شناسهٔ خبر: 54278953 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تخریب ملا فتح‌الله؛ تیشه به ریشه شهر

برخی مدعی بودند یکی از پارک‌های قدیمی کاشان و درختان کهنسال آن ملک شخصی است و در صدد تخریب آن برآمده بودند، اما با تجمع و مخالفت شهروندان از این اقدام جلوگیری به عمل آمد و مسئولان شهری پیگیر مسائل حقوقی آن هستند تا مانع تخریب پارک شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاشان شهری تاریخی، مرکز شهرستان کاشان و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان پس از مرکز استان اصفهان است. کاشان را شهر گل و گلاب و شهر خانه‌های تاریخی می‌خوانند. این شهر پرجمعیت، کویری است، لذا فضای سبز شهری نقشی اساسی در شریان‌های حیاتی و تأمین اکسیژن این منطقه دارد، همچنین گسترش آن در شرایط و آب‌و هوایی فعلی اقدامی دور از ذهن است و نیاز است از فضای سبز کنونی محافظت شود.

در این بین پارک جنگلی مُلا فتح‌الله که در خیابان شهید "حمیدرضا آبام" کاشان واقع شده است و به‌صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد و در نزدیکی بازارچه صنایع دستی و بعضی اقامتگاه‌های سنتی، مرکز هنرهای سنتی کاشان و مدرسه ملأ فتح‌الله قرار گرفته است، تهدید به تخریب شده که مخالف شهروندان کاشانی را به دنبال داشته است.

این پارک جنگلی یکی از شریان‌های حیاتی شهر محسوب می‌شود و درختان آن برای مردم و منطقه اهمیت بسیاری دارد.

به گفته اهالی این محله، طی چند روز گذشته افرادی ادعای مالکیت این بوستان و قصد تخریب درختان کهنسال آن را داشتند که شهروندان و مأموران محیط زیست مانع آنها شدند و با اعتراض به قطع درختان این پارک، از تخریب این فضای سبز جلوگیری کردند.

پارک ملا فتح‌الله ریه شهر است

علی هاشمی‌طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص تخریب پارک ملا فتح‌الله و قطع درختان کهنسال این پارک به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: افرادی که دعوی مالکیت و قصد تخریب این پارک را داشته‌اند هیچ‌گونه سندی در دست ندارند تا بتوانند ادعای خود را ثابت کنند.

وی فضای‌های سبز شهری مانند پارک ملت ملا فتح‌الله ریه‌های شهر است، ادامه می‌دهد: شهر و زیباهای آن متعلق به تمام شهروندان است، لذا نباید با ادعاهای نادرست به جای همکاری در توسعه و آبادانی شهر برای آن مشکل‌تراشی کنیم و بی‌مهابا دست به تخریب آن بزنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان می‌افزاید: از شهروندان درخواست داریم تا با همدلی و هم‌افزایی با مدیریت شهری به توسعه شهر کمک کنند و با پرداخت به موقع عوارض و بدهی خود شهری آباد را برای زندگی رقم بزنند.

وی خاطرنشان می‌کند: جای سوال دارد که چرا افرادی که حتی سندی برای ادعای خود ندارند، اقدام به تخریب یکی از فضاهای سبز قدیمی شهر می‌کنند و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان رقم می‌زنند، در حالی که باید به رشد توسعه فضای شهری بپردازند؟

هاشمی‌طاهری با اشاره به اینکه اجازه نمی‌دهیم افراد معاند به محیط زیست شهری لطمه بزنند، تصریح می‌کند: چندی پیش همین ادعا برای پارک نرگس کاشان به وجود آمد و وقت، انرژی و سرمایه شهرداری هدر رفت؛ در حالی که باید دست در دست هم شهری زیبا و آباد را برای خود و سایر شهروندان رقم بزنیم، برخی به فکر تخریب شهر هستند، آن‌ها باید دست از بی‌انصافی و سیاه‌نمایی بردارند و غم‌خوار شهر باشند و چهره شهر را خدشه‌دار نکنند.

کوچک‌ترین لطمه‌ای به فضای سبز کاشان وارد نمی‌شود

حسن بخشنده، شهردار کاشان در خصوص تخریب پارک قدیمی ملا فتح‌الله به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین لطمه‌ای به فضای سبز شهری وارد شود یا حتی درختی از پارک ملا فتح‌الله قطع شود، بنابراین اقداماتی برای تعیین مالکیت بوستان ملا فتح‌الله انجام دادیم تا مشکلات موجود و ماجرای تخریب آن برای همیشه رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: ادعای مالکیت اشخاص در رابطه با پارک ملأ فتح‌الله در دادگاه اثبات نشده است و افراد مدعی، سند مالکیت رسمی ندارند.

شهردار کاشان با بیان اینکه وجود درختان کهنسال در این پارک خود گواه نادرست بودن ادعای مالکیت این مدعیان است، می‌افزاید: شهرداری برای تثبیت مالکیت خود بر پارک در محاکم قضائی طرح دعوا کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: افراد مدعی مالکیت پارک ملأ فتح‌الله، سند رسمی موضوع ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد را ندارند.

بخشنده در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تعیین مالکیت این پارک، تصریح کرد: شهرداری کاشان در راستای مالکیت پارک در محاکم حقوقی اقدام کرده که در دست رسیدگی است.

وی می‌گوید: حتی اگر مالکیت شهرداری اثبات نشد، کمیته سازشی در شهرداری کاشان تشکیل خواهد شد که با افراد مدعی سازش خواهیم کرد.

شهردار کاشان اظهار می‌کند: رویکرد مدیریت شهری حمایت از محیط زیست و فضای سبز است و شهروندان اطمینان خاطر داشته باشند که درختی از پارک ملأ فتح‌الله قطع نخواهد شد.

پارک ملا فتح‌الله کاشان قدمتی ۵۰ ساله دارد

ایمان سرانجام، فعال محیط زیست با اشاره به اهمیت وجود فضای سبز در شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پارک ملأ فتح‌الله از ۵۰ سال قبل به عنوان پارک و فضای سبز تعبیه شده و خیابانی از کنار آن گذشته است.

وی با بیان اینکه پس از ۵۰ سال عده‌ای ادعای مالکیت شش هزار مترمربع از این پارک را مطرح کرده‌اند و قصد تخریب آن را دارند، ادامه می‌دهد: پس از اینکه این افراد مدارک خود را به دادگاه ارائه دادند، دستگاه قضائی دستور خلع ید این مکان را ثابت کرده است.

این فعال محیط زیست می‌افزاید: این افراد مدعی برای خلع ید و در اختیار گرفتن ملک باید آثار تصرفی آن را حذف و آن را محصور کنند، لذا اقدام به قطع درختان ۵۰ ساله کردند و قصد تخریب محیط زیست را داشتند که با اعتراض مردم روبه‌رو شدند.

وی با اشاره به رایزنی افرادی ذی‌صلاح در ادارات کاشان، می‌گوید: این موضوع مشکلی است که به تازگی چندین مکان تفریحی و فضای سبز شهری را درگیر و دچار بحران کرده است، لذا مسئولان منطقه باید با توجه به چالش ایجاد شده، از گسترش آن جلوگیری کنند و جلوی افراد سودجو را بگیرند.

سرانجام با اشاره به برخی خلاء‌های قانونی، تصریح می‌کند: در طرح جامع تفصیلی شهر این پارک به عنوان فضای سبز شهری و فضای ورزشی رقم خورده و حق تغییر کاربری ندارد، مسئولان باید با چاره‌اندیشی کنند تا از مسری شدن این نوع مشکلات شهری جلوگیری شود و افراد ذی‌نفع پشت پرده را شناسایی کنند و به دست قانون بسپارند.

نظر شما