شناسهٔ خبر: 54296957 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی با رویکردهای دانش‌بنیان در همدان

همدان- صنایع تبدیلی و تکمیلی از ارکان مهم بخش کشاورزی است اما با ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی مبتنی بر فناوری روز و با توجه به توان شرکت‌های دانش‌بنیان در همدان ارزش‌افزوده و ارزآوری بیشتری رقم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: همدان به‌عنوان یک استان کشاورزی باید که نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی بیش‌ازپیش به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد هرچند طی سال‌های گذشته تا حدودی به این مهم توجه شده است.

صنایع تبدیلی درزمینهٔ محصولات مرغوبی مانند سیب‌زمینی، سیر، انگور و کشمش، سیب، گردو، آلو و ... در استان برای صادرات و مصرف داخلی نیازمند وجود چندین برند قدرتمند است تا توانایی رقابت با برندهای مطرح را داشته باشد و از طرفی به مسائل و مباحث دانش‌بنیان توجه کند.

بهار به‌عنوان یک شهرستان کشاورزی بیشترین تولید سیب‌زمینی کشور را به خود اختصاص داده و وجود شهرک صنایع غذایی در این شهرستان باعث شده درزمینهٔ صنایع تبدیلی موفق‌تر بوده و سالانه حجم زیادی ترشیجات و شوری جات صادر کند که در گفتگو با یکی از فعالان این عرصه وضعیت را بیشتر جویا شدیم.

مدیر کارخانه صنایع غذایی خوش‌طعم بهار در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه این مجموعه پنج سال پیش افتتاح‌شده است، اظهار کرد: ۴۳ محصول در شرکت خوش‌طعم بهار تولید می‌شود و محصولات شرکت را هر مشتری خریداری کرده از آن راضی بوده است.

بیشتر مواد اولیه این کارخانه از استان همدان تهیه و در فصل‌های دیگر مواد اولیه از خارج استان خریداری می‌شود

خاکپور با اشاره به اینکه بیشتر مواد اولیه این کارخانه از استان همدان تهیه و در فصل‌های دیگر مواد اولیه از خارج استان خریداری می‌شود، ادامه داد: دو کارخانه مطرح بهروز و کاله از ما برای تهیه سس هزار جزیره خیار شور خریداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه در برنامه داریم که رب و مربا هم‌ به محصولات شرکت اضافه کنیم، افزود: کنترل کیفیت یکی از ارکان اساسی است.

مدیر کارخانه صنایع غذایی خوش‌طعم بهار بابیان اینکه تمام‌ محموله‌های کارخانه زیر نظر کنترل واحد کنترل کیفیت است، اضافه کرد: در واحد کنترل کیفیت آزمایش‌های فیزیکی، شیمی و میکروبی انجام می‌شود.

لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی با رویکردهای دانش‌بنیان در همدان

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ و آغاز به کار کارخانه فقط هفت نوع محصول تولید می‌کردیم، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ کارخانه از گرید B به گرید A ارتقا پیدا کرد.

خاکپور با اشاره به اینکه ۶۰ نفر در کارخانه مشغول به کار هستند، ادامه داد: در فصل‌های پرکار تعداد کارکنان کارخانه به ۱۰۰‌ نفر هم می‌رسد.

۳۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و ۲۰ میلیارد تومان برای طرح توسعه سرمایه‌گذاری شده است
وی با اشاره به اینکه امسال ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مجموعه انجام‌شده است، افزود: درمجموع ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و ۲۰ میلیارد تومان برای طرح توسعه سرمایه‌گذاری شده است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام« تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی» نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این نام‌گذاری در حوزه کشاورزی بسیار کاربرد دارد.

محمدرضا شهسواری با اشاره به اینکه در ارتباط با شعار سال چند موضوع اصلی پیگیری می‌شود، ادامه داد: موضوع نخست تولید است و یکی از مهم‌ترین محورهای تولید بخش کشاورزی است.

جهاد کشاورزی استان همدان برنامه دارد میزان تولید را به‌اندازه‌ای افزایش دهد که خود را به رشد اقتصادی استان و هدف‌گذاری نزدیک کند

وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی استان همدان برنامه دارد میزان تولید را به‌اندازه‌ای افزایش دهد که خود را به رشد اقتصادی استان و هدف‌گذاری نزدیک کند، افزود: هشت درصد رشد اقتصادی در کشور و ۷.۵ درصد رشد اقتصادی استان برنامه‌ریزی‌شده است، اما رشد اقتصادی برای بخش کشاورزی ۸.۷ درصد پیش‌بینی‌شده که رقم بزرگی است.

وی با تأکید بر اینکه اعتقادداریم که بخش کشاورزی ظرفیت تحقق رشد اقتصادی ۸.۷ درصدی را دارد، اضافه کرد: ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید در برنامه است.

لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی با رویکردهای دانش‌بنیان در همدان

شهسواری در رابطه با واحدهای تولیدی راکدی که می‌توان آن‌ها را فعال کرد و واحدهایی که ظرفیت خالی دارند، بیان کرد: این واحدها می‌توانند پنج هزار تن تولید داشته باشند و واحد تولیدی با یک هزار تن ظرفیت می‌تواند تولید خود را به هزار تن برساند.

وی در ادامه به موضوع دانش‌بنیان اشاره کرد و بابیان اینکه در حوزه دانش‌بنیان دو برنامه داریم، ادامه داد: باید شرکت‌های دانش‌بنیان را به نحوی افزایش دهیم که حداقل ۲۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور باشد.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۵۷ واحد دانش‌بنیان در استان همدان ثبت‌شده و فعالیت می‌کنند، افزود: تعداد شرکت‌ها در برنامه پارک علم و فناوری باید به ۹۰ مورد برسد و در سال ۱۴۰۱ باید ۱۸ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شود.

در حوزه دانش‌بنیان مکلف هستیم ۲۰ درصد اراضی و ظرفیت‌های کشاورزی را زیر نفوذ برنامه‌های دانش‌بنیان قرار دهیم

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌بنیان مکلف هستیم ۲۰ درصد اراضی و ظرفیت‌های کشاورزی را زیر نفوذ برنامه‌های دانش‌بنیان قرار دهیم، اضافه کرد: در حوزه اشتغال هم سه هزار و ۲۰۰ نفری تعهد داریم.

شهسواری با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۱۰ درصد تعهد اشتغال بخش کشاورزی محقق شد، عنوان کرد: سال گذشته تعهد اشتغال بخش کشاورزی دو هزار و ۶۲۰ نفر بود که برای دو هزار و ۸۶۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی بابیان اینکه در حوزه دانش‌بنیان واحد تولیدی خوش‌طعم بهار و واحدهای دیگر روش‌های جدیدی را در حوزه‌های کاری خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: ۲۰ سال پیش از روش‌های سنتی و ابتدایی و مبتنی بر دانش قدیمی استفاده می‌شد اما امروزه به مدد توسعه تکنولوژی در کشور از مبانی دانشی استفاده می‌شود.

۴۵ واحد تولیدی بخش کشاورزی در استان همدان شرکت فناور و از برنامه مدرن روز استفاده می‌کنند

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۴۵ واحد تولیدی بخش کشاورزی در استان همدان شرکت فناور و از برنامه مدرن روز استفاده می‌کنند، افزود: به دنبال توسعه شرکت‌های فناور هستیم.

لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی با رویکردهای دانش‌بنیان در همدان

وی بابیان اینکه هر چه سطح اطلاعات فنی و سطوح تکنولوژی در واحدهای تولیدی ارتقا پیدا کند می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان می‌توانیم نسبت به بقیه استان‌های کشور یک‌ گام جلوتر باشیم ضمن اینکه بخش خصوصی استان توانسته از دیگر استان‌ها جلوتر باشد.

هر چه روی ظرفیت‌های درست استان برنامه‌ریزی کنیم به فروش مطلوب محصولات کشاورزی در بازار کمک می‌کنیم

شهسواری بابیان اینکه هر چه روی ظرفیت‌های درست استان برنامه‌ریزی کنیم به فروش مطلوب محصولات کشاورزی در بازار کمک می‌کنیم، بیان کرد: امروز تبلیغ به نخریدن محصولات گران شده می‌کنند، مردم تصور می‌کنند با این نخریدن‌ها به دولت صدمه می‌زنند درصورتی‌که تولیدکننده صدمه می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه دو شرکت و برند معتبر ملی خیار شور موردنیاز خود را از شرکت خوش‌طعم بهار خریداری می‌کنند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد یک اتفاقی در تولید این محصول رخ‌داده که می‌تواند یک موضوع دانش‌بنیان و فناوری باشد.

فناوری و دانش‌بنیان بودن الزاماً نیازمند تجهیزات عجیب‌وغریب نیست بلکه با روش‌ها خاص و تعیین‌کننده می‌توان اقدامات دانش‌بنیان و فناورانه انجام داد

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: فناوری و دانش‌بنیان بودن الزاماً نیازمند تجهیزات عجیب‌وغریب نیست بلکه با روش‌ها خاص و تعیین‌کننده می‌توان اقدامات دانش‌بنیان و فناورانه انجام داد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان هم بابیان اینکه صنایع شوری جات، ترشیجات و گیاهان دارویی در شهرستان بهار رو به توسعه است، اظهار کرد: با بحران آب در استان و کشور مواجه هستیم و باید کشاورزی را به سمت کشت محصولات کم آب بر سوق دهیم.

حسن محمدی با اشاره به اینکه شهرستان بهار درزمینهٔ صنایع تبدیلی رتبه نخست را دارد، ادامه داد: ۱۲۳ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بهار قرار دارد و بهار مقام‌ نخست در صنایع تبدیلی است.

لزوم توجه به فرآوری محصولات کشاورزی با رویکردهای دانش‌بنیان در همدان

وی بابیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح صنایع تبدیلی در استان همدان در حال احداث است، افزود: ۱۱۳ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان بهار در دست‌ساخت هستند.

یک‌ واحد فراوری سیب‌زمینی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در شهرستان بهار در حال ساخت است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه یک‌ واحد فراوری سیب‌زمینی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان در شهرستان بهار در حال ساخت است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این واحد تا فروردین ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

وی بابیان اینکه شرکت سرزمین میوه‌های شادمان آروند با سرمایه‌گذاری خارجی و با مجوز مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان طرح خود را درزمینهٔ فرآوری میوه، سورت و بسته‌بندی محصولات کشاورزی آغاز کرده است، بیان کرد: این واحد دارای سردخانه با ظرفیت تولیدی ۱۰۰ هزار تن در سال و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان است.

محمدی بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان همدان در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری گذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال مستقیم برای دو هزار و ۴۵۰ نفر در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه این ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی در حال ساخت توان تولید ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات و توان فرآوری یک هزار و ۴۰۰ تن محصولات خام کشاورزی دارد، اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این ۱۸۰ واحد بین ۳۰ تا ۹۵ درصد است.

بی‌تردید وجود ظرفیت‌های کشاورزی در استان همدان فرصت خوبی برای توسعه بخش‌های مختلف ازجمله بخش صنایع تبدیلی به شمار می‌رود و در این راه باید سرمایه‌گذاری خوبی انجام شود.

برای ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه باید از سرمایه‌گذاران این بخش استقبال ویژه به عمل آید و بافرش قرمز به استقبال آنان رفت چراکه با سرمایه‌گذاری درست و اصولی در این بخش می‌توان به بهره‌وری بالاتر، تولید مرغوب، صادرات، اشتغال و ... کشور کمک کرد.

نظر شما