شناسهٔ خبر: 54278891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ضرورت افزایش مبلغ یارانه نقدی

صاحب‌خبر -

۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بندرها کپک زد  
ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بندرها کپک زد و از بین رفت.
ایرنا: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی دولت گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بندرها کپک زد و از بین رفت. ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه‌ها گفت: دولت تغییر سیاست ارز ترجیحی را به خاطر فساد و رانت در دستور کار قرار داده است درگذشته افرادی با امضاهای طلایی تمام نهاده‌های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌کردند و در بازار با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسید.
وی گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بندرها کپک زد و از بین رفت اگر این نهادها با نرخ آزاد خریداری می‌شد قطعاً این اتفاق نمی‌افتاد و این‌گونه سرمایه‌های کشور از بین نمی‌رفت.
نماینده مردم جیرفت بیان داشت: البته میزان یارانه پرداختی دولت به مردم کم است باید افزایش پیدا کند چون امسال ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اختصاص یافت و امروز معاون وزیر اقتصاد گفت که این رقم به ۲۴ میلیارد دلار افزایش‌یافته است که اگر این مبلغ به ریال تبدیل شود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان به یارانه اختصاص می‌یابد و ۸۲ هزار میلیارد تومان هم اضافه است و دولت می‌تواند میزان یارانه‌ها را افزایش دهد.
اعظمی ساردوئی اظهار داشت: دولت در راستای اصلاحات اقتصادی باید حقوق کارکنان را افزایش داده، تورم را کنترل کند، جلوی خلق پول را بگیرد و اشتغال‌زایی و حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت کاری خود بگذارد.وی بابیان اینکه مدیریت ارز ترجیحی درنهایت به نفع مردم تمام خواهد شد، گفت: توزیع یارانه‌ها باید عادلانه باشد تا نارضایتی به وجود نیاید همچنین سامانه بازار گاه برای توزیع نهاده‌های دامی نیز باید حفظ شود تا بخش دام و طیور صدمه نبیند زیرا بخش عمده امنیت غذایی بر عهده این گروه از جامعه است.
وی همچنین بابیان اینکه حذف سهمیه آردهای صنعتی به نفع مردم است، تصریح کرد: مواد اولیه ماکارونی با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شد ولی پس‌ازآن بخش عمده‌ای از ماکارونی تولیدی صادر و بین کشورهای همسایه توزیع می‌شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: طبق آمار ارائه‌شده به کمیسیون کشاورزی، ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از یارانه‌های پنهان ایران منتفع می‌شدند. همچنین قاچاق گندم، آرد و روغن به کشورهای همسایه تا ۲۰ برابر افزایش‌یافته بود که باعث وسوسه سوداگران و قاچاقچیان شده بود.
اعظمی ساردوئی تأکید کرد: دولت باید از محل تغییر سیاست ارز ترجیحی، اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها را دنبال کند تا مردم بتوانند دستاورد این اقدام اقتصادی را در زندگی خود ببینند.

 

نظر شما