شناسهٔ خبر: 54282797 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

روایت چهل سالگی/۱۰۶

درآمدزایی یک میلیاردی شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان در اسفند ۱۴۰۰

سرپرست سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان از درآمدزایی یک میلیاردی شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان در اسفند ۱۴۰۰ خبر داد.

صاحب‌خبر -

محسن تجری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان اهداف اقتصادی و درآمدزایی را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان از مرداد ۱۴۰۰ تا اوایل خرداد ۱۴۰۲، حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داشته است. همچنین درآمدزایی مجموعه در اسفند ۱۴۰۰، به یک میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: مجموعه ما دارای ۵ هکتار زمین است که ۳۰ هزار مترمربع آن مسقف بوده  دارای ۳۷ گلخانه مختلف است که از متراژ آن ۲۰۰ متر آغاز می‌شود و به ۵۰ هزار متر نیز می‌رسد. 

سرپرست سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان گفت: سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان واحدی تولیدی به شمار می‌رود که فروش محصول نیز دارد. ازطرفی عموم مردم نیز می‌توانند از گلخانه‌های ما بازدید کرده و خرید داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر محصولات گلخانه‌های سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به تمامی نقاط کشور و سایر کشورها مانند ترکمنستان و قرقیزستان ارسال می‌شود. به عنوان مثال باری که برای کشور ترکمنستان ارسال شد، ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت. 

تجری بیان کرد: طبیعتا هر گلخانه‌داری می‌تواند نسبت به تولید گل و گیاه اقدام کند، آنچه که محصولات گلخانه سرای نوآوری کشت و تجازی سازی گیاهان زینتی را از سایر گلخانه‌ها متمایز کرده، کار تحقیقاتی، دانش‌بنیان بر پایه فناوری و نوآوری است. 

محلول مغذی؛ جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی با خاصیت آنتی اکسیدان

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ شرکت دانش بنیان (نوع یک و سه) در سرای نوآوری مستقر هستند، گفت: شرکت دانش‌بنیان نوع سه موفق به تولید «محلول مغذی» شده است که در کشت هیدروپونیک گیاهان زینتی کاربرد دارد. این محلول دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و جایگزین مناسبی برای ترکیبات شیمیایی مانند کود و سم به شمار می‌رود.

سرپرست سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با بیان اینکه در کشت هیدروپونیک گلخانه‌ها، از مواد شیمیایی یا همان کودهای شیمیایی استفاده می‌شود، افزود:  این کودها غالبا مشکلات جدی برای محیط زیست دارند و در محصولات خوراکی مانند خیار و گوجه آسیب های جدی به بدن وارد می‌کنند. محلول مواد مغذی محلولی کاملا سالم، ارگانیک و سرشار از مواد غذایی بوده و ثبت اختراع نیز شده است.

وی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های این کود، می‌توان به کاهش خروج از ارز اشاره کرد، همان‌طور که می‌دانید اکثر کودها در ایران وارداتی هستند و با کمک این کود می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

افزایش عمر گل‌های شاخه بریده با محلول گلجایی

تجری بیان کرد: «محلول گلجایی» این شرکت در افزایش عمر گیاهانی که از شاخه بریده شده مانند مریم، میخک، نرگس، رز و غیره کاربرد دارد.  این محلول در انبارهای تولیدکنندگان گل، بازار گل، گلفروشی‌ها، منزل و دفتر کار قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: گیاهان هر کدام از عمر مفیدی برخوردار هستند و از طرفی باید سریعا به بازار فروش انتقال پیدا کند. زمانی که عمر گل افزایش پیدا کند، طبیعتاً تمایل مردم به خرید گل نیز بیشتر می‌شود. محلول گلجایی کاملا گیاهی است و باعث بهره وری تولید کنندگان گیاهان دارویی نیز می‌شود. همچنین به کاهش ضایعات ۴۰ درصدی گل و گیاه بعد از برداشت گل نیز کمک می‌کند.

سرپرست سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان گفت: در حال حاضر این محصول انبوه‌سازی نشده و قرار است در رویداد عصر امید ارائه شود تا حامیان و سرمایه‌گذاران لازم را پیدا کند.  

بذرگیری از گیاه آدونیوم

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حال بذر گیری از گیاه «آدنیوم» یا رز بیابانی هستیم. دلایل ناسازگاری این گیاه توسط محققان شرکت دانش‌بنیان مشخص شده است. در حال حاضر تلقیح این گیاهان در حال انجام است و در مرحله بذرگیری قرار داریم. بذر این گیاهان از هلند وارد می‌شود و ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد. شکل این گل مشابه بن‌سای است و بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. سال گذشته موفق به ۲۵۰ هزار بذرگیری از گیاه افوربیا ویگوری شده‌ایم. 

همکاری سرای نوآوری با پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای 

سرپرست سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان گفت: تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای ایران منعقد کرده‌ایم، برخی گل‌ها، نمونه‌ها و پیازها (مانند پیاز گل نرگس و گلایول) را در جریان این تفاهم‌نامه به پژوهشکده ارسال کردیم و پژوهشگران روی آن جهش ایجاد کردند. این جهش می‌تواند از طریق هورمون و اشعه انجام شود. به عنوان مثال با این جهش تلاش می‌کنیم گلایل قرمز یا سفید تولید میکنیم. همچنین تلاش می‌کنیم با جهش ایجاد شده در برگ زاموفیلیا، بتوانیم زاموفیلیا ابلق تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه فرهیختگان پروانه گردشگری کشاورزی را اخذ کرده است. در حال حاضر بحث توریسم کشاورزی در بیشتر نقاط جهان پیگیری می‌شود. مردم می‌توانند از این مجموعه بازدید کرده و گل را به قیمت واحد تولیدی خریداری کنند، همچنین این امکان وجود دارد که تجربه عملیات گلکاری را از کارکنان گلخانه فرا گیرند. تورهای گردشگری مختلفی تا کنون از گلخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بازدید کرده‌اند. 

تجری تصریح کرد: سرای ما با کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان گلستان تفاهم‌نامه‌ای را تحت عنوان «راهبر شغلی» منعقد کرده‌ایم. در این تفاهم‌نامه شهرک گلخانه‌ای فرهیختگان به عنوان راهبر شغلی کمیته امداد شناخته می‌شود، مددجویان از طریق کمیته امداد استان به ما معرفی شده و پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی، گواهینامه گذراندن این دوره برای افراد صادر خواهد شد.

وی بیان کرد: با سازمان نظام مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نیز همکار داریم. ممکن است فردی در حوزه کشاورزی با تحصیلات دانشگاهی، کار عملیاتی انجام نداده باشد؛ از طرفی برای تاسیس گلخانه وجود یک مسئول فنی ضروری است. ما به سازمان نظام مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی استان اعلام کردیم افراد متخصص را به ما معرفی کنند تا در گلخانه کسب تجربه داشته باشند. این اقدامات در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما