شناسهٔ خبر: 54289523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راهپیمایی پرچم؛ کانون تنش و نبرد بر سر حاکمیت قدس

هشدار به رژیم صهیونیستی درباره برگزاری راهپیمایی پرچم ادامه دارد؛ اقدامی که برخی آن را نبرد بر سر حاکمیت قدس می‌‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «راهپیمایی پرچم» یا «رقص پرچم» در تقویم عبری برابر است با سالروز اشغال قدس شرقی به دست رژیم صهیونیستی. این رژیم در هفتم ژوئیه ۱۹۶۷ قدس شرقی را اشغال کرد و آن روز را «روز اورشلیم» (روز قدس) نامیده اما بر اساس تقویم عبری، این روز امسال برابر است با فردا (یکشنبه/ ۲۹ می).

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، راهپیمایی مذکور از قدس غربی آغاز می‌شود اما موضوعی که سال‌هاست بر سر آن اختلاف وجود دارد مسیر عبور این راهپیمایی در بخش قدیمی قدس تا رسیدن به «دیوار ندبه» است.

پلیس رژیم صهیونیستی برای راهپیمایی فردا دو مسیر مشخص کرده و شهرک‌نشینان صهیونیست را برای انتخاب هر کدام از این دو مسیر مختار گذاشته است. مسیر اول که کوتاه‌تر است از قدس غربی آغاز می‌شود و پس از عبور از «باب الخلیل» -یکی از دروازه‌های تاریخی بخش قدیمی قدس- و سپس عبور از مقابل «الحی الارمنی» به دیوار ندبه یا براق می‌رسد. مسیر دوم که طولانی‌‌تر است از قدس غربی آغاز می‌شود و با عبور از «باب العامود» و «طریق الواد» به دیوار ندبه ختم می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، مسیر دوم بویژه برای فلسطینی‌ها مشکل‌ساز است زیرا این راهپیمایی را به دلیل عبور از باب العامود و طریق الواد در بخش قدیمی قدس، تحریک‌آمیز می‌دانند. این راهپیمایی اغلب شاهد درگیری میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان و پلیس رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است.

راهپیمای پرچم از دهه هفتاد آغاز شد اما از باب العامود نمی‌گذشت اما به گفته «حاتم عبدالقادر» دبیرکل کمیته اسلامی-مسیحی ویژه حمایت از قدس، در سالهای گذشته بویژه در دوره نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» این روند عوض شد و راهپیمایی از باب العامود و حی الواد می‌گذشت و به دیوار ندبه می‌‍رسید.

عبدالقادر افزود، اسرائیلی‌‌ها این راهپیمایی را به مثابه تأکید بر آنچه«حاکمیت اسرائیل بر قدس شرقی» می‌خوانند، می‌دانند و از این رو شهرک‌نشینان افراطی برای تقویت روایت اسرائیلی موسوم به «قدس واحد»، به بخش قدیمی قدس یورش می‌آورند. مقامات صهیونیست، این راهپیمایی را مهر تأیید بر حاکمیت خود بر قدس شرقی بویژه بخش قدیمی آن می‌‌دانند.

وی تأکید کرد: راهپیمایی پرچم نبرد حاکمیت بر سر قدس است. ما می‌گوییم بخش قدیمی (قدس) جزئی از قدس شرقی است و اشغال شده است. حضور اسرائیلی در آن حضوری اشغالگرانه است و اسرائیل حاکمیتی بر این قسمت ندارد.

عبدالقادر هشدار داد، اجازه برگزاری راهپیمایی پرچم از سوی پلیس رژیم صهیونیستی، بازی با آتش است و پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

در همین ارتباط، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته (جمعه) ضمن اذعان کرد که راهپیمایی پرچم طبق روند برنامه‌ریزی‌شده در روز یک‌شنبه برگزار خواهد شد اما از مسجدالاقصی عبور نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

نظر شما