شناسهٔ خبر: 54283438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

روایت چهل سالگی/ ۱۰۹

تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد/ راه‌اندازی موزه تاریخ علم در دانشگاه آزاد تهران شمال

مدیر مجتمع آزمایشگاه مرکزی و پژوهشگاه شهید فخری‌زاده دانشگاه آزاد واحد تهران شمال از خودکفایی این واحد از نظر آزمایشگاهی در بیشتر رشته‌ها خبر داد و گفت: وجود دستگاه‌های پیشرفته و بکارگیری بهترین فضاهای آزمایشگاهی با مواد اولیه مطرح اروپایی از جمله مزایای این مجتمع آزمایشگاهی است.

صاحب‌خبر -

لیدا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که مجتمع آزمایشگاهی شهید فخری زاده دارای وسعتی حدود ۲۲۴۰۰ مترمربع فضای آزمایشگاهی در ۷ طبقه است، اظهار کرد: کلنگ‌زنی این مجتمع عظیم آزمایشگاهی در سال ۸۹ انجام شد و پس از ۶ سال ساخت با بهترین مواد اولیه، اولین آزمایشگاه‌های گروه شیمی در سال ۹۵ راه‌اندازی شد.

مدیر مجتمع آزمایشگاه مرکزی و پژوهشگاه شهید فخری‌زاده با اشاره به این که این مجموعه آزمایشگاهی در حال حاضر آزمایشگاه‌های ۶ دانشکده فنی مهندسی، برق و کامپیوتر، علوم زیستی، شیمی، علوم پایه و علوم و فنون دریایی سرویس‌دهی می‌کند، افزود: این سرویس‌دهی هم مربوط به کلاس‌های آموزشی گرایش‌ها و گروه‌های دانشکده‌هاست و هم در بخش تحصیلات تکمیلی و تحقیقاتی فعال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: وجود دستگاه‌های Hi-Tech و بکارگیری بهترین فضاهای آزمایشگاهی با مواد اولیه از برندهای مطرح اروپایی و رعایت شرایط مطلوب ایمنی، از جمله مزیت‌های این مجتمع است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ کارها شتاب بیشتری گرفت و همه آزمایشگاه‌های واحد از سطح شهر به مجتمع انتقال داده شد، علاوه بر تکمیل و شروع به کار این آزمایشگاه‌ها، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های رشته‌های جدیدی نظیر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های برق و مکانیک در دستور کار قرار گرفت.

سلیمی با تاکید بر این واحد تهران شمال دانشگاه آزاد از نظر آزمایشگاهی در بیشتر رشته‌ها خودکفا شده است و بجز مواردی معدود از سرویس‌گیری از سایر آزمایشگاه‌های خارج از واحد بی‌نیاز شده‌ایم، افزود: امید است که به لطف خداوند و تدابیر هیات رییسه محترم بتوانیم ارتقا بیشتر مجتمع آزمایشگاهی را شاهد باشیم.

راه‌اندازی مجموعه جانوری تاکسیدرمی و موزه تاریخ علم در دانشگاه آزاد

مدیر مجتمع آزمایشگاه مرکزی درباره امکانات این مجموعه آزمایشگاهی گفت: مجتمع آرمایشگاهی شهید فخری زاده، یک مجموعه جانوری تاکسیدرمی بسیار عالی را جمع‌آوری و احیا کرده که علاوه بر دانشجویان واحد، می‌تواند مورد بازدید علاقمندان هم قرار گیرد، اخیرا هم در حال تکمیل موزه تاریخ علم هستیم که بنظر می‌رسد در سایر واحدها وجود نداشته و به نوعی بیانگر روند تغییر و تبدیل تجهیزات آزمایشگاهی برای نسل جوان است.

وی افزود: در خصوص تجهیزات Hi-Tech, موارد موجود از برندهای معتبر بوده و دارای دقت عملکرد و کیفیت بالایی هستند، البته در برخی موارد هم دستگاه‌های قدیمی با وجود پرسنل توانمند مجتمع به روزرسانی شده و مجددا راه‌اندازی شده است، مانند دستگاه‌های مقطع میکروسکوپی که در تراش سنگ‌های تزیینی کاربرد دارد و خرید مجدد این دستگاه‌ها می‌توانست بسیار هزینه‌بر باشد.

سلیمی خاطرنشان کرد: وجود دستگاههای Hi-Tech نظیر X-Ray یا GC-Mass و Real Time و ... و البته کارشناسان توانمند مجتمع سبب شده که امکان خدمات‌دهی به خارج از واحد را هم داشته باشیم. علاوه بر آن، قراردادهایی هم با صنایع مختلف دارویی و غذایی در بخش R&D این صنایع نیز بسته شده که از بعد تحقیقاتی حائز اهمیت هستند.‌

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در پایان با بیان این که در دوران ۴۰ سالگی مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی، احساس می‌کنم دانشگاه به مرحله دیگری از تکامل و بالندگی علمی رسیده، اظهار کرد: اتخاذ سیاست‌های اصولی و تاکیدی که از مسئولین محترم مشاهده می‌شود، حرکت و رسالت اصلی دانشگاه یعنی کمک به حل مشکلات صنعت در نسل چهارم دانشگاه را شاهد خواهیم بود و این امر میتواند سبب برداشتن گام‌های بلندتری در جهت خودکفایی و سرافرازی ایران اسلامی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما