شناسهٔ خبر: 54282953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

با خاطرات امام خمینی(ره)؛ همه برای خودشان دکان باز می کنند/ من از این تشکیلات نگرانم

صاحب‌خبر -

شفقنا- امام خمینی(ره) در فرازهای مختلف بر نقش و جایگاه حوزه های علمیه و جایگاه فقه  تاکید داشته اند و این موضوع را به در دیدارهای خصوصی ُ نامه ها و سخنرانی ها بیان داشته اند.

به گزارش شفقنا، در ادامه چند خاطره در همین رابطه را می خوانید:

 

همه برای خودشان دکان باز می کنند

تاریخ: ۱۱ دی ۱۲۷۸

یکی از آقایان نامه ای به امام نوشته بود و جهت ساختمان سازی مدرسه علمیه کمک خواسته بود. امام فرمودند چه شده همه برای خودشان دکان باز می کنند. بعد در جلسه ای دیگر فرمودند من خوف این را دارم که این ساختمانها به حیثیت معنوی حوزه ها لطمه وارد کند. ‏‎

منبع: برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی (ره)؛ جلد چهار، صفحه ۳۶۴.

راوی: حجه الاسلام رحیمیان.

من از این تشکیلات نگرانم

تاریخ: ۱۱ دی ۱۲۷۸

شبی آقای عالمی از آذربایجان آمده بود و اصرار داشت امام را در منزلشان ببیند و سوالی از ایشان بکند. من به همراه آن آقا به منزل امام رفتم و با هم وارد اندرونی شدیم. امام تنها بودند. یکی از سوالهای آن آقا دربارهٔ دارالتبلیغ قم بود که تازه تاسیس شده بود. این دارالتبلیغ موجب نگرانی خیلی از فضلا و طلبه ها و همچنین حوزه علمیه شده بود. آنان مدام می پرسیدند که در کنار حوزه چرا باید دارالتبلیغی تاسیس شود. و از امام مطلبی را در این مورد به صراحت نشنیده بودند، ولی مدرسان و بزرگان مخالف این کار بودند. امام در جواب آن آقا فرمود:‏ بله من به خود این آقا گفتم که قم یک منطقه فقیرنشین است. در بازار قم اگر یک معامله صد هزار تومانی بشود دیگر نقل مجلس است که فلان حاجی، فلان تاجر یک معامله صد هزار تومانی کرده است. در این موقعیت چه مصلحتی بود که یک ساختمان معادل یک میلیون تومان یا بیشتر بخریم. ثانیاً من از این تشکیلات نگرانم.

منبع: برداشتهایی از سیره امام خمینی (ره)، جلد ۴، صفحه ۳۰۹.

راوی: حجه الاسلام ایروانی.

حوزه به فقه اهمیت بیشتری بدهد‏
تاریخ: ۱۱ دی ۱۲۷۸

در دیداری که با امام داشتیم، ایشان فرمودند ما همه باید سعی کنیم که موجب تضعیف روحانیت و حوزه نشویم. حوزه هم باید به فقه اهمیت بیشتری بدهد و در تهذیب کوشا باشد و باید مواظب باشند اتهامات را دفع کنند. روحانیت هیچوقت با سرمایه داری مطلق مانند القانیان‏ همراه نبوده و باید مواظب باشند که این لکه ننگ به آنان نچسبد.

منبع: برداشت هایی از سیره ی امام خمینی (ره)؛ جلد چهار، صفحه ۳۸۲.

راوی: ندارد.

 

 

نظر شما