شناسهٔ خبر: 54283958 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

غربت واقعی سینمای ایران در ورای مرزها/دستاورد سفر نماینده سینمایی فارابی در کن چه بود؟

آن بُعد سیاه‌نمایی که از ایران و ایرانی در فیلم‌هایی گزینشی طی یکی دو دهه اخیر در خارج از مرزها به نمایش درآمده و چهره‌ای به شدت سیاه و غلط از کشورمان ارائه شده، باید توسط سازمان سینمایی فارابی که متولی و نماینده معرفی سینمای ایران در بخش بین‌الملل محسوب می‌شود، برگردانده شده و سیمای واقعی ایران با تمام ویژگی‌ها و زیبایی‌هایش معرفی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، بازار فیلم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن، با حضور ۱۲۵۰۰ شرکت‌کننده از دست‌اندرکاران حرفه‌ای پخش فیلم از ۱۲۱ کشور جهان، از ۱۷ ماه می (۲۷ اردیبهشت) به مدت یک هفته برگزار شد. معاونت امور بین‌الملل سینمایی فارابی هم به عنوان نماینده ایران در این رویداد حضور یافت. طی این روزها دیدارها و گفتگوهایی در چتر سینمای ایران در کن انجام گرفت و تمام این دید و بازدیدهایی که صرفا به گپ و گفت و اهدای سوغات ایران و معرفی مختصر فرهنگ ایرانی منتهی شد و بازتاب گسترده و متعددی نیز در رسانه‌های داخلی داشت، تا اینجای کار آورده‌ روشنی برای صنعت سینمای ایرانی به دنبال نداشته است.

این در حالی است که سازمان سینمایی در عرصه بین‌الملل موظف است به معرفی آثار و تولیدات سینمایی خوش‌ساخت و موجهی مبادرت ورزد که با مبانی اخلاقی و فرهنگ برآمده از «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» تولید شده‌اند و با معرفی «آرمان‌های انقلاب اسلامی» به مخاطبان بین‌المللی خود به نحوی سعی در پیشبرد اهداف تعیین شده در راستای «دیپلماسی عمومی» را داشته باشد.

نکته مهم‌تر اینکه آن بُعد سیاه‌نمایی که از ایران و ایرانی در فیلم‌هایی گزینشی طی یکی دو دهه اخیر در خارج از مرزها به نمایش درآمده و چهره‌ای به شدت سیاه و غلط از کشورمان ارائه شده، باید توسط سازمان سینمایی فارابی که متولی و نماینده معرفی سینمای ایران در بخش بین‌الملل محسوب می‌شود، برگردانده شده و سیمای واقعی ایران با تمام ویژگی‌ها و زیبایی‌هایش معرفی شود. حال آنکه ما بسیاری از کشورهای دنیا را بی آنکه رفته یا دیده باشیم تنها از طریق همان چیزی که از سینمایشان در ذهن داریم، تداعی میکنیم و تصویری که از آن کشور داریم تنها برگرفته از فیلم‌هاییست که از آن‌ها دیده‌ایم که اغلب هم تصویری بسیار امیدبخش، زیبا، در قاب‌هایی به غایت سینمایی و رویایی با نمایش آرمان‌شهرهایی که حتی اگر بارها در ذهنمان آن را فیلم بنامیم، باز تاثیر مثبت خود را بر تلقی ما از آن کشور خواهد گذاشت.

از این رو سینما کت و شلوار یا لباس رسمی و مهمانی هر کشوری است و به قول معروف آبروی یک مملکت محسوب می‌شود؛ اینکه ما در چشم دیگران چگونه جلوه کنیم خیلی وقت‌ها به تصاویر سینمایی که از کشور به دنیا مخابره می‌شود بستگی دارد. موضوعی که تا کنون مسئولین سینمایی ما نتوانسته‌اند آن چهره نادرست فیلم‌های سیاه را با فیلم‌های امیدبخش جایگزین کنند، که در این میان بخش بین‌الملل سینمایی فارابی تا کنون توضیحی در این خصوص ارائه نکرده و «معاونت امور بین‌الملل فارابی» نه تنها نقش مثبتی را در صحنه «دیپلماسی عمومی نظام جمهوری اسلامی» در عرصه «روابط بین‌الملل» ایفا نکرده، بلکه دارای نقش منفی ویژه‌ای بوده و متاسفانه از کارکردی معکوس در این زمینه برخوردار است. 

به زبانی دیگر این سال‌ها گرایشی در سینمای کشور ظهور پیدا کرده است که به اسم رئالیسم(واقع گرایی) وضعیتی مبتنی بر فلاکت را به شکل غلو شده بازنمایی می‌کند. آثاری مثل ابد و یک روز، مغزهای کوچک زنگ زده، متری شش و نیم و...از این دسته‌اند. در واقع این آثار واقعیت اجتماعی را فدای درام کرده و تا سر حد توان کشور را در موقعیتی اضطراری و سیاه نشان می‌دهند. اینکه ما امروزه به اسم سینمای اجتماعی آثاری از این دست را بازتاب دهنده وضعیت کشور بدانیم خطایی استراتژیک محسوب می‌شود.

در این دوره از جشنواره فیلم کن، چندین خبر از دیدار و گفتگوی معاون بین‌الملل سینمایی فارابی با مقامات چند کشور در رسانه‌های داخلی منتشر شد که برآیند و خروجی این دیدارها مشخص نشد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم بر این دیدارها: 

در دیدار رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با «جروم‌پیلارد» رئیس بازار جشنواره فیلم کن، از تلاش‌های او برای گسترش ارتباطات فرهنگی و تجاری و همکاری با چتر سینمای ایران در سال‌های گذشته قدردانی شد.

همچنین «گیوم اسمیول» که از دوره بعد مسئولیت بازار فیلم کن را بر عهده خواهد گرفت، با ابراز خرسندی از حضور پررنگ‌ سینمای جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای همکاری‌های بیشتر اعلام کرد.

در چهارمین روز بازار فیلم کن ۲۰۲۲، هیات اعزامی بنیاد سینمایی فارابی با «شوشانیک میرزاخانیان» مدیرعامل مرکز ملی فیلم ارمنستان در خصوص همکاری‌های مشترک سینمایی در حوزه تولیدات مشترک، همکاری بین جشنواره‌ای، فیلمخانه‌ای و... به توافقاتی دست یافتند.

معاون بنیاد سینمایی فارابی و سرپرست چتر سینمای ایران در جشنواره فیلم کن همچنین با معاون نخست وزیر و وزیر فرهنگ و رسانه صربستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ضمن اشاره به سابقه دیرین همکاری‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور، بر اراده و عزم بیشتر در راستای گسترش فعالیت مشترک با تمرکز بر همکاری‌های سینمایی تاکید شد.

رائد فریدزاده، معاون بنیاد سینمایی فارابی، ضمن دعوت از خانم مایا گویکوویچ، وزیر فرهنگ و رسانه صربستان، برای حضور در ایران و جشنواره فیلم فجر، ابراز امیدواری کرد تفاهم‌نامه منعقد شده فی‌مابین با حمایت دو دولت بیشتر جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

در پی دیدار اخیر سفیر پرتغال با مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در تهران، «ویتور پینییرو» رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری پرتغال در چتر سینمای ایران در جشنواره کن۲۰۲۲ حضور یافت. در این ملاقات رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و سرپرست چتر سینمای ایران با اشاره به دیدار اخیر سفیر پرتغال از بنیاد سینمایی فارابی و همکاری با موسسه سینما تک لیسبون در خصوص برگزاری هفته فیلم پرتغال در ایران و کارگاه های مشترک و برنامه ریزی اجرایی این توافقات به تبادل پیشنهاد با رئیس سازمان سینمایی پرتغال پرداخت.

با نگاهی به اخبار دیدارهای فوق می‌توان دریافت که این دیدارها صرفا در حد یک گپ و گفت و پیشنهاداتی کلی انجام شده و خروجی مشخصی برای سینمای ایران درپی ندارد. جایی که سینمای ایران با تمام پتانسیل‌هایش و اینکه در منطقه با فاصله از دیگر کشورها به حیات خود ادامه می‌دهد اما در بخش بین‌الملل نتوانسته چندان قابلیت‌های خود را معرفی کند و از این ظرفیت بهره‌برداری شایسته‌ای صورت بگیرد.

این در حالی است که در جشنواره هفتاد و پنجم کن، حضور ۴۰۰۰ فیلم و پروژه سینمایی و بالغ بر ۱۰۰ کنفرانس و نشست ویژه و مشارکت بیش از ۳۵۰ شرکت و موسسه فروش فیلم از سراسر دنیا در این بازار اتفاق می‌افتد ضمن آن که کشور هندوستان به عنوان مهمان ویژه امسال جشنواره کن در این بازار مورد توجه قرار گرفته است. دهکده بین‌الملل از بخش‌های این دوره بازار کن است که پس از عبور از دوران کرونایی، با حضور بیش از ۸۰ کشور جهان در ۶۰ چادر جهت انجام دیدار و گفتگو و معرفی محصولات و تعاملات سینمایی برپا شده است. 
در سه روز گذشته، حدود ۸ فیلم از بخش مسابقه اصلی کن اکران شده که در این میان فیلم «Eo» به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی از لهستان با بیشترین استقبال مواجه شد. حدود پنج نشست در بازار با موضوعات فیلمنامه‌نویسی دیجیتال، تولید مشترک، تولید فیلم خلاق، پخش دیجیتال و محتواسازی برگزار شد. 
در چتر سینمای ایران بازار کن ۲۰۲۲ طی سه روز گذشته بیش از ۶۰ جلسه و دیدار در خصوص همکاری‌های مشترک سینمایی با نمایندگان جشنواره‌های بین‌المللی فیلم، شرکت‌های پخش و مراکز فرهنگی و مؤسسات تخصصی سینمایی، نمایندگان مراکز ملی فیلم و نمایندگان رسمی فرهنگی کشورها برگزار شده که این تعاملات و همکاری‌ها با کشورهایی از جمله ایتالیا (رم، ونیز و جیفونی)، بنگلادش، استرالیا، آلمان، آمریکا، کانادا، امارات متحده عربی (شارجه و العین)، ترکیه، هند، برزیل، بوسنی، ژاپن، کره جنوبی، قبرس، هنگ کنگ، صربستان، ارمنستان، استونی و… صورت گرفته اما خروجی مشخصی برای آن اطلاع‌رسانی نشده است و حال باید منتظر بود که در ماه‌های آتی آیا نمودی از این دیدارها و قرارها به منصه ظهور خواهد رسید یا خیر؟

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

نظر شما