شناسهٔ خبر: 54287290 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ایجاد خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان

تفاهم نامه همکاری بین ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا شد تا زمینه برای ورود شرکت های دانش بنیان وخلاق به این حوزه فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با هدف توسعه شرکت‌های خلاق ودانش بنیان حوزه کودکان و نوجوانان بر بستر «خانه خلاق و نوآوری کانون» به امضا رسید.

توسعه شرکت‌های خلاق تربیت و پرورش

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، در نشست امضای این تفاهم‌نامه همکاری با اشاره به ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی و تربیتی وهنری گفت: کانون یادآور خاطراتی خوش و روزهای خوب برای همه اهالی فرهنگ ، هنر وتعلیم وتربیت است و این ظرفیت را داشته که در طول سال‌ها، پدران و مادران موفق، متولیان فرهنگی توانمند و فهیمی را در سایه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تقدیم جامعه کند. کانون ظرفی است که مظروف‌های گوناگونی چون، نوآوری، فرهنگ، هنر، اندیشه، یادگیری وسرگرمی در اموزش را در خود جای داده است.

کرمی از فراهم بودن فرصت و فضا برای پیوند شرکت‌های خلاق و دانش بنیان به کانون و ارتقای توانمندی‌های حوزه کودکان و نوجوان گفت: شرکت‌های خلاق می‌توانند بر بستر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خدمات ، محصولات نواور دست‌ساخته‌های فناورانه  و برساخته های خودشان را ارائه دهند. این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌ها و موضوعاتی که به کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود تحولی چشم‌گیر را در بهره گیری از نواوری وفناوری رقم بزنند.

 

پیوند زیرساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با زیست‌بوم خلاق

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، ایجاد خانه خلاق و نوآوری کانون را گامی در راستای پیوند نوآوری و خلاقیت‌های حوزه کودکان و نوجوانان به بازار متقاضی و جامعه هدف دانست و گفت: این خانه خلاق و نوآوری، متعاقب یکی از بندهای تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری با وزارت آموزش و پرورش، شکل می‌گیرد تا بسترهای لازم برای تجاری سازی محصولات و خدمات حوزه کودک و نوجوان با استفاده از فناوری های نرم، خلاق و دانش بنیان محقق شود.

کرمی با تأکید بر این‌که شرکت های دانش بنیان وخلاق نیازمند بازار خوب هستند و کانون یکی از بهترین بازارها برای شرکت‌های فعال در این حوزه است، ادامه داد: این شرکت‌ها همچنین نیازمند توسعه و ارتقای محصولاتشان هستند که کانون با ظرفیت ها، منتورها و راهنمایی های خود می تواند به عنوان یک راهبر و توسعه دهنده محصولات خلاق حوزه کودک و نوجوان نقش آفرین شود.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به عنوان چشم بینا و به عنوان ناظر حاکمیتی  وپایش گر می تواند نقش آفرین باشد و وضعیت کشور در این حوزه را رصد کند؛ همچنین با به کار گیری فضاهای فیزیکی و بناهای مختلفی که در اختیار دارد می‌تواند توسعه دهنده خلاقیت و نوآوری شرکت ها، در مناطق جغرافیافی مختلف و اقلیم های متنوع کشورمان باشد. به کارگیری زیرساخت مشاور ریس بنیاد ملی نخبگان افزود :کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در امر توسعه شرکت‌های خلاق و فرهنگی، نه تنها اشتغال‌زا، ارز‌ش آفرین و فرهنگ‌ساز است، بلکه می‌تواند حافظ سرمایه‌های انسانی بومی ونگهداشت ان در هر منطقه از کشور شود. این امر باعث می شود مهاجرت های ناخواسته کاهش یابد و با افزایش جاذبه های محیطی، اقتصادی و فرهنگی، ماندگاری نیروی انسانی خلاق را در مناطق محروم افزایش یاشد.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با اشاره به تصویب شکل‌گیری خانه‌های خلاق در استان‌ها عنوان کرد: پیرو سفرهای استانی رییس جمهوری محترم، ایجاد حداقل ۵ خانه خلاق و نوآوری در استان ها و شهرهای بزرگ، در ‌مصوبات این سفرها در دولت سیزدهم لحاظ شده و در دستور کار قرار گرفته است که ظرفیت و زیرساخت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به کمک تحقق این موضوع بیاید.

کرمی ابراز امیدواری کرد به زودی با تجهیز و راه‌انداری خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شاهد هم افزایی، هم‌دلی و هم فکری فعالان خلاق در حوزه کودک و نوجوان باشیم.

 

حرکت کانون در مسیر تولیدات خلاق 

مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولیدات محتوا نیازمند پویایی مطابق با مقتضیات امروز دانست و گفت: این تولیدات می‌باید مطابق باشد با آن چه که جامعه و کودکان و نوجوانان از کانون طلب می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، می‌توانند این نیاز را مطابق با مقتضیات جامعه تامین کنند.

وی با بیان این‌‌که شرکت‌های خلاق می‌توانند به محصولات و فرآیندهای تربیت و پرورش قشر کودکان و نوجوان تحول ببخشند ادامه داد: در سایه این تفاهم نامه فرصتی برای بروز خلاقیت ها و نمود آن در جامعه ایجاد شده است. از همه فعالان شرکت های خلاق دعوت می‌کنم تا ایده هایشان را در این مسیر به میدان بیاورند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع خانه های خلاق ونواوری به شدت با کودکان و نوجواتان گره خورده و این فضا نیازمند نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است، ادامه داد: شرکت‌های خلاق می باید تجربه، مطالعه، فناوری و نوآوری‌هایشان را در مسیر اعتلای کودکان و نوجوانان به کار ببندند. در فضای کودکان و نوجوانان قدری سهل گیرانه برخورد شده است. اما این دوران از اهمیتی در خور توجه برخوردار است و اگر مشکلاتی رخ داده حاصل از کم توجهی به این دوره است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نهفته محصولات خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: ما می توانیم در عرصه صادرات و توسعه وارد شویم ضمن این که دانش و تجربه کشور را در ارائه محصولا خلاق نه تنها به ایران بلکه به جهان معرفی کنیم.

اکبرزاده، تلاش ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری را در راستای ایجاد خانه خلاق و نوآوری را، شایسته قدردانی دانست و گفت: لازم می دانم از توجه و دقتی که آقای کرمی دبیر این ستاد به این موضوع دادن و ایشان از کانونی های قدیم هستتد این روند با جدیت ویژه انجام شد و از شخص ایشان تقدیر می کنم و امیدوارم در سایه این تفاهم نامه اتفاقات خوبی در جامعه کودکان و نوجانان بیفتد و آن چه که والدیت مطالبه می کنند فراهم شود. این هم افزایی و همراهی کانون و ستاد می تواند به این خلاقیت ها و شکوفا شدن ظرفیت ها دامن بزند.

وی افزود: جزو معدود تفاهم نامه هایی بود که در کم تر از ۴ ماه، زمینه تدوین و اجرای آن فراهم شد که نشان دهنده جدیت در این حوزه برای رخ دددن تحولات قابل توجه است.

 

ایجاد بستری برای توسعه فناوری های خلاق حوزه کودک و نوجوان

این تفاهم نامه با هدف ایجاد خانه خلاق و نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شکل‌گیری شرکت‌های خلاق این حوزه اجرایی می‌شود. اصلاح ساختار برنامه و بودجه به منظور اولویت دهی و حمایت از خدمات و تولیدات فرهنگی، هنری، فناوری های نرم و خلاق و دانش بنیان، همکاری در اجرا و به کارگیری نظام جامع آماری استاندارد و تحول در سیاستگذاری، برنامه ریزی و تنظیم گری با هدف کی شناسایی موانع و مانع زدایی توسعه شرکتهای دانش بنیان و خلاق حوزه کودک و نوجوان از دیگر محورهای این تفاهم نامه همکاری است.

انتهای پیام/

نظر شما