، از مشکلات و موانع تکمیل و معطلی ۳۰ ساله مطلع شد.

دولت سیزدهم و بارقه های امید برای راه اندازی بیمارستان شهریار

رییس جمهور معطلی چندین ساله برای افتتاح پروژه‌هایی مانند بیمارستان شهریار را غیرقابل قبول دانست و اظهار داشت: امروز پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در سراسر کشور به شکل نامناسبی مقابل دیدگان مردم قرار دارد که ضرورت دارد به سرعت آنها را سروسامان دهیم.

رییسی در ادامه با تاکید بر اینکه در مدت زمان کمتر از یکسال این بیمارستان باید تکمیل شود از وزارت بهداشت و درمان خواست تا همزمان روند جذب نیرو و تأمین تجهیزات بیمارستان را شروع کند تا همزمان با تکمیل بیمارستان زمینه افتتاح کامل آن فراهم شود.

در شورای اداری پایان سفر رئیس جمهور به شهرستان های غرب استان تهران که با حضور آیت الله رئیسی برگزار گردید، بنا شد تا با تزریق اعتبار مورد نیاز و تحویل این پروژه به پیمانکار جدید با نظارت استانداری، تا پایان سال بیمارستان امام خمینی(ره) تکمیل و تجهیز شود.

یکی دیگر از مصوبات مهم مطرح شده اتصال سه شهرستان قدس, ملارد و شهریار به خطوط مترو بود. بنا شد برای تامین این مطالبه، با محوریت شهرداری های سه شهرستان و با کمک دولت، خط مترو مورد نظر احداث شود.
از دیگر مصوبات این سفر برای شهرستان شهریار, ارتقا جایگاه اداری آن و تبدیل به فرمانداری ویژه شدن بود.

سه دهه تعلل در ساخت بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار

بهمن سال ۱۴۰۰ محسن منصوری استاندار تهران بازدیدی از روند ساخت بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار داشت و در حاشیه آن اعلام کرد: کار ساخت پروژه بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شهریار سه دهه قبل توسط بخش خصوصی و خیرین حوزه سلامت آغاز و در مقطعی کار ساخت این پروژه به دولت سپرده شد که علی رغم کارهای خوب گذشته متاسفانه تاکنون پیشرفت کندی داشته است.

دولت سیزدهم و بارقه های امید برای راه اندازی بیمارستان شهریار

وی ادامه داد: تا ۲ هفته قبل این طرح از نظر حقوقی مشکل داشت و با جلسه‌ای که با بیست عضو اثرگذار و تصمیم ساز در اجرای طرح داشتیم، مشکل حقوقی با تصمیم حاکمیتی و پذیرش ریسک از سوی استانداری تهران با در نظر گرفتن حقوق بیت المال، رفع شد و مجددا در حال تکمیل است.

وعده صادق دولت

بیمارستان امام خمینی(ره) به گفته امیرعباس شفیع زاده فرماندار شهرستان شهریار، هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تامین اعتبار مورد نیاز می تواند به تکمیل عملیات عمرانی و تجهیز آن کمک کند.

شفیع زاده خبر از فعالیت شبانه روزی و پیگیری مجدانه دولت برای تکمیل هرچه سریعتر این بیمارستان داد و افزود: تکمیل این پروژه نیاز به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که این رقم در سفر رئیس جمهوری به این شهرستان به تصویب رسیده است.

وی رئیس جمهوری و دولت سیزدهم را صادق الوعد خواند و تاکید کرد: بر اساس وعده داده شده، اکنون روند جذب و استخدام نیروی انسانی برای این بیمارستان با جدیت دنبال می شود تا در نهایت پایان سال شاهد بهره برداری از این بیمارستان باشیم.

شهرستان شهریار به علت موقعیت جغرافیایی، فضای سبز وسیع، گردشگر پذیری و روند رشد شهری و ساخت و سازهای گسترده در آن، به امکانات زیر ساختی و خدماتی به ویژه در حوزه درمان نیاز دارد.

بنا بر اسناد توسعه ای و آمایشی استان تهران، شهرستان شهریار نیاز به حداقل یک هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی دارد.

این در حالی است که هم اکنون فقط ۲ بیمارستان امام سجاد (ع) با ۱۷۰ تخت و بیمارستان جانبازان اعصاب و روان با ۱۱۰ تخت فعال هستند و در صورت بهره برداری از بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی(ره) در شهریار، بخشی از نیاز این شهرستان به سرانه درمانی برطرف می شود.

اگرچه بناست در طرح توسعه تعداد تخت های بیمارستانی امام سجاد به ۲۰۷ مورد افزایش یابد، اما این رقم در نبود و به بهره برداری نرسیدن بیمارستان امام خمینی (ره) نمی تواند تاثیر چندانی در بهبود این سرانه و خدمات درمانی داشته باشد.

زمین ۴۳ ساله برای بیمارستان شهریار

در سال ۱۳۵۸، خیری زمین پنج هکتاری در منطقه ای با دسترسی مناسب برای ساخت بیمارستان در شهریار اهدا و چند ماه دیگر نیز خیر دیگری چهار هکتار زمین به این محدوده اضافه می کند تا این بیمارستان در زمینی به مساحت ۹ هکتار احداث شود.

با وجود اهدای زمین در سال ۱۳۵۸، عملیات اجرایی این طرح به طور رسمی از سال ۱۳۷۲ آغاز می شود.

دولت سیزدهم و بارقه های امید برای راه اندازی بیمارستان شهریار

شیوع کرونا و نیاز به تخت بیمارستانی

نورالله طاهری فرماندار سابق شهرستان شهریار ۲ سال قبل در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که عملیات اجرایی این بیمارستان به موسسه خیریه ای که هیچ مسئولیتی در رابطه با ساخت آن نداشت و گروهی که سرمایه ای در اختیار نداشتند سپرده شده بود. این موسسه خیریه نه مسئولیتی داشت و نه به کسی پاسخگو بود ضمن آنکه پس از تحویل طرح به دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت مستمر با کارشکنی، مانع از پیشرفت و اجرای آن می شد.

طاهری ضمن سخنان خود این مطلب را نیز گفت که دانشگاه علوم پزشکی کار را به این موسسه سپرده بود و پس از پیگیری موفق شدیم تا این موسسه را از روند اجرایی بیمارستان حذف و در نهایت ادامه کار را به پیمانکار جدید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران واگذار کنیم.

فرماندار سابق شهریار این مساله را نیز اعلام کرده بود که شیوع کرونا و نیاز به تخت بیمارستانی تاثیر بسزایی در جدیت مسئولیت برای تکمیل و به بهره برداری رساندن این بیمارستان داشت.

مسئولان استان طی سال های گذشته بارها از روند ساخت این بیمارستان بازدید و افسوس و تاسف های خود را نیز اعلام کرده و در نهایت گفته اند که تمام تلاش خود را برای به سرانجام رساندن این طرح به کار می گیرد و اعتبار مورد نیاز را نیز اختصاص می دهند.

با همت دولتمردان سیزدهم و با توکل به خدا و تلاش مسئولان امیداست که گره کار بهره برداری و به سرانجام رساندن این طرح ۴۳ ساله به دست دولت سیزدهم باز و بارقه های امید به بهبود زیر ساخت ها در شهرستان شهریار بیش از پیش روشن شود.

نظر شما