شناسهٔ خبر: 54293754 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد؛

اجرای طرح جهش تولید در بیش از ۲۰ هکتار از مزارع دیم فامنین

همدان- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از اجرای طرح جهش تولید در ۲۲ هکتار از دیمزارهای این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور خزایی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از کشاورزان دیم‌کار برای کشت محصولاتی همچون گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و حبوبات درقالب طرح ۵ ساله جهش تولید در دیمزارها در پیش گرفته شده است.

وی، سطح زیرکشت این محصولات در سال زراعی گذشته را برابر ۱۱ هزار و ۵۵ هکتار عنوان کرد و افزود: هدف از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها حذف آیش و افزایش تولید و درآمد با توسعه کشت محصولاتی نظیر گلرنگ، ماشک و کشتهای علوفه‌ای دیم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری، تعهد اجرای طرح در شهرستان به ۲۵ هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش یافته است.

خزایی تصریح کرد: اجرای طرح در سطح، بالغ بر ۲۲ هزار هکتار محقق شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در ادامه یادآور شد: اجرای طرح در قالب کشت بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۰ هکتار گندم دیم، دو هزار و ۶۳۹ هکتار جو دیم و ۲۷۰ هکتار گلرنگ، دو هزار و ۸۱ هکتار حبوبات و گیاهان علوفه‌ای نظیر به خود علوفه‌ای و ماشک اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در این طرح، کشاورزان می‌توانند از مساعدت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بیمه محصول کشاورزی خود بهره مند شوند.

خزایی با اشاره به وجود خشکسالی سال گذشته، از پرداخت غرامت ۸۶۵.۵ میلیارد تومانی در قالب طرح جهش تولید در این زمینه سخن گفت و افزود: از سایر مزایای این طرح، خرید تسهیلاتی ادوات با بازپرداخت ۵ ساله و سود پنج درصد می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این سال زراعی سهمیه شهرستان، تعداد ۵۴ دستگاه انواع دنباله بند نظیر کارنده مستقیم دیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطکی حبوبات، سمپاش وغیره بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین تصریح کرد: از متقاضیان شناسایی شده تعداد ۱۹ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تصریح بر اینکه شناسایی و معرفی متقاضیان استفاده از تسهیلات تا زمان تکمیل ظرفیت زیربخش های تعیین شده همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به اهمیت تأمین علوفه برای دامداران، کشت محصولات علوفه‌ای مانند نخود علوفه‌ای فرصت مناسبی برای تأمین خوراک دام با حداقل هزینه است؛ که در شهرستان دو طرح پایلوت در بخش مرکزی و پیشخور با کشتهایی نظیر نخود علوفه‌ای، ماشک، گلرنگ و غیره اجرا شده است.

وی بر لزوم بهره گیری از دانش روز و آگاهی بخشی به کشاورزان از طریق روش‌های ترویجی و کلاسهای آموزشی در راستای نتیجه گیری بهتر تاکید کرد و افزود: در راستای اهداف طرح، کشاورزان طرف قرار داد به تعداد چهار هزار و ۴۷۳ نفر روز از آموزش‌های لازم بهره مند شده‌اند.

نظر شما