شناسهٔ خبر: 54278480 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

انگلیسی ها دیگر توان خریدن غذای سنتی ماهی و چیپس را ندارند

خداحافظ، غذای محبوب!

صاحب‌خبر -
لوسی تاورز و آلیستر اسمات، خبرنگاران اقتصادی انگلیس
مترجم: وصال روحانی
گرانی روزافزون مواد غذایی در اروپا، بازار یک غذای پررونق انگلیسی را در این کشور به کسادی کشانده است. یکی از غذاهای سنتی انگلیسی‌ها که در رستوران‌ها و حتی دکه‌های کنار خیابان سرو می شود، خوراک «ماهی و چیپس» است ،اما حالا که قیمت غذاهای پایه‌ای مانند سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، انواع صیفی‌جات و حتی نان سر به  آسمان می‌سایند، بدیهی است که قیمت این غذا نیز افزایش یافته و خرید آن برای قشرهای متوسط و فقیر سخت شود.
یکی از فروشندگان همیشگی این غذا در غرب لندن یک مرد هندی ساکن انگلیس به نام بالی سینگ است او می‌گوید: «قیمت همه چیز به طور وحشتناکی بالا رفته و این بیشتر از هر چیز شامل ماهی می‌شود، حتی اگر قادر به خرید ماهی شوم و سیب‌زمینی گیر بیاورم و آن را تبدیل به پوره و چیپس کنم، چنان قیمتش نجومی می‌شود که هیچ آدم عاقلی بهای آن را نمی‌پردازد!»
گرانی کمرشکن ارزاق عمومی که رهاورد تلخ جنگ روسیه- اوکراین است، بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روی دهد ،زیرا وی اخیراً به خاطر پارتی گیت و نادیده گرفتن محدودیت های کرونایی، به اندازه کافی شماتت و موقعیتش سست شده است و حالا نیز قفسه‌های تقریباً خالی غذا در فروشگاه‌های رنگ پریده شهرهای بزرگ انگلیس بار گناهان او را سنگین‌تر کرده است. وقتی در اواسط ماه آوریل 2022 (اواخر فروردین 1401) نرخ تورم در انگلیس از 10 درصد هم فراتر رفت و رکوردی 40 ساله را شکست، تصور نمی‌شد چیزی بدتر از این امکانپذیر باشد ،اما آمار‌های آخر هفته پیش در لندن حاکی از رسیدن تورم به 12 درصد بود. بهشت قطعاً لندن فعلی نیست و در اطراف مغازه بالی سینگ به دنبال خوشبختی نگردید، زیرا او بهای یک ظرف ناقابل ماهی و چیپس را 10 پوند اعلام کرده است. این در حالی است که سال پیش در چنین روزهایی بالی‌سینگ  همین غذا را در مغازه‌اش  7.90پوند می‌فروخت.
غذایی شامل ماهی و چیپس از حدود 160 سال پیش در بریتانیا باب و هر روز محبوب‌تر و پر مشتری‌تر شد، ولی حتی تا همین 20 سال پیش می‌شد یک ظرف با کیفیت آن را به قیمت 3 پوند خرید. سپس کمتر شدن دائمی قدرت خرید پوند بلای جان این غذا و اسباب وحشت خریداران شد که در یک چشم به هم زدن تیکت‌های 5 و 6 پوند را روی شیشه مغازه‌های تولید این غذا نصب شده دیدند. خیلی‌ها هنوز که هنوز است، نمی‌دانند تأمین کننده اصلی خوراک ماهی بریتانیا، کشور روسیه بوده و اگرچه آب‌های خود انگلیس نیز یک محل بزرگ صید ماهی‌های باکیفیت به شمار می‌آید اما تنوع ماهی‌های صادراتی روسیه چیز دیگری است. بدیهی است که ولادیمیر پوتین روال معمول فروش ماهی‌های روسیه به لندن را متوقف کرده باشد ،زیرا از یک سو گرفتار جنگ در اوکراین است و از جانب دیگر دولت لندن به طور یکجانبه و آشکار طرف اوکراین را گرفته و دائماً به آنها سلاح می‌دهد تا ارتش روسیه را از خاک خود پس بزنند. آیا این پایانی برای خوراک محبوب «ماهی‌و‌چیپس» بریتانیایی‌ها است؟ پاسخ این سؤال به روشنی معلوم نیست ،اما اندرو کروک، رئیس اتحادیه ملی محصولات دریایی انگلیس می‌گوید: «نمی‌دانم چه می‌شود اما هر روز تلفن‌های بیشتری داریم که می‌گویند کسب و کار ماهی‌داران و ماهی‌فروشان در حال تعطیل شدن است. اگر هم بهبودی در این روند متصور باشد، به این زودی‌ها نخواهد بود.
منبع: Reuters



نظر شما