شناسهٔ خبر: 54291695 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد شد

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شد تا زمینه برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این تفاهم نامه همکاری با حضور پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با هدف توسعه شرکت‌های خلاق ودانش بنیان حوزه کودکان و نوجوانان بر بستر «خانه خلاق و نوآوری کانون» به امضا رسید.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، در نشست امضای این تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی و تربیتی وهنری، گفت: کانون یادآور خاطراتی خوش و روزهای خوب برای همه اهالی فرهنگ ، هنر وتعلیم وتربیت است و این ظرفیت را داشته که در طول سال‌ها، پدران و مادران موفق، متولیان فرهنگی توانمند و فهیمی را در سایه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تقدیم جامعه کند. کانون ظرفی است که مظروف‌های گوناگونی چون، نوآوری، فرهنگ، هنر، اندیشه، یادگیری و سرگرمی در آموزش را در خود جای داده است.

کرمی با اشاره به فراهم بودن فرصت و فضا برای پیوند شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به کانون و ارتقای توانمندی‌های حوزه کودکان و نوجوان، گفت: شرکت‌های خلاق می‌توانند بر بستر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خدمات، محصولات نوآور دست‌ساخته‌های فناورانه را ارائه دهند. این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌ها و موضوعاتی که به کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود، تحولی چشم‌گیر را در بهره گیری از نوآوری وفناوری رقم بزنند.

پیوند زیرساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با زیست‌بوم خلاق

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، ایجاد خانه خلاق و نوآوری کانون را گامی در راستای پیوند نوآوری و خلاقیت‌های حوزه کودکان و نوجوانان به بازار متقاضی و جامعه هدف دانست و گفت: این خانه خلاق و نوآوری، متعاقب یکی از بندهای تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری با وزارت آموزش و پرورش، شکل می‌گیرد تا بسترهای لازم برای تجاری سازی محصولات و خدمات حوزه کودک و نوجوان با استفاده از فناوری های نرم، خلاق و دانش بنیان محقق شود.

کرمی با تأکید بر این‌که شرکت های دانش بنیان و خلاق نیازمند بازار خوب هستند و کانون یکی از بهترین بازارها برای شرکت‌های فعال در این حوزه است، ادامه داد: این شرکت‌ها همچنین نیازمند توسعه و ارتقای محصولاتشان هستند که کانون با ظرفیت‌ها، منتورها و راهنمایی‌های خود می‌تواند به عنوان یک راهبر و توسعه دهنده محصولات خلاق حوزه کودک و نوجوان نقش آفرین شود.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به عنوان چشم بینا و به عنوان ناظر حاکمیتی  و پایش‌گر می تواند نقش آفرین باشد و وضعیت کشور در این حوزه را رصد کند؛ همچنین با به کار گیری فضاهای فیزیکی و بناهای مختلفی که در اختیار دارد، می‌تواند توسعه دهنده خلاقیت و نوآوری شرکت ها، در مناطق جغرافیافی مختلف و اقلیم های متنوع کشورمان باشد.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در امر توسعه شرکت‌های خلاق و فرهنگی، نه تنها اشتغال‌زا، ارزش آفرین و فرهنگ‌ساز است، بلکه می‌تواند حافظ سرمایه‌های انسانی بومی و نگه‌داشت آن در هر منطقه از کشور شود. این امر باعث می شود مهاجرت های ناخواسته کاهش یابد و با افزایش جاذبه های محیطی، اقتصادی و فرهنگی، ماندگاری نیروی انسانی خلاق را در مناطق محروم افزایش دهد.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با اشاره به تصویب شکل‌گیری خانه‌های خلاق در استان‌ها عنوان کرد: پیرو سفرهای استانی رییس جمهوری، ایجاد حداقل ۵ خانه خلاق و نوآوری در استان ها و شهرهای بزرگ، در ‌مصوبات این سفرها در دولت سیزدهم لحاظ شده و در دستور کار قرار گرفته است که ظرفیت و زیرساخت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به کمک تحقق این موضوع بیاید.

کرمی ابراز امیدواری کرد به زودی با تجهیز و راه‌انداری خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شاهد هم افزایی، هم‌دلی و هم فکری فعالان خلاق در حوزه کودک و نوجوان باشیم.

حرکت کانون در مسیر تولیدات خلاق

مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تولیدات محتوا را نیازمند پویایی مطابق با مقتضیات امروز دانست و گفت: این تولیدات می‌باید مطابق باشد با آن چه که جامعه و کودکان و نوجوانان از کانون طلب می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، می‌توانند این نیاز را مطابق با مقتضیات جامعه تامین کنند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های خلاق می‌توانند به محصولات و فرآیندهای تربیت و پرورش قشر کودکان و نوجوان تحول ببخشند، ادامه داد: در سایه این تفاهم نامه فرصتی برای بروز خلاقیت ها و نمود آن در جامعه ایجاد شده است. از همه فعالان شرکت‌های خلاق دعوت می‌کنم تا ایده هایشان را در این مسیر به میدان بیاورند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع خانه های خلاق و نوآوری به شدت با کودکان و نوجوانتان گره خورده و این فضا نیازمند نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است، ادامه داد: شرکت‌های خلاق باید تجربه، مطالعه، فناوری و نوآوری‌هایشان را در مسیر اعتلای کودکان و نوجوانان به کار ببندند. در فضای کودکان و نوجوانان قدری سهل گیرانه برخورد شده است. اما این دوران از اهمیتی در خور توجه برخوردار است و اگر مشکلاتی رخ داده، حاصل از کم توجهی به این دوره است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نهفته محصولات خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان، گفت: ما می توانیم در عرصه صادرات و توسعه وارد شویم، ضمن این که دانش و تجربه کشور را در ارائه محصولات خلاق نه تنها به ایران بلکه به جهان معرفی کنیم.

اکبرزاده، تلاش ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری را در راستای ایجاد خانه خلاق و نوآوری، شایسته قدردانی دانست و گفت: لازم می دانم با توجه و دقتی که کرمی دبیر این ستاد به این موضوع دادند و این روند با جدیت ویژه انجام شد، از شخص ایشان تقدیر کنم و امیدوارم در سایه این تفاهم نامه اتفاقات خوبی در جامعه کودکان و نوجوانان بیفتد و آن چه که والدین مطالبه می‌کنند، فراهم شود. این هم افزایی و همراهی کانون و ستاد می‌تواند به این خلاقیت ها و شکوفا شدن ظرفیت‌ها دامن بزند.

وی افزود: این تفاهم‌نامه جزو معدود تفاهم نامه‌هایی بود که در کمتر از ۴ ماه، زمینه تدوین و اجرای آن فراهم شد که نشان دهنده جدیت در این حوزه برای رخ دادن تحولات قابل توجه است.

ایجاد بستری برای توسعه فناوری‌های خلاق حوزه کودک و نوجوان

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این تفاهم نامه با هدف ایجاد خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شرکت‌های خلاق این حوزه اجرایی می‌شود. اصلاح ساختار برنامه و بودجه به منظور اولویت دهی و حمایت از خدمات و تولیدات فرهنگی، هنری، فناوری های نرم و خلاق و دانش بنیان، همکاری در اجرا و به کارگیری نظام جامع آماری استاندارد و تحول در سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و تنظیم گری با هدف شناسایی موانع و مانع زدایی توسعه شرکتهای دانش بنیان و خلاق حوزه کودک و نوجوان از دیگر محورهای این تفاهم نامه همکاری است.

انتهای پیام

نظر شما