شناسهٔ خبر: 54278541 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر مهمترین اخبار کشاورزی شهرستان‌های فارس

مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

صاحب‌خبر -

رئیس جهادکشاورزی فراشبند از تحویل گرفتن بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گندم خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود حدود دو هزار تن دیگر گندم در شهرستان تحویل گرفته شود.

امیر ارسلان حق شناس گفت: ۵۸۹۱ تن از گندم خریداری شده مربوط به بخش دهرم و مابقی در بخش مرکزی خریداری شده است.

او گفت: گندم‌های تحویلی از دو رقم چمران و سیروان هستند و در حال حاضر قیمت مصوب ۱۰۵۰۰ تومان است که ۱۰۰۰ تومان هم به عنوان تشویقی تقدیم کشاورز جهت هرکیلو می‌شود.

روح الله انصاری فرماندار شهرستان فراشبند نیز پیگیری جهت واریز مبلغ خرید گندم به حساب کشاورزان را بسیار ضروری دانست در مورد امکانات رفاهی و آسفالت محل خرید قول مساعد داد.

برداشت نخستین محصول دانه روغنی کاملینا در فیروزآباد

سید کاظم موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: ۶۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کاملینا اختصاص یافت که  به دلیل شرایط خشکسالی فقط ۱۵ هکتار از این سطح قابلیت برداشت داشت و ۱۵ تن دانه روغنی کاملینا از مزارع مذکور برداشت شد.

به گفته  او، گیاه کاملینا در برابر آفات، بیماری‌ها، سرما، گرما، خشکی و شوری زمین بسیار مقاوم است و آفات و بیماری‌های رایج خسارت قابل توجهی بر روی آن ندارد.

موسوی گفت: میوه این محصول به صورت کپسول یا خورجینی است و به همین دلیل نسبت به کلزا ریزش پایین تری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد گفت: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی با کیفیت بالا و سرشار از امگا ۳ و ۹ از آن حاصل می‌شود.

پایان برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع لارستان

معاون فنی و اجرایی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لارستان گفت: عملیات برداشت کلزا از سطح حدود هزار هکتار از مزارع این شهرستان که از اواسط فروردین ماه آغاز شده بود در اواخر اردیبهشت ماه پایان یافت.

علی سعیدی نژاد گفت: با میانگین عملکرد ۱/۸ تن در هکتار، قریب به ۲ هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع شهرستان لارستان برداشت و روانه مراکز خرید شد.

او به خرید تضمینی محصول کلزا با قیمت ۱۵ هزار تومان بوسیله دولت اشاره و گفت: بیش از ۱۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان شهرستان توسط دو مرکز خرید حومه و زرین خوشه منصورآباد خریداری شده است.

سعیدی نژاد گفت: دانه روغنی از جمله محصولات راهبردی مورد حمایت دولت است و کاشت کلزا علاوه بر کاهش وابستگی در تامین روغن مورد نیاز به خارج از کشور در ایجاد یک تناوب زراعی مناسب نیز کارآمد است.

جذب بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در لارستان

کارشناس اداره ترویج و آموزش کشاورزی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی لارستان گفت: این معاونت رتبه اول جذب تسهیلات مشاغل خانگی در بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان را در سال ١٤٠٠ به خود اختصاص داده است.

ساره میرزاوندی گفت: مبلغ ده میلیارد و ٤٣٠ میلیون ریال تسهیلات به ٢٩ نفر از افراد دارای مجوز مشاغل خانگی در بخش کشاورزی پرداخت شد.

به گفته او، این تسهیلات برای تعداد ١٠ طرح به صورت مستقل و از طریق معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل پرداخت شده است.

 میرزاوندی گفت: عمده تسهیلات جذب شده در زمینه پرورش گیاهان دارویی، پرورش قارچ، فراوری سبزیجات، پرورش گوسفند و بز، پرورش زنبورعسل، پرورش مرغ بومی و تولید انواع کیک و شیرینی سنتی بوده است.

او گفت: با توجه به اهمیت کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق ایجاد و توسعه مشاغل خانگی، بررسی فرصت‌های کسب و کار خانگی در بخش کشاورزی شهرستان در چهارچوب‌هایی که قانون برای تحقق کارآفرینی بر آن تأکید دارد، در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

پایش و مبارزه با سن غلات در مزارع اقلید

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: پایش مستمر مزارع گندم شهرستان به منظور بررسی آفت سن غلات، ادامه دارد.

خدامراد طرفدار گفت: تاکنون ۱۴۰ هکتار از مزارع شهرستان بر علیه سن غلات مبارزه شده است که بیشترین میزان مبارزه در حومه شهرستان است.

او گفت: پایش این آفت از اسفندماه، با بازدید از اماکن زمستانگذران این آفت انجام می‌شود و با شروع ریزش سن مادری به مزارع گندم و جو، با بررسی مراحل رفتاری آفت مذکور توسط شبکه مراقبت سن گندم در کلیه مناطق شهرستان ادامه دارد.

این مقام مسئول گفت: توجه به زمان مبارزه با سن غلات از اهمیت بالایی برخوردار است و تشخیص به موقع زمان مبارزه و تعیین نرم آفت موجود می‌تواند در کنترل صحیح این آفت موثر باشد برای همین منظور کشاورزان می‌بایست همکاری لازم را با شبکه مراقبت داشته و در صورت توصیه به سم پاشی، در اسرع وقت اقدام کنند.

همکاری جهاد کشاورزی در صدور دامدار کارت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از صدور دامدار کارت جدید در این استان خبر داد و گفت: در این راستا مجموعه معاونت بهبود تولیدات دامی این سازمان و مدیر و کارشناسان مرتبط با این حوزه در مدیریت‌های جهاد کشاورزی این استان روز جمعه ششم خردادماه در محل کار حضور دارند.

مجتبی دهقان پور گفت: بیش از ۶۰ شعبه بانک کشاورزی در روز‌های پنج شنبه و جمعه، پنجم وششم خرداد ماه؛ در راستای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و برای حمایت از تولید کنندگان مشغول خدمات رسانی هستند.

به گفته او، افزایش سقف اعتباری دامدار کارت از ۵۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش نرخ سود این تسهیلات از ۱۱ به ۱۰ درصد از مزایای دامدار کارت جدید است.

دهقان پور گفت: دامدار کارت در قالب تسهیلات ویژه و سرمایه در گردش برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز، مواد اولیه و ابزار آلات و تجهیزات تولید، با سهولت و سرعت بیشتری در اختیار متقاضیان قرارخواهد گرفت.

پلمب یک فروشگاه عرضه سموم کشاورزی در مرودشت 

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: در ادامه بازرسی‌های صورت گرفته از فروشگاه‌های عرضه سم یک فروشگاه عرضه سموم و نهاده‌های کشاورزی در این شهرستان پلمپ شد.

طاهره امیری گفت: این فروشگاه به دلیل عدم تمدید مجوز‌های مربوطه و عرضه خارج از شبکه سموم پلمب شد.

او گفت: پلمب این فروشگاه با حضور مسئول و کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی، رئیس اداره اماکن عمومی و نماینده نظام مهندسی صورت گرفت.

امیری گفت: سلامت مردم در گرو برخورد با ورود و استفاده از سموم قاچاق و غیر استاندارد است و روند بازرسی و پایش فروشگاه‌های عرضه سموم نباتی در شهرستان ادامه دارد و چنانچه فروشگاهی دستورالعمل و ضوابط را رعایت نکند، ضمن صدور اخطار کتبی نسبت به پلمپ فروشگاه اقدام می‌شود.

نظر شما