شناسهٔ خبر: 54283426 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تنظیم دائمی خودرو به روش ریمپ کاراکال تیونینگ

آیا می دانید ریمپ چیست؟ آیا تا کنون اسم آن به گوشتان خورده است؟ ...

صاحب‌خبر -

آیا می دانید  ریمپ چیست؟  آیا تا کنون اسم آن به گوشتان خورده است؟ ریمپ دانش فنی برنامه نویسی مجدد ایسیو (کامپیوتر ) خودرو جهت تنظیم موتور خودرو با بنزین بی کیفیت می باشد. در نتیجه تنظیم مجدد، شاهد کاهش صدای ناک (صدای دنده مُرده یا شِق شِق) و افزایش شتاب خودرو  و کاهش مصرف سوخت می باشید. این عمل به وسیله دستگاهی به نام پروگرامر انجام می شود که با دستگاه دیاگ کاملا متفاوت است. از دستگاه دیاگ برای عیبیابی استفاده می شود اما از دستگاه پروگرامر برای برنامه نویسی مجدد کامپیوتر خودرو.

جایگاه صنعت ریمپ

همانطور که می دانید صنعت خودروسازی در ایران متاسفانه به جای پیشرفت، در مسیر پسرفت قرار دارد. شاهد این ادعا پایین آمدن کیفیت خودروهای سال های اخیر، بالارفتن مصرف سوخت و کاهش راندمان موتوری آنها می باشد. یکی از معضلات اصلی در سالهای بعد از  تحریم دوم (سال 97 به بعد) اجبار خودروسازان به پاس کردن استانداردهای آلایندگی یورو5 می باشد. این تصمیم از جایی نشات می گیرد که خودروساز از سویی با تحریم مواجه است و در تامین قطعات و تیراژ با مشکل مواجه است، حال باید موتورهایی که هیچ کدام توانایی پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو5 را ندارند را  به زور به این سیستم مجهز کند. مشکل از جایی دو چندان می شود که در کشور سوختی با استاندارد یورو5 عرضه نمی شود و حتی در خیلی از استانها سوخت یورو4 هم یافت نمی شود. شرکت کاراکال تیونینگ از سال 98 موفق شده است تا با علم ریمپ در جهت رفع این معضل و کالیبراسیون مجدد کامپیوتر خودروهای تولید معضلات به وجود آمده را حل کند.

در برخی خودروهای خارجی به دلیل سوخت بی کیفیت شاهد خطای پایین آمدن راندمان کاتالیزور هستیم این درحالیست که این خودروها به راحتی آزمون آلایندگی معاینه فنی را پاس می کنند، اما شاهد بروز خطای کاتالیزور در حافظه ایسیو آنها هستیم. با استفاده از علم ریمپ می توان طوری ایسیو را برنامه ریزی کرد تا خطاهایی که ناشی از  پایین بودن کیفیت سوخت هستند را شاهد نباشیم.

شاید سوال ایجاد شود که آیا  ریمپ و پایین آوردن استاندارد آلایندگی از یورو5 به یورو4 موجب مردود شدن در تست معاینه فنی می گردد؟ خیر، در حال حاضر معیار تست آلایندگی در مراکز معاینه فنی یورو2 می باشد. به همین علت هیچ خطری مالکان خودرو را تهدید نمی کند. 

صنعت ریمپ در خدمت خودروهای تقویت شده و مسابقه ای

از سویی دیگر امروزه در بین جوانان تقویت خودرو و افزایش راندمان و توانایی های حرکتی به امری شایع  تبدیل شده است. اما بنظر شما کامپیوتر (ایسیو) خودرو از روند تغییرات جدید مطلع است؟ آیا می دانید کامپیوتر خودرو بر اساس قطعات استاندارد برنامه نویسی شده است؟ در این شرایط مالک خودرویی که اقدام به نصب  هدرز (اگزوز تقویت شده) ، کیت مکش یا میل سوپاپ تقویتی نموده است چطور؟ در اینجا هم علم ریمپ به کمک مالک آمده و با برنامه نویسی و اصلاح مجدد برنامه کامپیوتر خودرو اقدام به افزایش راندمان موتور می کند. همانند ورزشکاری که برای شرکت در مسابقات از کفش مخصوص و تغذیه ویژه برخوردار می شود تا بهترین نتیجه را کسب کند.

 

تصویر هدرز (اگزوز تقویتی) نصب شده در مجموعه کاراکال تیونینگ

یادگیری مهارت ریمپ

پس دانستیم که علم ریمپ دارای مزایایی است. در وهله اول با رفع تاخیر پدال گاز  ، به افزایش لذت رانندگی کمک می کند، سپس با همسان سازی ایسیو موتور با سوخت بی کیفیت در افزایش طول عمر موتور موثر است و سپس برای افرادی که قصد تقویت موتور  یا شرکت در مسابقات دارند به قدرتمندتر شدن موتور با تجهیزات کمکی (افتر مارکت) یاری می رساند. بدیهی است که برای تنظیم مسابقه ای خودروها، برخی قطعات حذف می شوند که ممکن است منجر به اعلام خطا بشود اما می توان مجددا برنامه ایسیو را طوری برنامه نویسی کرد تا به اعلام خطا منجر نشود. فردی که دارای سابقه کار در حوزه تعمیرات ایسیو و برق خودرو باشد می تواند با شرکت کردن در  آموزش ریمپ  این مهارت را آموخته و از آن برای کاربردهای مختلفی که نام بردیم استفاده کند. 

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظر شما