شناسهٔ خبر: 54287904 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دستیابی ایران به رتبه نخست زیست‌فناوری در منطقه/ ارتباط نزدیک پژوهشگاه مهندسی ژنتیک با صنایع بزرگ

جواد محمدی سرپرست پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در نشست با خبرنگاران به تشریح دستاوردها و برنامه‌های این پژوهشگاه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، ظهر امروز نشست منظور تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور جواد محمدی سرپرست پژوهشگاه و اصحاب رسانه برگزار شد.

محمدی در ابتدای نشست با توضیح درخصوص نقش تحریم‌ها بر دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران گفت: ما در هر زمینه‌ای که با تحریم های بیشتری مواجهه بودیم، کشور با اتکا به توان داخل توانسته‌ پیشرفت‌های بیشتری را کسب کند.در حوزه زیست فناوری، سلول‌های بنیادی، نانوتکنولوژی انرژی هسته‌ای با اتکا به توان دانشمندان داخلی توانسته ایم در دنیا شگفتی آفرین باشیم‌.

وی در ادامه افزود: ما از ابتدای انقلاب در حوزه زیست فناوری تحریم بودیم، اما دستاوردهایی محققین در این حوزه باعث شده است که سالانه ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم. هم اکنون در حوزه زیست فناوری، رتبه اول منطقه، دوم آسیا و دوازدهم دنیا را داریم و به بیش از ۱۷ کشور خارجی صادرات انجام می‌دهیم.

سرپرست پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به سهم قابل توجه محصولات زیست فناوری از سبد دانش‌بنیان کشور گفت ۶۵ درصد از محصولات دانش‌بنیان صادراتی مربوط به حوزه زیست فناوری هستند . امروز حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کنند که سهم خوبی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند.

محمدی در ادامه توضیح داد:کشور ما اولین کشوری است که توانسته است با حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشمندان، شتابدهنده زیست فناوری تاسیس کند. و توانسته اند تجهیزات مربوط به اتاق‌های تمیز را داخل کشور تولید کنند.

وی با اشاره به فراهم کردن زمینه اشتغال دانشجویان بیوتکنولوژی گفت: با فراهم شدن فضای اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها سیر مهاجرت نخبگان و فارق التحصیلان بیوتکنولوژی در کشور نزولی شده است.

 جواد محمدی درخصوص فعالیت‌های این پژوهشگاه گفت:پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در تمام رشته های زیست فناوری از جمله دام و طیور، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و میکروارگانیسم به صورت تخصصی فعالیت می کند و اساتید برجسته ‌ای که فارق التحصیلان دانشگاه‌های بزرگ و داخلی و خارجی در این پژوهشگاه مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست این پژوهشگاه افزود: از مزایای این پژوهشگاه نزدیکی آن به صنعت است و بسیاری از اساتیدی که با پژوهشگاه همکاری می‌کنند در صنایع بیوتکنولوژی و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور فعالانه‌ای دارند و این یک افتخار برای ماست. حضور این اساتید در صنعت سبب تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد دانش بنیان می‌شود‌‌ و ما از این مسیر می توانیم سهمی از اقتصاد دانش‌بنیان را به خودمان اختصاص دهیم.

محمدی با اشاره به دستاوردهای محققان در این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه‌ ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری جزو پژوهشگاه‌هایی است که به صنعت بسیار نزدیک است. تولید هورمون رشد، پوست مصنوعی، چغندر قند مقاوم به بیماری‌های ویروسی پپتیدهای دارویی، فناوری مهار زیستی ریزگردها، آنزیم های آغازگر صنایع لبنیات، پروبیوتیک مخصوص طیور و پرورش موش‌های تراریخت و هموفیل از جمله مواردی است که در پژوهشگاه به ثمر نشسته است.

انتهای پیام/

نظر شما