شناسهٔ خبر: 54297845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

زلنسکی: دونباس اوکراینی خواهد ماند

صاحب‌خبر -

پس از گذشت بیش از سه ماه از حمله ارتش روس به اوکراین، جنگ همچنان و خصوصا در مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک این کشور ادامه دارد.  فرمانده لوهانسک از احتمال عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی خبر داده و هدف از آن را محاصره نشدن عنوان کرده است. ولودیمیر زلنسکی هم می‌گوید اطمینان دارد که دونباس برای همیشه بخشی از اوکراین باقی خواهد ماند. همزمان تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه ادامه دارد و مسکو می‌گوید در ازای لغو این تحریم‌ها حاضر است به محاصره بنادر اوکراین پایان دهد تا صادرات غلات به جهان از سر گرفته شود. در همین حال فشارهای بین‌المللی برای بررسی اقدامات روسیه در دادگاه بین‌المللی کیفری نیز ادامه دارد. دادستان این دیوان بین‌المللی مستقر در لاهه هلند از مسکو خواسته است در تحقیقات جنایات جنگی که ادعا می‌شود روس‌ها مرتکب شده‌اند، با این نهاد همکاری کند. گلریزان شهروندان لیتوانی برای خرید پهپاد ۵ میلیون یورویی برای اوکراین  صدها لیتوانیایی برای نشان دادن همبستگی خود با اوکراین برای خرید پهپاد نظامی پیشرفته در یک گلریزان شرکت کردند. بنیانگذاران این ایده می‌گویند در کمتر از سه روز ۳ میلیون یورو از مجموع ۵ میلیون یورو مورد نیاز برای خرید پهپاد نظامی بیرق‌دار TB2 ساخت ترکیه جمع آوری شده است.  پشتا پترو، سفیر اوکراین در لیتوانی ضمن تشکر از مردم این کشور می‌گوید این نخستین بار در تاریخ است که مردم عادی برای خریداری تسلیحات نظامی پول جمع می‌کنند.  لیتوانی از ابتدای حمله روسیه به اوکراین، تجاوز نظامی مسکو را محکوم کرده و اقدامات نیروهای روس در اوکراین را مصداق «نسل‌کشی» دانسته است. 

قرارداد ۶۲۵ میلیون دلاری ارتش آمریکا برای جایگزینی تسلیحات ارسال شده به اوکراین
ارتش آمریکا قراردادی به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار با شرکت رایتئون تکنولوژی برای تولید موشک‌های ضد هوایی استینگر به امضا رسانده است. این مهمات قرار است جایگزین تسلیحاتی شوند که در ماه‌های اخیر به اوکراین فرستاده شده است.  بر اساس این قرارداد، قرار است ۱۴۶۸ استینگر جدید برای ارتش آمریکا ساخته شود. ارزش این قرارداد که تکمیل آن ۳۰ ماه طول خواهد کشید می‌تواند با هزینه‌های اضافی به ۶۸۷ میلیون دلار برسد.  آمریکا از ماه فوریه تا کنون حدود هزار و ۴۰۰ موشک ضدهوایی استینگر به اوکراین تحویل داده است. 

مین‌زدایی از اوکراین ممکن است ۵ سال طول بکشد 
کارشناسان می‌گویند روسیه به اندازه‌ای مهمات و مین‌ در اوکراین بر جای گذاشته که تخمین زده می‌شود پاکسازی مناطق بازپس‌گیری شده توسط دولت اوکراین حتی ممکن است ۵ سال طول بکشد و تلفات جانی و مالی ناشی از اینگونه مهمات رو به افزایش است. گفته می‌شود حتی در صورتی که ارتش اوکراین بتواند شهرها و مناطق خود را آزاد کند، روند بازگشت مردم به خانه‌های خود طولانی‌تر خواهد بود. 

فرماندار لوهانسک: ممکن است سربازان اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی شوند
سرگئی گایدای، فرمانده منطقه لوهانسک، ادعای روسیه مبنی بر محاصره شهر سورودونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد اما در عین حال تایید کرد که سربازان اوکراینی ممکن است برای حفظ جان خود مجبور به عقب‌نشینی شوند.  گایدای در کانال تلگرام خود با بیان این مطلب همچنین اضافه کرد که روس‌ها توانسته‌اند یک هتل‌ و ترمینال‌ اتوبوس را تصرف کنند. 

زلنسکی: دونباس اوکراینی خواهد ماند
ولودیمیر زلنکسی، رئيس جمهوری اوکراین می‌گوید اطمینان دارد که دونباس همچنان بخشی از اوکراین باقی می‌ماند. پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه روسیه توانسته لیمان را تصرف کند و شهر سورودونتسک را نیز مورد حمله قرار دهد، رئيس جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه خود تاکید کرد که نیروهای اوکراینی تا حد توان از خاک این کشور دفاع خواهند کرد.  زلنسکی در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی خود گفت: «تا جایی که منابع دفاعی ما اجازه دهد از سرزمین خود محافظت خواهیم کرد. اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سورودونتسک مال آنها خواهد بود، سخت در اشتباه هستند. دونباس اوکراینی خواهد ماند.»

نظر شما