شناسهٔ خبر: 54293979 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ارتباط نداشتن حوزه اجرا و دانشگاه، مشکل اساسی بخش کشاورزی است

گرگان - ایرنا - رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط نداشتن حوزه اجرا (دولت، مجلس) با دانشگاه، مشکل اساسی بخش کشاورزی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدجواد عسگری عصر شنبه در جلسه مشترک اعضای این کمیسیون با شورای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهارداشت: اگر این ارتباط همچنان برقرار نباشد، در آینده نزدیک دچار ضرر و زیان خواهیم شد، چون کشاورزی، محور توسعه است به رشد اقتصادی کمک می‌کند و از سوی دیگر غذا به کشاورزی وابسته بوده و تامین غذایی به امنیت ملی گره خورده است.

عسگری بیان کرد: متاسفانه در حوزه مشکلات کشاورزی، در نشست‌های مختلف، مشکلات را گردن همدیگر می‌اندازیم و این نشان می‌دهد، نان و غذا به عنوان آینده کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشاورزی اندک سرمایه‌گذاری شود، بدون شک، سه برابر صنعت در کشور بازدهی خواهد داشت و حوزه کشاورزی بزرگترین بهره‌بردار در کشور محسوب می‌شود.

عسگری ادامه داد: امنیت غذایی مبحث مهمی است که متاسفانه روی این مساله کار نشده و تنها همه نظاره‌گر بودیم و باید تعارفات را امروز کنار بگذاریم.

وی یادآور شد: با وجود سه هزار هیات علمی در مرکز تحقیقات و هفت هزار هیات علمی در دانشگاه‌ها متاسفانه بازدهی و بهره‌برداری کافی در جهت حل مشکلات حوزه کشاورزی برداشته نشده است.

عسگری تصریح کرد: کشاورزی ظرفیت بالایی در حوزه صادرات دارد و امروز ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف ما به محصولات کشاورزی ایران علاقمند هستند که اگر ظرفیت صادرات کشاورزی به درستی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، حتی می‌توانیم شیر نفت کشور را ببندیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سهم کشاورزی در بخش دانش‌بنیان تنها چهار درصد است، گفت: در این حوزه هم قانونگذار، مجلس و دانشگاه مقصر هستند.

عسگری افزود: در بخش عوامل تولید محصولات کشاورزی، در حوزه‌های خاک و آب با بحران جدی مواجه هستیم، بطوری که دشت‌های حاصل‌خیز در حال نابودی است و حتی از بحران‌ها هم عبور کردیم.

وی یادآور شد: یکی از مسایلی که در حوزه کشاورزی حل شد، مربوط به بخش شورای قیمت‌گذاری بود که قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را از شورای اقتصاد گرفتیم و به کشاورزان سپردیم که نتیجه آن قیمت عقلانی امروز گندم است.

عسگری تصریح کرد: در حوزه صادرات هم زمانی که جلوی صادرات چهار محصول را بدون نظر این کمیسیون گرفتند، بلافاصله آن مصوبه را ملغی کردیم تا کشاورزان دچار ضرر و آسیب نشوند.

رییس کمیسیون کشاورزی گفت: در حالی که کشورهای دنیا از بخش صادرات محصولات کشاوروزی، درآمدهای ارزی و اشتغال بالایی دارند، اما در کشور جلوی صادرات گرفته می‌شود که این نشان از ضعف و نداشتن مدیریت در بخش صادرات است.

عسگری یادآور شد: هر چند می‌دانیم که دنیا دچار تغییرات اقلیمی شده، اما باید چاره‌اندیشی کرد و در راستای مطالبات مردمی، باید پاسخگوی آحاد جامعه و نسل‌های آینده باشیم.

وی تاکید کرد: اگر علم و دانشگاه و بخش اجرایی کشور در کنار هم باشند، بدون شک، تحول عظیمی در حوزه کشاورزی خواهیم داشت و نباید از یاد ببریم که جنگ آینده، جنگ آب و غذا با هم خواهد بود

عسگری افزود: اعتقاد داریم که فردا دیر است و باید از الان در کنار هم بودن را شروع کرد و از سوی دیگر مقالاتی که ارائه می‌شود، باید تاثیرگذار باشد.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به دعوت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای به گلستان سفر کردند و در این سفر سه روزه شماری از طرح های بخش مربوط به این کمیسیون در استان بازدید دارند.

گلستان ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد که این افراد در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.

پیوند دانشگاه با بخش اجرایی کشور، نقش مهمی در تحقیق و توسعه دارد

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: پیوند دانشگاه با بخش اجرایی کشور، هرجقدر قوی و مستحکم باشد، اثرگذاری و نقش مهمی در مسیر تحقیق، رشد و توسعه خواهد داشت.

علی نجفی‌نژاد عصر شنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با شورای دانشگاه علوم کشاوزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت: طرح‌هایی که امروز در کشور اجرا می‌شود، باید پیوست علمی، دانشی و دانش‌بنیانی داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: تصویب قانون جهش دانش‌بنیان از قوانین مترقی تصویب شده در کشور از سوی مجلس است که می‌تواند در فعالیت‌های دانش‌بنیان جهش و سرعت ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: گلستان قطب تولیدات کشاورزی است و بسیاری از محصولات این استان جزو ۱۰ استان کشور است و حتی در برخی از محصولات مازاد نیاز استان تولید و مابقی آن صادر می‌شود.

رییس دانشگاه علوم کشاورززی و منابع طبیعی گرگان گفت: کشاورزان استان محصولات خود را به علت نبود کارخانجات فراوری، خام فروشی می‌کنند، به همین دلیل میزان سرانه درآمد خانوارهای گلستانی که نیمی از آنان کشاورز هستند، نصف میانگین کشوری است.

نجفی‌نژاد ادامه داد: متاسفانه از سوی دیگر به علت دانش بنیان نبودن کشاورزی در استان، شاهد هدر رفت آب و خاک هستیم، بطوری که آب‌های زیرزمینی افت کرده و از سوی دیگر شاهد فرسایش شدید خاک هستیم.

رییس دانشگاه علوم کشاورززی و منابع طبیعی گرگان اضافه کرد: همچنین از سوی دیگر استفاده از سموم متعدد و بی‌رویه باعث شده از توان این سرزمین در حوزه کشاورزی، بیش از حد استفاده شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با چهار هزار و ۱۰۰ دانشجو و ۱۹۰ عضو هیات علمی، در رتبه‌بندی ISI در ارائه مقالات در بین دانشگاه‌های تخصصی کشور رتبه اول، در بین بیش از چهار هزار دانشگاه جهان در سال ۲۰۲۲ رتبه ۶۵۱ و در تحقیقات رتبه ۲۳۰ را دارد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: این دانشگاه مجری طرح آمایش سرزمین در استان بوده و طرح نجات خلیج گرگان، تدوین سند مدیریت بحران، طرح خلا عملکرد گندم و سایر محصولات کشاورزی، سازگاری با کم‌آبی استان، مدیریت پایدار جنگل‌های شمال و چندین طرح دیگر توسط این دانشگاه انجام شده است.

نجفی‌نژاد افزود: یکی از مهمترین طرح‌های اجرایی شده این دانشگاه به سفارش وزارت جهاد کشاورزی، طرح امنیت غذایی در کشور بود که بخش زیادی از آن انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: یافته‌های این طرح نشان می‌دهد اگر با همین مدیریت منابع مصرفی جلو برویم، در سال ۲۰۳۰ که جمعیت ایران به ۹۳ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ که به ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید، به ترتیب در محصولات کشاورزی ۱۶ و ۴۳ درصد افت خواهیم داشت که در سال ۲۰۵۰، برآوردها نشان می‌دهد، ۲ میلیون شغل بخش کشاورزی از دست خواهد رفت.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: در دانشگاه اگر نشست‌های فصلی و تخصصی برگزار شود، به تقویت و مانایی قوانین حوزه کشاورزی کمک خواهد شد.

غلامرضا منتظری ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس لازم است در کمیته‌های خود، مشاورین و متخصصین مربوطه هر حوزه را انتخاب کنند.

وی افزود: این مشاورین می‌توانند قوانین مزاحم، کم‌اثر و متضاد در همه بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی را احصاء کرده و به کمیسیون مربوطه ارجاع دهند.

نظر شما