شناسهٔ خبر: 54290499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون فرهنگی کانون گیلان در «آیینه زندگی»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان میهمان برنامه زنده رادیویی «آیینه زندگی» شبکه استانی باران شد و درباره اهمیت مأنوس‌سازی کودکان با کتاب برای مخاطبان صحبت‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛  این حرکت فرهنگی و اجتماعی، در ادامه تعامل و همکاری‌های مشترک صدا و سیمای مرکز گیلان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی این مجموعه جهت ارتقای آگاهی‌های نسل کودک، نوجوان و خانواده‌ها صورت‌گرفت.

برهمین اساس نیر خدیجه‌تقی‌پور، معاون فرهنگی کانون گیلان صبح روز شنبه، 7 خرداد 1401 میهمان  برنامه‌زنده رادیویی «آیینه زندگی‌» شد و به پرسش‌های مجری و مخاطبان این برنامه زنده رادیویی در ارتباط با اهمیت کتاب‌خوانی برای کودکان در سنین پایین و تاثیر آن بر استمرار همنشینی این گروه سنی با «یار مهربان» سخن‌گفت.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان در این برنامه از اهمیت کتاب‌خوانی برای شنوندگان صحبت‌کرد و بدو تولد را  نقطه‌ آغازی برای ایجاد محرک‌های بیرونی، زبان‌آموزی و  اُنس با کتاب عنوان‌کرد.

تقی‌پور در توضیح این سخنان گفت: زبان‌آموزی یک فرآیند جهانی است و به تبع، بستر‌های مناسبی برای علاقه‌مند‌سازی خردسال به مطالعه و کتاب‌خوانی فراهم‌می‌کند.

او اضافه‌کرد: الگو‌پذیری از والدین کتاب‌خوان، مشاهده برنامه‌های مختلف، دراختیار‌بودن کتاب‌های رنگ‌آمیزی و کم‌حجم و فایل‌های صوتی نیز نقش به‌سزایی به‌عنوان محرک‌های بیرونی و فراهم‌سازی زمینه‌های هم‌نشینی فرزندان با کتاب دارد.

این فعال عرصه فرهنگ در عین‌حال، گستره‌ی عرصه  مطالعه را فراتر از کتاب‌های کاغذی دانست و با اشاره به فن‌آوری‌های روز و تفاوت‌های کودکان و دیروز و امروز اظهار‌کرد: مطالعه، متمرکز‌شدن و درک موضوع محسوب‌می‌شود و وابسته به نیاز‌های و اهداف مشخصی است که می‌تواند بخشی از طریق فایل‌های صوتی، کتاب‌های الکترونیکی و حضور هدف‌مند و مدیریت‌شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حاصل‌شود.

این مسئول فرهنگی در عین‌حال، حضور خردسالان در مهد‌های کودک و مجموعه‌های فرهنگی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را گامی‌بلند برای اٌنس و القت با کتاب قلمداد‌کرد و با بیان‌این‌که وجود بیش از 400 هزار‌کتاب در کتاب‌خانه‌های این مجموعه و بررسی کتاب از منظر ظاهری و محتوایی توسط کارشناسان خبره، فرصتی مناسب  برای علاقه‌مند‌سازی این نسل با  مطالعه و کتاب‌خوانی محسوب‌می‌شود، افزود: اجرای فعالیت‌های خلاقانه و هدف‌مند نیز از دیگر برنامه‌هایی است که نقش به‌سزایی در نیل به اهداف دارد.

تقی‌پور در این میان تجربه خود به عنوان مربی کانون پرورش فکری و ایفای نقش مادر در فرزند‌پروری را خاطر‌نشان‌کرد و با مهم‌برشمردن آموزش‌های غیر‌مستقیم  این مجموعه و تربیت نسلی پرسش‌گرگفت: هر مخاطب با توجه به ویژگی‌ها و تربیت فردی و اجتماعی، نیازمند دریافت آموزه‌های ویژه‌ای است و مراکز فرهنگی هنری کانون یاری‌گر کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها برای دست‌یابی به این آموزش‌ها است..

اهمیت ایجاد پیوند میان‌نسلی و ارتباط مادر‌بزرگ‌ها، پدر‌بزرگ‌ها و والدین با کودک  از دیگر‌موضوع‌هایی بود که در صحبت‌های کارشناس برنامه به آن اشاره‌شد و وی با مهم‌توصیف‌کردن رشد عاطفی کودک در سایه ارتباط  سه نسل از یک خانواده افزود: قصه‌گویی و کتاب‌خوانی از جمله فعالیت‌هایی است که می تواند به رشد تخیل و تجسم خردسال کمک‌کرده و  پاسخ‌گویی نیاز‌های اساسی فرزندان باشد.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های شنوندگان برنامه و پیشنهاد به پدر‌ها و مادر‌ها برای جلب‌نظر فرزندان به محیط پیرامون، جستجو‌گری و یافتن پرسش‌ها، از دیگر مواردی بود که در صحبت‌های معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به آن پرداخته‌شد.

 گفتنی‌است، برنامه «آیینهزندگی»  که از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ به مدت ۴۳ دقیقه از صدای مرکز گیلان پخش‌می‌شود،  به  مسایل مختلف زن و خانواده میپردازد. بستههای گزارشی در خصوص اشتغال، نکات خانهداری، تغذیه درخانواده، روانشناختی و جامعهشناسی درخصوص ارتباط بین اعضای خانواده، فرزندپروری، عفاف و حجاب، دانستنیهای کرونایی، موج مثبت، مطالب روان‌شناسی، گیاهاندارویی، خبرهای‌خانواده، آشپزی، معرفی‌کتاب، گفت‌و‌گوی کارشناسی، پیام و پیامک، بخش‌های مختلف برنامه را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما