شناسهٔ خبر: 54278836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سلاح «ترمیناتور» روسیه به اوکراین می‌رود+ تصاویر

ترمیناتورها که ۴۰ تن وزن و ۷ متر طول دارند در سال ۲۰۰۲ وارد صنایع نظامی روسیه شدند و مجهز به توپ‌های خودکار دوقلو هستند که هر کدام می‌توانند بیش از ۱۰ گلوله ۳۰ میلی‌متری در ثانیه شلیک کنند.

صاحب‌خبر -

تصاویر تازه‌ از نیروهای نظامی روسیه در اوکراین نشان می‌دهد که ارتش این کشور برای اولین بار یک خودروی زرهی موسوم به «ترمیناتور» را در نبردهای اوکراین به کار گرفته است.

 

تانک ترمیناتور روسی

 

به گزارش یورونیوز، ویدئوهای آماتوری که از جنگ در اطراف شهر سورودونتسک در شرق اوکراین منتشر شده‌اند، این محصول صنایع دفاعی روسیه را در حال حرکت نشان می‌دهند. این ادوات که به منظور حمایت از تانک‌ها در جنگ شهری طراحی شده‌اند، جزو مدرن‌ترین تولیدات زرادخانه تسلیحاتی روسیه هستند تا کنون در جنگ اوکراین دیده شده‌اند.

 

اما ترمیناتورها چه مشخصاتی دارند و چرا اعزام آن‌ها به جنگ اوکراین خبرساز شده است؟

ترمیناتورها در واقع نتیجه تلاش روسیه برای توسعه خودروهای زرهی جهت نبردهای شهری است که در محیط‌های تنگ صورت می‌گیرند. نیاز به چنین ادواتی پس از اولین جنگ چچن مشخص شد که در آن تعداد زیادی از خودروهای زرهی روسی و تانک‌های تی-۷۲ آن توسط جنگجویان چچنی از بین رفتند.

در آن جنگ وقتی تانک‌ها وارد کوچه‌ها و معابر باریک می‌شدند، جنگجویان چچنی به راحتی از پنجره طبقات ساختمان‌ها خم می‌شدند و نارنجک‌های ضدتانک را روی سر خودروهای زرهی روسی می‌انداختند. تانک‌های روسی اما به دلیل ناتوانی در شلیک به سمت بالا، که از عدم توانایی لوله‌های توپ‌شان در تغییر زیاد زاویه ناشی می‌شد، نمی‌توانستند واکنش موثری نشان دهند و غالبا در کمین نیروهای چچنی نابود می‌شدند.

ترمیناتورها که ۴۰ تن وزن و ۷ متر طول دارند در سال ۲۰۰۲ وارد صنایع نظامی روسیه شدند و مجهز به توپ‌های خودکار دوقلو هستند که هر کدام می‌توانند بیش از ۱۰ گلوله ۳۰ میلی‌متری در ثانیه شلیک کنند.

 

تانک ترمیناتور روسی

 

به لحاظ فناوری ترمیناتور دارای سامانه آتش مجهز به دید حرارتی ساخت تالس فرانسه همراه با نشان‌گذار و مسافت‌یاب لیزری، دوربین پانورماتیک با دید ۳۶۰ درجه در بالای برجک، مسلسل، سنسور باد و محافظ ویژه خدمه در برابر جنگ‌افزارهای بیولوژیکی است. مقاومت زرهی آن‌ها نسبت به تانک‌های تی‌۷۲ تقویت شده و می‌توانند با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

تانک ترمیناتور روسی

 

این خودروهای زرهی که پیشتر در جنگ قزاقستان و سوریه نیز دیده شده بودند، دارای موشک‌های هدایت شونده لیزری هستند که برد آتش موثر آن‌ها تا حدود ۶ هزار متر می‌رسد.

 

 

نظر شما