شناسهٔ خبر: 54297506 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس صنعت خودرو:

واردات خودرو هیچ اثر مطلوبی بر کیفیت و قیمت خودرو نخواهد گذاشت

شهریاری، کارشناس صنعت خودرو گفت: واردات خودرو نه تنها هیچ اثر مطلوبی بر کیفیت و قیمت خودرو نخواهد گذاشت، بلکه با قرار دادن بازار داخل در اختیار دیگران فرصت ها را هم از دست خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو که از موافقان آزادسازی واردات و تجارت آزاد و در عین حال منتقد صنعت خودرو داخلی است گفت: واردات خودرو نه تنها هیچ اثر مطلوبی بر کیفیت و قیمت نخواهدگذاشت بلکه با قرار دادن بازار داخل در اختیار دیگران فرصت ها را هم از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه واردات خودرو اثرات ارزی به دنبال دارد افزود: به جای واردات خودرو که ارزبری زیادی هم دارد می توان از خودروساز حرفه ای دعوت کرد تا یک رقابت واقعی ایجاد شود. منظور از رقابت، ایجاد یک محیط کسب و کار مشابه کشورهای پیشرفته در حوزه مالیات، بیمه، تکنولوژی، تیراژ تولید و طراحی خودرو است.

شهریاری با تصریح بر اینکه خودروسازان بخش خصوصی کوچک و بزرگ در حد مونتاژ کار باقی ماندند و عملاً طراحی خودرویی صورت نگرفته اظهارکرد: ما فقط در یک مقطع از زمان، خودروی سمند را تولید کردیم که یک خودروی ملی است اما این هم به دلایلی عقیم ماند.

وی وجود مدیران دولتی و نبود امکان رقابت را از عوامل افول صنعت خودروسازی دانست و گفت: صنعت خودروسازی با تصویب قانون عملاً از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرد تا سال ۱۳۸۴ که از مسیر خارج شد.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بازار ارز متأثر از چندین عامل است اظهارکرد: برنامه توسعه اقتصادی کشور باید توسط حکومت و نه دولت، تکمیل و تعیین شود اما هنوز تعریف درستی از برنامه توسعه اقتصادی نداریم و جزیره ای و غیریکپارچه عمل می کنیم.

شهریاری معتقد است که تعرفه گذاری دولت با تأمین امکانات همراه است و اگر تعرفه را به صفر برسانیم فقط یک فضای تولید برای تولیدکننده خارجی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه ما در صنعت قطعه سازی به رشد و قابلیت خوبی رسیده بودیم و هنوز هم این قابلیت را داریم گفت: دلیل این رشد، وجود فضای رقابتی و بخش خصوصی بود اما متاسفانه مدیران دولتی همین شرکت های بخش خصوصی را هم از بین بردند.

شهریاری افزایش نرخ دستمزد، وجود نیروی مازاد در صنعت خودرو، عدم تأمین منابع مالی و تیراژ محدود تولید را از جمله عوامل موثر بر افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو برشمرد و گفت: وقتی این عوامل وجود دارند واردات خودرو چگونه می تواند قیمت تمام شده تولید خودرو را کاهش دهد!؟

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در شرایط عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، استقبالی از تولید داخل و سرمایه گذاری نخواهد شد اظهارکرد: تنها عاملی که می تواند قیمت خودرو و بازار خودرو را کنترل کند ایجاد رقابت و تعادل در عرضه و تقاضاست.

نظر شما