شناسهٔ خبر: 54298254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا حجت‌الاسلام رئیسی به مسقط رفت؟/ دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به عمان

سفر رئیس جمهور ایران به مسقط، اولین سفر ایشان به عمان در دوره سلطان جدید این کشور و پنجمین سفر خارجی رئیس‌جمهور در ۹‌ ماه فعالیت دولت سیزدهم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، ارتباط تاریخی دو طرف تنگه هرمز اگرچه از قرن‏‌ها پیش شروع شده بود، اما در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم حول مسأله بنادر چابهار و عباس و جزایر قشم و هرمز و بحرین عینیت بیشتری یافت.

ساکنان عمان در قرن گذشته روابط سیاسی و اقتصادی بسیار نزدیکی با ایران داشته و تجار و سیاحان دو منطقه مرتب در رفت و آمد بوده‌اند.

عمان و سلطان هیثم سعی کرده‌اند به تناسب جایگاه و وزن خود تلاش‌هایی را برای میانجیگری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا با هدف احیای برجام داشته باشند.

از گذشته تلاش‌های میانجیگرانه عمان فقط معطوف به حوزه پرونده هسته‌ای نبوده بلکه در سایر حوزه‌ها هم سعی شده است حتی‌المقدور اختلافات و تنش‌ها بین ایران و آمریکا کاهش یابد؛ بنابراین تبادل زندانیان دوتابعیتی و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران هم از دیگر محور‌های وساطت عمان و سلطان این کشور بوده است.

سفر رئیس جمهور ایران به مسقط، اولین سفر او به عمان در دوره سلطان جدید این کشور و پنجمین سفر خارجی در ۹‌ ماه فعالیت دولت سیزدهم است. از طرفی در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به عمان سفر کردند.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی ازجمله برنامه‌های سفر یک روزه رئیسی به این کشور بود.

در همین باره حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی، سفیـر سابق ایران در عمان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عمان، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی هر دولتی که در جمهوری اسلامی بر سرکار آمده، عمان بلافاصله هیئتی ارسال کرد و سعی کردند که روابط بین تهران و مسقط همواره گرم و رو به جلو باشد. همچنین یکی از کار‌های مهم و مثبت ایجاد شده بین دو کشور این است که ویزا بین ایران و عمان برداشته شد و تجار و گردشگران ایرانی می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند و بالعکس عمانی‌ها هم می‌توانند، برای گردشگری و سفر سلامت به ایران سفر کنند.

رئیس جمهور دوشنبه قبل از عزیمت به مسقط در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره سفر خود به عمان گفت: در این سفر روابط تجاری دو کشور ایران و عمان حتما ارتقا می‌یابد.

رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر با همکاری دستگاه‌های مختلف اداری تفاهم نامه‌هایی بین دو کشور به امضا می‌رسد و اجراییات آن به دنبالش پیگیری می‌شود. سفر به عمان در راستای توسعه سیاست همسایگی انجام می‌شود این سفر و از نظر ما بسیار دارای اهمیت است.

سفر رئیس جمهور کشورمان به عمان می‌تواند فرصت بیشتری برای حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای و پرونده‌های دیگر مانند بحران یمن که در تحقق صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان تاثیر گذار است، ایجاد کند. دیپلماسی عمان نقش مهمی در نزدیک کردن رویکرد‌های جمهوری اسلامی ایران با برخی کشور‌ها داشته که همواره نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است.

کمک‌های عمان در مذاکرات ایران و عربستان

عمان همچنین در مذاکرات ایران و عربستان نیز نقش ایفا کرده است. وزیر امور خارجه عمان ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی با روزنامه مصری «اخبار الیوم» با بیان اینکه به نتیجه رسیدن گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی به ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد، تأکید کرد که این کشور از تلاش‌های صورت گرفته برای دست‌یابی به توافق بین دو طرف حمایت می‌کند.

وی گفت: «عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دو کشور همجوار بزرگ هستند که ما در مجاورت آن‌ها قرار داریم و در نتیجه ما از تلاش‌های صورت گرفته حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها در راستای تقویت امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه ما ثمربخش باشد». البوسعیدی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره فرض به موفقیت رسیدن این گفتگو‌ها و تأثیر آن بر وضعیت منطقه خلیج فارس بیان کرد: «سلطنت عمان از گفتگو‌ها و همکاری‌های مثبتی که هدف آن تقویت منافع جمعی کشورهاست، استقبال می‌کند. ما اعتقاد داریم که این امر می‌تواند از راه روابط و رایزنی‌های دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه محقق شود»

به گزارش دفاع‌پرس، اواسط مهر سال گذشته نیز علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به مسقط سفر و با مقامات عمانی از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

باقری در این دیدار با تاکید بر سیاست دولت جدید مبنی بر تعامل بیشتر با همسایگان، روابط با عمان را روابطی دوستانه و نمونه خواند. وزیر خارجه عمان هم روابط دو کشور همسایه را بر پایه اعتماد خواند و جمهوری اسلامی ایران را کشوری محوری در منطقه توصیف کرد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما